کریپتو کده

معرفی پلتفرم SuperRare و ارز RARE؛ بازار خرید و فروش NFT

توکن‌های بی همتا (NFT) از نوآوری‌های جدید در بلاک چین به‌حساب می‌آید. در حالی که محبوبیت آن‌ها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، همچنان برای خیلی از کاربران نسبتا جدید و پیچیده است. پلتفرم سوپر رَر (SuperRare) یکی از اعضای نسبتا جدید این خانواده که محلی برای خریدوفروش آسان NFT است. این پلتفرم با هدف تبادل راحت و عرضه توکن‌های غیرمثلی خاص، شروع به فعالیت کرده است. برای معرفی پلتفرم SuperRare به بررسی نحوه کارکرد، اهداف، بنیان‌گذاران، پروژه‌های مشترک و ارز دیجیتال RARE پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی پلتفرم SuperRare

معرفی پلتفرم SuperRare

آثار هنری نایاب و خاص، اغلب قیمت‌های بالایی دارند. افرادی که می‌خواهند این آثار را خریداری کنند،‌ باید مطمئن باشند که در ازای پرداخت هزینه، معامله انجام و آن اثر را دریافت می‌کنند. SuperRare یک بازار تا حدودی غیرمتمرکز و یک شبکه اجتماعی برای توکن‌های تعویض‌ناپذیر است. به این دلیل این پلتفرم را تا حدودی غیرمتمرکز خواندیم چون برخی از فرآیندهای آن باید به تایید تیم SuperRare برسد.

SuperRare از شبکه اتریوم استفاده می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد که با استاندارد ERC-721 این شبکه، آثار هنری خود را بسازند. در حال حاضر هنرمندان محدودی در این پلتفرم فعالیت دارند؛ زیرا هدف این پلتفرم عرضه موارد خاص است و بننابراین پذیرش آثار در آن دشوار است. هنرمندانی که می‌خواهند آثارشان در این پلتفرم قرار بگیرد، باید آثار خود را برای تیم SuperRare ارسال کنند. پس از ارسال، امکان نمایش یا عدم نمایش بررسی می‌شود.

 بعد از لیست‌شدن یا ساخته شدن توکن‌های یکتا در SuperRare کاربران می‌توانند به خریدو‌فروش، معامله یا هولد این آثار بپردازند. عملیات خریدو‌فروش می‌تواند پیاپی انجام شود؛ به‌عبارت دیگر اگر کسی یک NFT بخرد، بلافاصله می‌تواند آن را به هر قیمتی بفروشد.

شاید بتوان ایده شکل‌گیری SuperRare را در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) عنوان کرد. خالقان و کلکسیون‌داران زیادی که در حوزه هنرهای دیجیتال فعال هستند، از این پروژه استقبال کرده‌اند. SuperRare توانست در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) از طرف شرکت‌هایی مانند ولوت سی (Velvet Sea)، وان کانفرمیشن (1confirmation)، اشتون کوچر (Ashton Kutcher’s Sound Ventures) و چند شرکت دیگر حدود ۹ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

معرفی اهداف و ایده‌های پلتفرم SuperRare

نام SuperRare به معنای بسیار کمیاب است. همان‌طور که از آن مشخص است، هدف این پلتفرم اضافه کردن آثار هنری است که بسیار خاص و نادر هستند. برای اینکه یک اثر در SuperRare لیست شود، افراد این مجموعه باید روی آن نظر بدهند و بعد از آن، امکان اضافه شدنش به بازار NFTها فراهم می‌شود.

در بخش قبلی اشاره کردیم که در حال حاضر پلتفرم SuperRare به‌صورت نیمه غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. دلیل این نیز اعمال نظر مستقیم تیمی متمرکز روی آثار است. یکی از اهداف تیم اجرایی SuperRare این است که در نسخه دوم این پلتفرم، این فرایند به‌صورت کاملا غیرمتمرکز انجام شود. به عبارت دیگر با تشکیل یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز یا DAO، سازوکار تصمیم‌گیری به این بخش واگذار خواهد شد.

یکی از ایده‌های جذاب SuperRare، ایجاد یک شبکه اجتماعی برای NFT است. آزمایشگاه SuperRare به‌دنبال این است که با ایجاد بستر مناسب، بتواند میان کاربران، هنرمندان و خالقان آثار هنری در قالب توکن‌های غیرمثلی ارتباط ایجاد کند. پلتفرم SuperRare از این رو به‌عنوان یک شبکه اجتماعی معرفی می‌شود که در سایت خود، ابزارهایی مانند لایک، کامنت و دنبال کردن هنرمندان و خالق NFTها قرار داده است. اگر شما هنرمندی را دنبال کنید، مانند آنچه که در اینستاگرام اتفاق می‌افتد، آخرین فعالیت‌های او در صفحه شما نشان داده می‌شود.

معرفی محصولات پلتفرم SuperRare

محصول اصلی SuperRare بازار NFT آن است. در این بازار کاربران می‌توانند به ساخت، خریدوفروش و نگهداری توکن‌های غیرمثلی بپردازند. همچنین هنرمندانی که می‌خواهند در این پلتفرم فعالیت کنند، در ابتدا باید درخواست خود را از طریق این صفحه اعلام کنند. پس از بررسی توسط تیم SuperRare آن‌ها مجوز لازم را برای فعالیت دریافت می‌کنند.

بخش دیگری در سایت SuperRare وجود دارد که مانند یک بلاگ عمل می‌کند. در این بخش به بررسی آثار هنری، ارائه گزارش‌های هفتگی از معاملات انجام شده در پلتفرم، معرفی هنرمندان، انتخاب ۱۰ اثر برتر و اعلام رویدادهای حوزه هنری پرداخته می‌شود.

پلتفرم SuperRare چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه به‌شکل بهتری پلتفرم SuperRare را معرفی کرده باشیم، درباره نحوه کار آن توضیح مختصری می‌دهیم. مانند دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز، SuperRare از کاربران خود می‌خواهد که برای فعالیت در پلتفرم، کیف پول اتریومی خود را به شبکه وصل کنند. یکی از متداول‌ترین کیف پول‌هایی که توسط کاربران استفاده می‌شود، متامسک است. تمام تراکنش‌های SuperRare با استفاده از اتر انجام می‌شود؛ بنابراین کاربران باید همیشه مقداری اتر در کیف پول ارز دیجیتال خود داشته باشند.

شبکه SuperRare به‌ازای هر خرید، سه درصد کارمزد از خریدار دریافت می‌کند. این پلتفرم از اولین فروش هر NFT پانزده درصد از قیمت اثر را به‌عنوان کمیسیون دریافت و ۸۵ درصد دیگر را به خالق اثر پرداخت می‌کند.

SuperRare به نحوی روشی برای کسب درآمد منفعل نیز دارد. هر هنرمندی که اثر خود را روی این پلتفرم به‌ثبت برساند، علاوه بر دریافت ۸۵ درصد از مبلغ NFT، حق امتیاز آثار را نیز برای خود ثبت می‌کند. با توجه به حق امتیاز، ۱۰ درصد از محل خریدوفروش‌های بعدی نیز به خالق اثر پرداخت خواهد شد.

پلتفرم SuperRare با چه پروژ‌هایی مشارکت داشته است؟

آزمایشگاه SuperRare به‌تازگی کار خود را شروع کرده است و توانسته در قدم اول ۹ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. این بازار NFT هنوز به‌طور گسترده با پروژه دیگری همکاری نکرده؛ اما در ۵ آبان ۱۴۰۰ شرکت Adobe که سازنده نرم‌افزارهای کامیپوتری و گرافیکی است، اعلام کرد قصد دارد با مشارکت SuperRare و چند بازار NFT دیگر همکاری داشته باشد.

شرکت Adobe قصد دارد در نرم‌افزار فتوشاپ این امکان را فراهم کند که هنرمندان بتوانند ثابت کنند خالق آثار هنری موجود در بازارهای NFT هستند. ویژگی جدید فتوشاپ Content Credentials نام دارد. در صورتی که کاربر بخواهد اثرش را به عنوان NFT بفروشد، گواهی دیجیتالی بر اساس اعتبارنامه تاییدشده توسط شرکت Adobe صادر می‌شود. شرکت Adobe با SuperRare برای نمایش این گواهی‌های دیجیتالی همکاری می‌کند.

نقشه راه SuperRare

نقشه راه‌ زمان‌بندی‌شده‌ای از برنامه‌های SuperRare موجود نیست. به صورت پراکنده و در سایت‌های خبری، آزمایشگاه SuperRare اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۲ برنامه‌های توسعه‌ای متنوعی در دست اجرا خواهد داشت. به‌احتمال زیاد قرار گرفتن سازو‌کارهای تصمیم‌گیری در چارچوب DAO نیز در این سال انجام می‌شود.

معرفی بنیان‌گذاران پلتفرم SuperRare

جان کرین(John Crain) بنیان‌گذار و مدیرعامل SuperRare است. او در کنار جاناتان پرکینز (Johnathan Perkins) مدیر محصول و چارلز کرین (Charles Crain) مدیر فناوری SuperRare، به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۸ این پلتفرم را راه‌اندازی کردند. ایده اولیه آن‌ها ایجاد یک بازار هنری متناسب با فضای دیجیتالی بود که روزبه‌روز در حال رشد است. این سه نفر همچنین بنیان‌گذاران Pixura هستند. Pixura پلتفرمی است که به کاربران امکان ساخت، ردیابی و مبادله کلکسیون‌های رمزنگاری‌شده را می‌دهد. در واقع Superrare از این پلتفرم پشتیبانی دریافت می‌کند.

معرفی ارز RARE

ارز RARE که یک توکن بر بستر اتریوم است و در مراحل آتی قرار است، نقش پررنگ‌تری در این پلتفرم داشته باشد. تیم SuperRare تعداد عرضه کل این توکن را یک میلیارد عدد اعلام کرده‌اند. نحوه توزیع این توکن به‌صورت زیر است و تمام توکن‌ها در مدت چهار سال آزادسازی خواهند شد.

شرکا۵ درصد۵۰ میلیون عدد
سرمایه‌گذاران۱۴/۵ درصد۱۴۵ میلیون عدد
ایردراپ۱۵ درصد۱۵۰ میلیون عدد
آزمایشگاه SuperRare۲۵/۵ درصد۲۵۵ میلیون عدد
خرانه جامعه۴۰ درصد۴۰۰ میلیون عدد

در حال حاضر (۶ آبان ۱۴۰۰) قیمت RARE برابر با ۱/۶ دلار است . قیمت این توکن در یک ماه گذشته حدود ۷۰ درصد رشد قیمتی داشته است. بیشترین و کمترین قیمت ارز RARE به ترتیب مربوط به تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰ و ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ می‌شود. بیشترین قیمت RARE برابر با ۳/۶۴ دلار و کمترین قیمت آن ۲۵ سنت بوده است.

ارزش بازار ارز دیجیتال RARE معادل ۲۵۰٬۷۵۴٬۸۵۹ دلار است که از این حیث در رتبه ۲۶۴ بازار رمزارزها قرار دارد. از یک میلیارد عدد توکنی که قرار است عرضه شود، در حال حاضر ۱۴۲٬۸۲۱٬۵۶۱ عدد در گردش است.

در چه صرافی‌هایی می‌توان ارز RARE خریدوفروش کرد؟

برای خرید ارز RARE انتخاب‌های زیادی وجود ندارد. علاوه بر بایننس که اخیرا (مهر ۱۴۰۰) این ارز دیجیتال را لیست کرده است، صرافی‌هایی مانند گیت، یونی سواپ و سوشی سواپ نیز برای خریدوفروش ارز RARE مناسب هستند.

از چه کیف پول‌هایی برای نگهداری RARE استفاده کنیم؟

ارز دیجیتال RARE یک توکن بر بستر اتریوم است؛ بنابراین می‌توان برای نگهداری ارز RARE از کیف پول‌هایی که از این شبکه پشتیبانی می‌کنند، استفاده کرد. دو کیف پول متامسک و تراست ولت از متداول‌ترین انتخاب‌های کاربران هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله با بررسی نحوه کارکرد، تیم اجرای، اهداف و ارز دیجیتال RARE، به معرفی پلتفرم SuperRare پرداختیم. SuperRare یک بازار توکن‌های یکتا (NFT) است. این پلتفرم با ایده ایجاد یک شبکه اجتماعی در دنیای NFTها می‌خواهد هنرمندان و سرمایه‌گذاران هنری را در کنار یکدیگر جمع کند. با این ایده، هنرمندان با طرفداران خود به‌طور مستقیم در ارتباط خواهند بود.

اگر چه SuperRare با ایده‌ها و اهدافی که دنبال می‌کند، می‌تواند برای دیگر بازارهای توکن‌های تعویض ناپذیر مانند OpenSea و Rarible رقیب تازه نفسی به‌حساب بیاید؛ اما مواردی مانند کارمزد و کمیسیون بالا و استفاده از اتر به‌عنوان تنها وسیله پرداخت ممکن است کمی کاربران را به تجدید نظر وادار کند.

پروژه‌هایی مانند SuperRare که تازه راه‌اندازی شده‌اند، نیاز به زمان دارند و نمی‌توان به‌صورت حتمی قاطع درباره آن‌ها نظر داد. مشارکت با پروژه‌های دیگر وبه‌روزرسانی‌هایی آتی SuperRare، نقش به‌سزایی در موفقیت یا شکست آن ایفا می‌کنند.

منبع
SuperRare

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا