متوسط کریپتو پدیا

بولت پروف ها (Bulletproofs) در شبکه مونرو چه هستند؟

برای معرفی و تعریف بولت پروف ها از مقدمه آن شروع میکنیم. ringCT به منظور پنهان کردن مقادیر تراکنش معرفی شده بود. یکی از اهداف ringCT، اثبات این موضوع بود که مجموع ورودیها خروجی در تراکنش برابر با صفر بوده و تمام خروجی ها اعدادی مثبت هستند.

بدین منظور، دو نوع امضای حلقوی ساخته شد: یک امضای حلقوی برای کل تراکنش (تا اثبات شود مجموع صفر است)، و یک سری امضای حلقوی برای زیرمجموعه های بیت های تراکنش (تا اثبات شود خروجی ها اعدادی مثبت هستند). سپس این دو با استفاده از امضاهای شنور (Schnorr) با یکدیگر ترکیب می شوند (و بعدها با امضای حلقوی بورومین جایگزین می شوند). با اینکه این روش کار را انجام می داد، ضعفش، حجم بسیار بزرگ این تراکنش ringCT بود.

درباره ی بولت پروف ها

در سال ۲۰۱۷، گروهی که از طرف داشنگاه استنفورد در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می کردند، مقاله ای درباره ی نوع جدیدی از گواه های دامنه ای به نام بولت پروف ها را ارائه دادند.

بولت پروف ها، گواه های بدون دانش، کوتاه و غیرتعاملی هستند که نیازمند هیچگونه تنظیمات قابل اعتمادی نیستند.

بولت پروف ها، برخلاف امضاهای بورومین یا اِشنور، گواه های دامنه ای بسیار موثری هستند. اثبات دسته ی بزرگی از داده فقط گواهی کوچک تولید می کند، و حجم این گواه ها همراه با حجم داده ی در حال اثبات بصورت لگاریتمی افزایش می یابد، این بدان معناست که افزایش تعداد خروجی ها در تراکنش، با بولت پروف ها تنها باعث افزایش جزئی حجم گواه می شود.

بولِت پروف ها همچنین این مزیت را دارند که اثبات کنند چندین مقدار سپرده شده، همزمان در دامنه ی مطلوب قرار دارند. نیازی به اثبات هر خروجی به هر مقصد در گواه های جداگانه نیست؛ کل مقادیر تراکنش را می توان در یک بولِت پروف بزرگتر (که البته هنوز هم بسیار کوچک است)، اثبات کرد.

فرآیند ممیزی دقیق و پیاده سازی

از آنجا که بولِت پروف ها بسیار جدید هستند، و پیاده سازی اولیه توسط گروه با اینکه با دقت انجام شد، اما نیازمند یک بازنویسی متمرکز بر مورد استفاده خاص ما بود، پیاده سازی بولت پروف ها در مونرو کاری ساده نبود.

کدها برای پیروی از نسخه ی جدید بولت پروف ها که هنوز در حال توسعه بودند، نوشته و بازنویسی شدند. ولی با نهایی شدن این پیاده سازی در مونرو، عملیاتی کردن آن باید با مراقبت های ویژه همراه باشد.

در نتیجه این، جامعه، یک فرآیند ممیزی را شروع کردند. محققان به بندیکت بانز، نویسنده اصلی مقاله بولت پروف ها، و OSTIFT، سازمانی که به تکنولوژی های متن باز برای ارتقا و ایمن سازی کمک می کند، روی آوردند.

OSTIF، این گروه را به چندین سازمان با مهارت های لازم برای انجام ممیزی هدایت کرد. با اینکه یکی از آنها درخواست داشت تا نامش فاش نشود وبه همین دلیل از پروسه که نیازمند عمومی شدن بود کنار گذاشته شد، دو سازمان دیگر (QuarksLab و Kudelski Security) برای انجام این ممیزی انتخاب شدند. هزینه های 3 ممیز ما به منظور بررسی اینکه آیا این پیاده سازی، باگ های حیاتی و رخنه امنیتی نداشته باشد، توسط جامعه پوشش داده می شد.

گزارش نهایی در تابستان ۲۰۱۸ و همراه با اصلاحات پیشنهادی منتشر شده و پیاده سازی نهایی بولت پروف برای شروع کار به Monero Stagenet، و سپس طی ارتقای شبکه در اکتبر ۲۰۱۸ به شبکه اصلی مونرو اضافه شد. از زمان عملیاتی ساختن بولت پروف ها، حجم یک تراکنش متوسط و همچنین کارمزد تراکنش، تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

توضیحات بیشتر در مورد پیاده سازی بولت پروف ها در مونرو را می توانید در کانال یوتیوب fondajo و در گفتگویی با سارانگ نوئِتر پیدا کنید.

منبع
web.getmonero

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا