اخبار بیت کوین

بیت کوین برای اولین بار در ۲ سال اخیر از مرز ۴۷٬۰۰۰ دلار عبور کرد؛ علت چه بود؟

در روز گذشته قیمت بیت کوین (BTC) برای اولین بار از آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) از مرز ۴۶٬۰۰۰ دلار عبور کرد و برای مدتی به بالای ۴۷٬۰۰۰ دلار رسید. این در حالی است که یک سال پیش قیمت آن در محدوده ۱۶٬۵۰۰ دلار قرار داشت. با توجه به اهمیت این حرکت در مطلب پیش رو تمام عوامل موثر بر رشد بیت کوین را بررسی کرده‌ایم.

در این سرزمین همه برنده‌اند!

در تولد تترلند 2 اتریوم هدیه بگیرید!

برو به تترآیلند
نمودار روزانه قیمت بیت کوین
نمودار روزانه قیمت بیت کوین – منبع: TradingView

تاثیرگذارترین اخبار مربوط به ETFهای اسپات در چند ساعت گذشته

همان طور که پیش از این گزارش دادیم، در روز گذشته به جز هشدکس (Hashdex) تمام متقاضیان صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETFها) اسپات بیت کوین اسناد S-1 خود را به‌روزرسانی و برای SEC ارسال کردند. در این اسناد جزییاتی مثل کارمزدها و اسامی شرکت‌های پذیره‌نویس (AP) مشخص شده بود.

بعد از چند ساعت شبکه CNBC به موضوع ETFهای اسپات بیت کوین پرداخت و اعلام کرد صندوق‌های مذکور به احتمال زیاد در این هفته تایید می‌شوند. گزارشگر CNBC به نقل از ۲ منبع آگاه خاطرنشان کرد این اتفاق ممکن است در روز چهارشنبه ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) رخ دهد و احتمالا معاملات در روز پنجشنبه ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) یا جمعه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) آغاز خواهد شد.

سپس، در ساعات ابتدایی امروز مشخص شد SEC نظرات جدیدی را برای اسناد S-1 ثبت کرده است. جیمز سیفرت (James Seyffart) در واکنش به این خبر اعلام کرد:

  1. این خبر درست است. نظرات مربوط به اسناد S-1 که امروز صبح منتشر شده بودند، ثبت شده است (این اتفاق غیر عادی نیست).
  2. فردا هم باید منتظر اصلاحات بیشتری باشیم.
  3. فکر نمی‌کنم این خبر نشان دهد که ETFها به تعویق می‌افتند.
توییت جیمز سیفارت
توییت جیمز سیفارت – منبع: پلتفرم اکس

به نقل از کوین تلگراف، پس از مدتی جی کلایتون (Jay Clayton)، رییس سابق SEC، هم در مصاحبه با CNBC اعلام کرد این آژانس اولین ETF اسپات بیت کوین را تایید خواهد کرد. وی در ادامه گفت:

به نظر من قطعا تایید می‌شوند. دیگر چیزی برای تصمیم‌گیری باقی نمانده است. شبکه بیت کوین در ۵ سال پیش خیلی بهبود یافته است. قبلا مسائلی مثل واش‌سیل (Wash Sale) در آن وجود داشت ولی دیگر وجود ندارد. این اتفاق هم برای بیت کوین و هم برای صنعت مالی گام بزرگی است. حالا می‌توانید دارایی‌های مختلف را توکنایزه کنید و آن‌ها معامله کنید. این یک تغییر قابل‌توجه در کل بخش مالی است.

علاوه بر این، کلایتون موقعیت SEC را تحسین کرد و گفت که تایید ETFهای اسپات بیت کوین قدم بزرگی برای آن است چراکه از سوی شرکت‌هایی مثل بلک راک (BlackRock) و فیدلیتی (Fidelity) ارائه می‌شود. وی تاکید کرد که تاکنون، زیرساخت‌های کافی برای نگهداری و حفظ امنیت بیت کوین وجود نداشته و به همین خاطر SEC نمی‌توانسته است ETFها را به فعالان بازار مالی سنتی ارائه کند.

گزارش پیش‌بینی استاندارد چارترد

به نقل از کوین تلگراف، بانک بین‌المللی استندارد چارترد (Standard Chartered) گزارشی را در روز قبل منتشر کرد که نشان می‌دهد اگر ETFهای اسپات بیت‌ کوین تایید شوند و در ایالات متحده موفق باشند، قیمت BTC تا پایان سال آینده به ۲۰۰٬۰۰۰ دلار می‌رسد. این بانک پیش‌بینی خود را بر این فرض استوار کرد که بین ۴۳۷٬۰۰۰ تا ۱.۳۲ میلیون بیت‌ کوین تا پایان سال ۲۰۲۴ در ETF‌های اسپات بیت‌ کوین آمریکایی نگهداری می‌شود و بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه را وارد بازار آن می‌کند. جف کندریک (Geoff Kendrick)، رییس دارایی‌های دیجیتال استندارد چارترد، اعلام کرده است:

اگر جریان ورودی ETFها طبق پیش‌بینی‌های ما باشد، قیمت بیت کوین احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۲۰۰٬۰۰۰ دلار می‌رسد.

مدیران استندارد چارترد خاطر نشان کردند بعد از راه‌اندازی ETPهای طلا در سال ۲۰۰۴، ۷ تا ۸ سال طول کشید تا این دارایی‌ و محصولات آن به چنین رشدی برسند. آن‌ها ادامه دادند:

ما معتقدیم بیت کوین بعد از تایید ETFهای اسپات در آمریکا به همین صورت رشد می‌کند، اما فکر می‌کنیم بازار ETF بیت کوین سریع‌تر رشد می‌کند و این سود را در مدت زمانی کم‌تری (۱ تا ۲ سال) به دست می‌آورد.

طبق گزارش‌های قبلی این بانک، قیمت بیت کوین تا انتهای سال ۲۰۲۴ هم به ۱۰۰٬۰۰۰ دلار می‌رسد. تحلیلگری به اسم جیمی کاتس (Jamie Coutts) هم با اشاره به تحلیل فاندامنتال بیت کوین اعلام کرد:

اکثر افراد و رسانه‌ها معتقدند تنها دلیل ۱۵۰٪ رشد قیمت بیت کوین در سال گذشته، اخبار مربوط به ETFهای اسپات است. اما آیا اصول فاندامنتال هم از قیمت فعلی آن حمایت می‌کنند؟ برای تحلیل فاندامنتال بیت کوین می‌توانیم «شاخص فعالیت شبکه» آن را بررسی کنیم. این شاخص چندین شاخص مختلف را در خود جای داده و در بالاترین حد خود قرار دارد. با این حال، قیمت BTC هنوز ۴۰٪ کم‌تر از رکورد تاریخی آن است. جالب اینجا است که شاخص فعالیت شبکه بیت کوین در چرخه قبلی به رکورد قابل توجهی نرسیده است. با وجود کاربردهای جدیدی مثل اینسکریپشن‌ها، به نظر می‌رسد شاخص‌های فاندامنتال شبکه بیت کوین قوی‌تر از چرخه ۲۰۱۷-۲۰۱۶ هستند.

شاخص فعالیت شبکه بیت کوین
شاخص فعالیت شبکه بیت کوین – منبع: توییت جیمی کاتس

صحبت‌های گری گنسلر

به نقل از دبلاک، گری گنسلر (Gary Gensler)، رییس SEC، هم در روز گذشته نکاتی را برای سرمایه‌گذاران بازار کریپتو ارائه کرد. او در پلتفرم اکس گفت:

اگر می‌خواهید در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کنید به این نکته‌ها توجه داشته باشید. شرکت‌هایی که خدمات دارایی‌های کریپتویی را ارائه می‌کنند، ممکن است از قوانین آمریکا از جمله قوانین فدرال اوراق بهادار تبعیت نکنند. سرمایه‌گذاران باید بدانند که ممکن است اطلاعات کلیدی و رویکردهای امنیتی مهم را نداشته باشند. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کریپتو می‌تواند بسیار پرریسک باشد و معمولا هم بی‌ثبات است. یک سری از پلتفرم‌ها و رمزارزهای مهم آن ورشکسته شده‌اند و ارزش خود را از دست داده‌اند. کلاهبرداران همچنان از محبوبیت دارایی‌های دیجیتال برای جذب سرمایه‌گذاران خرد و حملات اکسپلویت استفاده می‌کنند. این صنعت پر از توکن‌های تقلبی، طرح‌های پانزی و هرمی و سرقت‌هایی است که توسعه‌دهندگانشان ناگهان با پول سرمایه‌گذاران ناپدید می‌شود.

گنسلر در توییت خود مستقیما به ETFهای اسپات بیت کوین اشاره نکرد، اما از آنجایی که توییت او تقریبا دو ساعت بعد از ثبت اسناد S-1 توسط شرکت‌های متقاضی منتشر شد، همین مسئله توجه فعالان بازار کریپتو را به خود جلب کرد.

کمیسیون هنوز این گزینه را دارد که درخواست‌ها را رد کند، اما احتمالا به دلایلی متفاوت از آنچه قبلا برای سایر ETFها استفاده می‌کرد، نیاز دارد. در ماه آگوست، یک قاضی فدرال به SEC دستور داد تا درخواست شرکت گری اسکیل را مجددا بررسی کند و ادعا کرد که این کمیسیون در رد این درخواست «خودسرانه و دمدمی مزاج» عمل کرده است.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا