متوسط استخراج

سولار ماینینگ چیست؟ بررسی مزایا و معایب ماینینگ خورشیدی

یکی از نگرانی‌های اصلی حول استخراج بیت کوین مصرف زیاد انرژی برق و به‌دنبال آن سوخت‌های فسیلی برای ماینینگ است. ماینینگ بیت کوین با انرژی خورشیدی یا سولار ماینینگ (Solar Mining) یکی از راه‌حل‌های مورد بحث است. اما آیا انرژی خورشیدی می‌تواند جایگزینی قابل اتکا برای استخراج بیت کوین در آینده باشد؟ اصلاً سولار ماینینگ چیست؟ در این مقاله علاوه‌بر پاسخ به این سوالات و بررسی مزایا و معایب ماینینگ خورشیدی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. 

این مقاله در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰ بروزرسانی شده است

سولار ماینینگ چیست؟

سولار ماینینگ چیست

عبارت استخراج رمزارزها عمدتاً برای شبکه‌های بلاکچینی به‌کار می‌رود که از الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند. فرآیند تولید رمزارز جدید و تایید تراکنش‌ها در این شبکه‌ها به‌وسیله کامپیوترها یا دستگاه‌های قدرتمند ماینینگ انجام می‌شود. برخی از ارزهای دیجیتال را به علت سختی بالای شبکه تنها می‌توان با کمک دستگاه‌های ماینینگ که قدرت پردازشی بالایی دارند (مثل ASIC) استخراج کرد.  افزایش روزافزون دستگاه‌های ماینینگ و گسترش استخراج رمزارزها، هش ریت شبکه را افزایش می‌دهند. هش ریت یا نرخ هش (HashRate) به سرعت اتمام عملیات پردازشی (سرعت عملکرد دستگاه ماینینگ) گفته می‌شود. هر چقدر هش ریت دستگاه شما بیشتر باشد، احتمال اینکه بتوانید بلاک‌ها را زودتر از سایرین ماین کنید بیشتر می‌شود. بنابراین هر چقدر هش ریت شبکه بیشتر شود، دستگاه شما برای استخراج برق بیشتری مصرف می‌کند. برای اینکه متوجه شوید استخراج هر رمزارز با هر دستگاهی چقدر هزینه‌بر است می‌توانید از ماشین حساب ماینینگ استفاده کنید. 

استخراج مخصوصا در روش گواه اثبات کار (PoW) با مصرف انرژی همراه است و به همین علت، منتقدان بیت کوین و دیگر ارز‌های دارای الگوریتم گواه اثبات کار انتقاد کرده و آنها را مصرف‌کننده انرژی و مضر برای محیط زیست می‌دانند. در این راستا، بسیاری از فعالین حوزه کریپتو به فکر استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیری مانند نور خورشید برای استخراج افتاده‌اند که از این طریق، استخراج آن مضرات قبلی را نخواهد داشت. بنابراین در سال‌های اخیر، ماینینگ خورشیدی یا سولار ماینینگ بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

سولار ماینینگ و ایجاد ریگ‌های استخراج خورشیدی

ایجاد ریگ ماینر برای استخراج خورشیدی

بسیاری از کارشناسان استفاده از انرژی خورشیدی برای استخراج را مفید می‌دانند. اما نباید فراموش کرد که راه‌اندازی تجهیزات تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی در ابتدا مقداری هزینه دارد. اما بعد از اینکه این هزینه اولیه توسط استخراج جبران شد، دیگر فرآیند استخراج به صورت رایگان انجام خواهد گرفت. جالب توجه است که تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی بسیار ارزان‌تر از آب تمام می‌شود و می‌توان از این برق تولیدی به صورت ۲۴ ساعته برای استخراج استفاده کرد. به همین دلیل است که شرکت‌های بسیاری به فکر راه‌اندازی ریگ خورشیدی برای بهره‌مندی از سولار ماینینگ افتادند. 

پنل‌های خورشیدی در بازار در توانایی تولید ۴۵ تا ۳۱۵ وات برق در روز را دارند. بنابراین اگر شما تعداد ۵۰۰۰ پنل ۳۰۰ واتی داشته باشید، ۱.۵ مگاوات انرژی در روز تولید می‌کنید که با استفاده از آن می‌توان یک بیت کوین را استخراج کرد. 

امروزه از دیگر انرژی‌های تجدید‌پذیر نیز برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در چین و کانادا از انرژی آبی برای تولید برق مورد نیاز استخراج بهره گرفته می‌شود و یا در ایسلند از انرژی گرمایی زمین برای این کار استفاده می‌شود. اما باید گفت که نور خورشید بسیار پتانسیل بالایی دارد و مخصوصاً در نواحی بیابانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. افرادی هستند که در بیابان‌ها اقدام به راه‌اندازی مزرعه استخراج کرده‌اند. در بیابان‌ها همیشه نور خورشید در دسترس است و این ایده برای کشور ما نیز که دارای بیابان‌های زیادی است بسیار خوب جواب می‌دهد. تخمین زده می‌شود که یک فارم خورشیدی بتواند درآمدی بین ۲۱۲۵۰ دلار تا ۴۲۵۰۰ دلار را برای تقریبا هر نیم هکتار داشته باشد.

طرحی برای کاهش مصرف انرژی ماینینگ

تم هانت (Tam Hunt) بنیان‌گذار یک پروژه انرژی خورشیدی با نام Community Renewable Solutions است. او معتقد است که سولار ماینینگ می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی شود. مطالعات او نشان داده که استخراج ارز دیجیتال با استفاده از انرژی خورشیدی مازاد خود بسیار سودآور‌تر از فروش مازاد انرژی به شبکه است.

مطالعات او نشان داده که راه‌اندازی تجهیزات خورشیدی برای استخراج بیت کوین در دو سال هزینه اولیه خود را در می‌آورد و بعد از آن استخراج سودآور می‌شود و ریسک آن بسیار کاهش می‌یابد. این در حالی است که اگر قیمت بیت کوین سقوط کند و استخراج سودآور نباشد، می‌توان انرژی خورشیدی مازاد را در اختیار شبکه قرار داد و تا حدود زیادی از ضرر جلوگیری کرد.

در طرح هانت، ماینر‌ها از طریق یک کانکشن ماهواره‌ای به اینترنت متصل می‌شوند و از همه انرژی خورشیدی حاصله برای استخراج استفاده می‌کنند. در این طرح، از تجهیزات برای تولید ارز دیجیتال استفاده می‌شود و نوعی ذخیره‌سازی انرژی برای شب هم صورت می‌گیرد. به این ترتیب، سولار ماینینگ شب و روز، به‌صورت ۲۴ ساعته ادامه خواهد داشت و این به معنی افزایش قابل ملاحظه سودآوری است.

مزایای سولار ماینینگ

مزایای سولار ماینینگ چیست

بسیاری اعتقاد دارند که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ماینینگ بیت کوین، یک روند بسیار با ارزش است. روندی که مشوق‌های منحصر به فرد ماینینگ بیت کوین که باعث استفاده از ارزان‌ترین انرژی ممکن می‌شوند، تعداد زیادی از تشکیلات را به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی، تشویق می‌کند. همچنین با توافق دولت‌ها برای کاهش سطح انتشار کربن و به وجود آوردن مشوق‌های بیشتر مانند اعتبارات مالیاتی برای سرمایه‌گذاری، احتمال دارد عملیات ماینینگ بیشتری با استفاده از انرژی خورشیدی انجام شود. از سایر مزایای سولار ماینینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش هزینه برق

معروف‌ترین و قابل توجه‌ترین مزیت‌ پنل‌های خورشیدی کاهش هزینه برق است. زمانی که برق مورد نیاز ماینرها را خودتان تامین کنید، در نهایت پول کمتری به شبکه توزیع برق خواهید پرداخت. ضمن اینکه الان یکی از مشکلات افراد با توجه به تعرفه‌های انرژی و هزینه‌های سرسام‌آور برق پیدا کردن محلی برای ماینینگ است. با نصب ریگ‌های سولار ماینینگ امکان استخراج رمزارز در خانه‌ها فراهم خواهد شد. 

علاوه‌بر این پنل‌های خورشیدی در کشورهای فقیر آفریقایی می‌تواند روشی برای کسب درآمد باشد. این کشورها عمدتاً آب و هوای گرمی دارند و نور خورشید همواره در این کشور‌ها در دسترس است. اگر در این کشور‌ها برای استخراج ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری شود، درآمد بزرگی حاصل می‌شود و با استفاده از درآمد حاصله می‌توان مشکلات آفریقا را حل کرد. در اینجاست که ارز دیجیتال می‌تواند بسیار مفید واقع شود و رسالت خود را به انجام برساند. سولار ماینینگ می‌تواند کلید حل بسیاری از مشکلات جوامع آفریقایی باشد.

دوستدار محیط زیست

انرژی که توسط پنل‌های خورشیدی تولید می‌شود پاک، تجدیدپذیر و بدون آلودگی است. انرژی خورشیدی برخلاف سوخت‌های فسیلی، گازهای گلخانه‌ای را به هوا ساطع نمی‌کند. این امر بدان معناست که پنل‌های خورشیدی، محصولاتی دوستدار محیط زیست هستند و به کره زمین آسیب وارد نمی‌کنند. 

هزینه‌های پایین تعمیر و نگهداری

فناوری‌های جدید پنل‌های خورشیدی و گارانتی‌های بلندمدت، هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این برای عملکرد بهینه سیستم‌های خود نیازی به هزینه اضافی برای پنل‌ها خورشیدی ندارید. 

معایب سولار ماینینگ

معایب ماینینگ خورشیدی

اگرچه انرژی خورشیدی سبز و تجدیدپذیر تلقی می‌شود، اما مشکلات قابل توجهی نیز دارد. نباید فراموش کرد که هیچ چیز کامل نیست و هر روش یا فرآیندی را که انتخاب کنیم دارای نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود است. در ادامه به برخی از معایب سولار ماینینگ خواهیم پرداخت. 

هزینه راه‌اندازی بالا

هزینه اولیه برای راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی نسبتاً زیاد است و همه افراد از پس پرداخت آن برنمی‌آیند. البته می‌توان امیدوار بود که با پیشرفت تکنولوژی و همت دولت‌ها، هزینه اولیه سولار ماینینگ کاهش پیدا کند. 

ابعاد بزرگ پنل‌های خورشیدی

با وجود اینکه برخی پنل‌های خورشیدی ابعاد متناسبی دارند اما عمدتاً بزرگ هستند. بنابراین فضای در دسترس نیز فاکتور بسیار مهمی در نصب و راه‌اندازی پنل است. اگر سقف محلی که برای پنل خورشیدی در نظر گرفته‌اید به‌اندازه کافی بزرگ نباشد، به‌معنای این است که باید اندازه سیستم خود را کاهش دهید یا به‌طور کلی درباره تولید برق برای ماینینگ تجدید نظر کنید. زیرا هزینه‌ای که می‌کنید ارزشش را نخواهد داشت که به‌اندازه‌ای که نیاز دارید استفاده نکنید. 

برای بهترین عملکرد به آب‌وهوای آفتابی نیاز دارند

انرژی گرمایی تنها زمانی به الکتریسیته تبدیل می‌شود که نور خورشید به پنل‌ها می‌تابد. بنابراین اگر خورشید نباشد، تولید انرژی هم در کار نخواهد بود. با این وجود پنل‌ها همچنان در روزهای ابری هم انرژی تولید می‌کنند. چون این انرژی به‌وسیله اشعه ماوراء‌بنفش (UV) تولید می‌شود که در روزهای ابری هم موجود است. اما همچنان در روزهای آفتابی بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهند. 

البته راه‌های مختلفی برای پر کردن ساعات بدون نور خورشید (یا زمانی که هوا ابری است یا طوفان‌های همراه با گرد و غبار) وجود دارد تا استفاده از مصرف انرژی خورشیدی به صرفه باشد. مثلاً برخی از شرکت‌ها از ژنراتورهای گاز طبیعی (منابع انرژی نسبتا ارزان اما تجدیدناپذیر) برای رفع این مشکل استفاده می‌کنند.

فرآیند تولید پنل‌های خورشیدی برای محیط زیست مضر است

نور خورشید به‌عنوان منبعی کاملاً پاک، سالم و بی‌ضرر تلقی می‌شود که استفاده از آن به مقابله با بحران گرم شدن کره زمین نیز کمک می‌کند. با وجود اینکه خود انرژی خورشیدی «سبز» یا تجدید پذیر است، در فرآیند تولید صفحات خورشیدی، اغلب از زغال سنگ استفاده می‌شود و در جریان تولید آن زباله‌های سمی بسیاری ایجاد می‌شود. بنابراین، این ایده که انرژی خورشیدی در واقع جایگزینی سبز برای استخراج بیت کوین با برق خواهد بود، تصوری دور از واقعیت است. 

نرخ تبدیل انرژی پایین

حتی پیشرفته‌ترین پنل‌های خورشیدی هم همچنان ۲۰ تا ۲۵ درصد از انرژی خورشید را به برق تبدیل می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که چقدر فرصت‌های بیشتری برای توسعه فناوری‌های بهتر برای بهینه‌سازی سولار ماینینگ وجود دارد و راه درازی تا رسیدن به بالاترین بازده از پنل‌های خورشیدی داریم.

شب‌ها نمی‌توانید از آن استفاده کنید

پنل‌های خورشیدی در طول شب انرژی تولید نمی‌کنند و این بدان معنی است که تنها ۱۲ ساعت در روز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته برخی ماینرها هم با شبکه‌های انرژی محلی خود قرارداد یا «موافقت‌نامه خرید نیرو» (PPA) دارند که بر طبق آن می‌توانند از برق ارزان قیمت، خارج از زمان اوج مصرف در طول شب، اغلب به میزان دو سنت برای هر کیلووات ساعت استفاده کنند. در واقع شبکه‌های انرژی محلی انرژی مازاد را در اختیار ماینرها قرار می‌دهند. 

حرف آخر

 بلاک چین یک شبکه غیر متمرکز است و کامپیوتر‌ها در این شبکه باید به تایید تراکنش‌ها پرداخته و سوابق را در بلاک چین به عنوان یک دفتر کل داده ثبت کنند. پردازش این تراکنش‌ها نیازمند انرژی زیادی است و به همین علت است که سولار مانینگ مورد توجه قرار گرفته است. سولار ماینینگ می‌تواند سودآوری استخراج را افزایش دهد و برای محیط زیست نیز سودمند‌تر از مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر است. به نظر شما آیا سولار ماینینگ راه حل خوبی برای رفع مشکلات محیط زیستی ناشی از استخراج است؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

منبع
greenpowerconews.bitcoin

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا