مقالات عمومی

با پنج مورد از موفق ترین پروژه های بلاک چینی آشنا شوید!

با وجود اینکه پروژه های بلاک چینی زیادی با محصولات کاربردی وجود دارد اما چرا کسی به صورت مستمر از آنها استفاده نمی کند؟ حتی اگر به کاربران فعال نگاه کنیم، این عدد به قدری کوچک است که در مقایسه با نرم افزار شرکت های آی تی برجسته مانند فیس بوک، گوگل یا پی پال قابل قیاس نیست. آیا مقیاس مستقیم این پروژه ها کار درستی است؟

شرکت های بلاک چینی زیادی وجود دارند که می توانند به آمار تاثیرگذار خود افتخار کنند. مثلا NEXXO بیش از ۳۸۰۰۰۰ کارت بانکی صادر کرده است، Steemit یک میلیون کاربر را ثبت کرده است و مرورگر Brave بالغ بر ۳ میلیون کاربر فعال در ماه دارد. اما این پروژه های بلاک چینی به میلیون ها کاربر خدمت می کنند، در حالی که پروژه های دیگر به میلیارد ها کاربر خدمت می کنند. فیس بوک ماهانه ۲.۲۷ میلیارد کاربر فعال دارد و گوگل کروم بیش از یک میلیارد کاربر دارد. آیا به سادگی می توانیم از پروژه های غیر متمرکز بلاک چینی چشم پوشی کنیم و بگوییم چون آنها کاربران کمتری نسبت به پروژه های مذکور دارند، پس شکست خورده هستند؟

چه چیز موفقیت یک محصول بلاک چینی را تعیین می کند؟

قبل از ارزیابی هر پروژه بلاک چینی در رابطه با کاربرد و محصولات فعال آن، سه عامل باید مورد توجه قرار بگیرد:

  1. مرحله ای که شرکت در آن است.
  2. محصول آنها در کدام مناطق در حال حاضر موجود است.
  3. نوع پروژه

قدمت نوآوری

ما نمی توانیم مقایسه مستقیم بین شرکت هایی مانند فیس بوک که برای بیش از یک دهه فعالیت دارند را با شرکت هایی که کمتر از نصف آن زمان سابقه دارند، به عمل بیاوریم. در واقع، NEXXO از ۲۰۱۴ فعال بوده است و Steemit در ۲۰۱۶ راه اندازی شده است اما بسیاری از شرکت های بلاک چینی دیگر قبل از ۲۰۱۷ وجود نداشته اند و با این وجود میلیون ها کاربر از راه حل های آن ها استفاده می کنند.

دنیا را از نو ببینیم؟

نه تنها همه این شرکت های مشهور محصولاتشان را یک دهه قبل راه اندازی نکردند بلکه از ابتدای کار به صورت جهانی هم موجود نبودند. Mark Zuckerberg فیس بوک را وقتی راه اندازی کرد که در دانشگاه هاروارد سال دوم بود و تنها چند هزار نفر در ابتدا به فیس بوک دسترسی داشتند. Foursquare که یک سایت راهنمای شهری است، تنها شامل 100 ناحیه مترو بود. آیا می دانید که آمازون در سال ۱۹۹۸ تنها با فروش کتاب شروع به کار کرد؟ آنها این کتاب ها را تنها به بریتانیا و آلمان ارسال می کردند و آن دو کشور در آن روز ها جایگاه های ایده آلی برای ارسال بودند و امروزه می بینیم که وضعیت ارسال آمازون قابل مقایسه با آن زمان نیست.

Steemit و Brave می توانند از همان ابتدا به دلیل ماهیتشان مخاطبین جهانی داشته باشند زیرا هر کس می تواند مقاله بنویسد یا مرورگر را دانلود کند، اما شرکت هایی وجود دارند که از روز اول نمی توانند موجودیت جهانی بدست بیاورند. NEXXO ارائه دهنده راه حل های بانکی برای کسب و کار های کوچک است. تنها روش برای عملکرد قانونی، اطاعت از قوانین بانک مرکزی محلی و قوانین محرمانگی داده های محلی است. در این مورد، آنها باید راه حل های خاصی را پیاده کنند که به طور ویژه برای هر حوزه قضایی محلی طراحی شده باشد. Qpay شرکت آنهاست که در دوحه قطر محلی شده است و سریع ترین شرکت در حال رشد در زمینه فناوری مالی در خاورمیانه است. آنها بیش از ۳۰۰۰۰۰ کارت بانکی را برای بیش از ۱۵۰۰۰ کسب و کار محلی راه اندازی کرده اند. تقاضا آشکار است و باید انتظار همان رشد را در ویتنام، پاکستان، هند و مصر داشته باشیم که بر طبق نقشه راه آنها مناطق بعدی تحت پوشش قرار بگیرند. NEXXO در اینجا توقف نخواهد کرد و آنها شروع به زیر ساخت سازی می کنند تا زمانی که به یک شبکه بلاک چینی جهانی برسند که البته این کار زمان می خواهد. فیس بوک، پی پال و آمازون یک دهه برای انتشار محصولات خود در جهان سپری کردند. آیا می توانیم حدس بزنیم که NEXXO و همه کسب و کار های بلاک چینی دیگر در یک دهه آینده کجا خواهند بود؟

متمرکز یا غیر متمرکز؟

جنبه دیگری که معمولا به آن توجه نمی شود، نوع نرم افزاری است که آن شرکت های قدیمی و جدید در حال توسعه اش می باشند. در مورد یک شبکه اجتماعی مانند فیس بوک و یا یک وبسایت تجارت الکترونیک مانند آمازون، نرم افزار متعلق به خود آن شرکت می باشد. پروژه های بلاک چینی معمولا به دلیل ماهیت غیر متمرکز بلاک چین متن باز می باشند.

بیایید یک وبسایت سنتی را در نظر بگیریم. این شرکت بخش back end را توسعه می دهد که مسئولیت ذخیره و دستکاری داده ها را بر عهده دارد و بخش front end نیز برای تعامل مستقیم با کاربر توسعه داده می شود. آنها هر دو توسط یک موجودیت متمرکز میزبانی و مدیریت می شوند. از طرف دیگر، بلاک چین توسط همه نود های غیر متمرکز داخل شبکه طراحی می شود. در حالی که تیم پروژه هنوز مجبور به توسعه راه حل است اما بعد از راه اندازی آنها تنها بخش front end را میزبانی می کنند. بلاک چین جایگزین بخش back end می شود. یک شرکت دیگر حتی می تواند یک برنامه front end دیگر بسازد تا به همان بلاک چین دسترسی داشته باشد. در جهان غیر متمرکز همه چیز پیچیده است.

forfront of blockchain

همچنین به یاد داشته باشید که نرم افزار سنتی را می توان در هر زمانی تصحیح و به روز رسانی کرد. اما نرم افزار بلاک چینی زمانی که بیرون داده شد خیلی قابل دستکاری نیست. به همین دلیل در فضای کریپتو شرکت ها معمولا شبکه آزمایشی دارند که یک نسخه آزمایشی از نرم افزار است و چندین ماه کار می کند تا نسخه اصلی منتشر شود. وقتی که تیم سازنده، نسخه نهایی را آماده کرد، آنها می توانند شبکه اصلی (mainnet) را راه اندازی کنند که در آنجا تراکنش های واقعی بر روی بلاک چین صورت می گیرد. در این حالت پول واقعی به گردش در می آید و وارد و خارج می شود. آیا این یک محصول کاری است؟ در تئوری باید گفت بله. به هر حال تجربه به ما می گوید که پروژه های زیادی راه اندازی شده اند که یک شبکه اصلی عملکردی ناقص با کمترین ویژگی را داشته اند.

با ۵ پروژه بلاکچینی آشنا شوید!

در پایین لیستی از پروژه های بلاک چینی بر اساس معیار های زیر فراهم آمده است:

  1. پیشرفت برجسته ای را در مدت زمان کمی بعد از وجود اثبات کرده باشند.
  2. محصولی را راه اندازی کرده باشند که برای تعداد برجسته ای از کاربران فعال کار کند.
  3. مقدار برجسته ای از کاربران را به تناسب ناحیه هایی که در آن ها موجودند، جذب کرده باشند نه در مقیاس جهانی.

NEXXO

در هر جا که مشکلی هست، راه حلی هم وجود دارد. کسب و کار های کوچک نیازمند خدمات مالی هستند، اما بانک های تجاری بزرگ هنوز آنها را حمایت نمی کنند. در نتیجه، بازار بدون سرویس و بدون خدمات بانکی در میان مالکان کسب و کار های کوچک در سراسر جهان وجود دارد. به طور خاص تر می توان گفت که 260 میلیون از چنین کسب و کار هایی وجود دارد.

راه حل NEXXO خیلی متفاوت از راه حل یک بانک نیست. در اینجا تمایز در رویکرد فنی ایجاد می شود. پلتفرم NEXXO توسط بلاک چین طراحی شده و به افراد اجازه می دهد که با بانک مرکزی و محلی با انطباق کامل کار کنند و بسته کاملی از خدمات را که یک کسب و کار کوچک نیاز دارد، بدون زحمت زیاد در اختیارشان قرار می دهد. در حالی که بانک ها به دلیل ریسک سود خیلی کم از این کسب و کار های کوچک امتناع می کنند، NEXXO به بیش از ۱۵۰۰۰ کسب و کار محلی در قطر خوشامد گفته است و در جستجوی توسعه به مناطق جغرافیایی بیشتری می باشد. فناوری بلاک چین به آنها اجازه داده که یک محصول عملکردی را فراهم نمایند و همزمان از بازار های دست نخورده نیز حداکثر استفاده را ببرند.

Steemit

یک رسانه اجتماعی غیر متمرکز می باشد که بر اساس ریز پرداخت های ارز دیجیتال است. فرآیند هایی مانند like/upvote/kudos با پاداش های ارز دیجیتال جایگزین می شود که مستقیما به خالق محتوا می رسد و هیچ واسطه ای در میان نیست. پلتفرم Steemit سال گذشته از مرز یک میلیون کاربر گذر کرد و پیوسته به رشد خود ادامه می دهد. کاربران جدید، کاربران فعال روزانه بیشتر، تعداد بالاتر پست و نظر و حتی تراکنش های روزانه، همگی موید رشد بیشتر هستند. شما ممکن است فکر کنید که مردم در این پلتفرم از محتوا استفاده می کنند بدون آنکه برای آن پول بدهند در حالی که این طور نیست. سیستم پاداش یکی از مفیدترین ویژگی های این پلتفرم می باشد.

Basic Attention Token

آنها تیم سازنده مرورگر Brave هستند، در واقع این مرورگر می تواند به عنوان یک جایگزین خوب برای راه حل های اخیر ما در نظر گرفته شود، مخصوصا بعد از این شایعات که گوگل، داده های کاربران را می فروشد. این مرورگر بیش از ۳ میلیون کاربر فعال دارد و تبدیل به یک محصول بلاک چینی با استفاده گسترده شده است. با نگاهی به ویژگی های این مرورگر مانند مسدودیت آگهی، مسدودیت پیگیری، سطح کاربری ساده، سرعت بیشتر از مرورگر های معروف و موجود بودن بر روی پلتفرم های موبایلی، مشخص می شود که مدل تجاری این مرورگر بر اساس تبلیغات است. بنابراین قبل از آنکه برند های برجسته بخواهند در آن سرمایه گذاری کنند، باید ابتدا خودش را ثابت کند.

Binance Coin

در حالی که Binance Coin پروژه نیست و تنها یک توکن صرافی است که در پلتفرم Binance به کار می رود، با این وجود نمی توان تعداد افرادی را که روزانه از آن استفاده می کنند، نادیده گرفت. کاربرد آن آسان است. Binance یک صرافی ارز دیجیتال است که برای هر سفارش خرید، فروش یا برداشت کارمزد دارد. به طور پیش فرض این کارمزد با ارزی پشتیبانی می شود که برای آن ترید خاص، مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر کاربر بخواهد که کارمزد را با BNB یعنی Binance Coin بپردازد، به طور آنی از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار خواهد شد. در حالی که این تنها کاربرد BNB نیست اما کار خود را به خوبی انجام می دهد و افزایش حجم روزانه تراکنش های آن مدرک واضحی از یک توکن فعال بلاک چینی است.

PundiX

یک حقیقت مشهور این است که پرداخت با ارز های دیجیتال یک عامل ریسک را برای خرده فروشان به دلیل نوسان قیمت این ارز ها ایجاد می کند. راه حل Pundi X تبدیل فوری پرداختی ها به ارز های محلی است. این پروژه بخش های زیادی دارد اما بخش های برجسته آن ابزار XPOS (دستگاه پوز) و کارت های XPASS می باشند. به نظر می رسد که جایگزین کردن ابزار های بانکی سنتی با جایگزین های بلاک چینی تفاوت زیادی ایجاد می کند. ۵۵۰۰ دستگاه XPOS در آسیا به کار رفته اند و این تنها ابتدای کار است. هدف Pundi X ۵۰۰۰۰ واحد فعال در سال ۲۰۱۹ است.

شما ممکن است موفقیت یک محصول را بر اساس این که چند میلیارد کاربر دارد، مورد ارزیابی قرار دهید اما استاندارد های بسیار دیگری هم هست که باید مورد توجه قرار گیرند. ما در اینجا تنها به پنج نمونه از پروژه های بلاک چینی نگاه کردیم که محصولی دارند که از لحاظ تجاری خوب عمل می کند. اگر سخت کوشی آنها به همین ترتیب ادامه پیدا کند، بدون توجه به تکامل قیمت ارز دیجیتال، آنها می توانند مورد پذیرش عام قرار گیرند و حتی از رقبای سنتی خود سبقت بگیرند.

منبع
howtotoken

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا