پروژه‌های کلاهبرداری

🔴 یونیک فاینانس ؛ آیا کلاهبرداری دیگری در راه است؟

یونیک فاینانس ، اسم شرکتی است که اخیرا خیلی از کاربران ما در مورد اعتبارش سوال پرسیدند به همین علت تصمیم گرفتیم که این سایت را بررسی کنیم. شرکتی که ادعا می کند سود هنگفتی از طریق بازار بورس به دست می آورد و قسمت کوچکی از این سود را به کاربرانش پرداخت میکند. سود دائمی و ۴ برابر بانک های ایرانی، البته در نظر داشته باشید که اگر زیر مجموعه داشته باشید میتوانید ۱۰۰ هزار دلار در ماه درآمد داشته باشید! ادعایی که در نوع خودش جالبه ولی اولین بار نیست که این اتفاق میفته!

این مقاله در تاریخ ۸ آذر ۱۴۰۰ بروزرسانی شده است

در نقد و بررسی های قبلی که منتشر کردیم؛ راجع به این شرکت ها و جملاتی مثل سود قطعی و تضمینی زیاد صحبت کردیم و توضیح دادیم چنین چیزی در بازارهای مالی فارغ از اینکه راجع به بازار سهام و بورس صحبت میکنیم یا ارزهای دیجیتال؛ امکان پذیر نیست و شرکت هایی که با این وعده های دروغی سرمایه جذب میکنند فقط قصد گول زدن و جذب پول از افراد ناآگاه را دارند. البته هرکسی که این با این شرکت ها به هر طریقی آشنا می شود (که معمولا یا توسط لیدرهای شرکت پرزنت می شوند یا دوستانی هستند که برای زیرمجموعه گیری به سراغ شما امده اند)؛ این سوال به ذهنش خطور میکند که اگر واقعا چنین راهی برای پولدار شدن وجود دارد چرا باید افرادی که راه آن را بلدند و ادعا میکنند از این طریق میلیون ها دلار کسب کرده اند؛ محتاج سرمایه و پول سایر افراد باشند و پیگیری شدیدی برای جذب دیگران دارند؟ تاریخ ثابت کرده است اگر افرادی راه پولدار شدن را بلد باشند معمولا برای زیاد نشدن دست و لو نرفتن ترفندشان راز خود را برای کسی فاش نمیکنند.

همیشه برای بررسی هر پروژه ای اولین کاری که میکنیم اسم شرکت رو در گوگل جستجو میکنیم و نتایج جستجو رو مطالعه میکنیم. نتایج جستجو از طریق گوگل رو در تصاویر زیر مشاهده کنید.

یونیک فاینانس گوگل 1
یونیک فاینانس گوگل 2

همانطور که در تصاویر بالا هم مشاهده میکنین، نتایج اولیه باعث میشه که ما مشکوک بشیم که این سایت کلاهبرداری هستش، یکی از سایت ها برای معرفی یونیک فاینانس از واژه هرمی استفاده کرده دیگری تیتر زده که کلاهبرداری است … و کمی پایین تر هم مشاهده کردیم که سایت تابناک خبری منتشر کرده مبنی بر اینکه سرشاخه های سایت یونیک فاینانس بازداشت شدند! به نظرم با دیدن همین مقالات هم میشه از سرمایه گذاری در این سایت منصرف شد ولی با توجه به اینکه ممکنه همه غلط بگن ولی من درست بگم بازم به بررسی خودمون ادامه میدیم!

البته قبل از اینکه به ادامه بحث بپردازیم؛ دوستانیکه این مطلب رو میخونند ممکنه اولین بار باشه که با مفاهیمی مثل طرح پانزی و هرمی برخورد میکنند. من توصیه میکنم تو هیچ طرح پانزی و هرمی سرمایه گذاری نکنید؛ خیلی هم راحت میشه متوجه شد یه شرکت هرمی و پانزی هست یانه.

یه نگاهی به سایت اصلی یونیک فایننس  به آدرس unique.finance بندازیم، در گام اول بریم به صفحه about us یا همون درباره ما(یونیک فاینانس)، همانطور که در این صفحه مشاهده میکنین اسامی تیم یونیک فاینانس نوشته شده و در این صفحه معرفی شده اند. برای بررسی پروژه ها یکی از کارهایی که باید انجام بدیم اینه که اعضای تیم رو بررسی کنیم و در همین راستا ما اسامی رو در گوگل جستجو میکنیم، پیشنهاد میکنم که شما هم حتما این کار رو انجام بدین.

یونیک فاینانس درباره ما

وقتی شرکتی ادعا میکنه که سود قطعی به کاربرانش پرداخت میکنه، قطعا سر زبون ها میفته و اسمشون در گوگل ترند میشه، خیلی جالبه برام که هیچ اثری از رزومه این افراد در نتایج جستجوی فرد به فردشون که انجام دادم وجود نداشت. در جستجوی اول خودم فقط اسامی این افراد رو در گوگل نوشتم و نتیجه ها رو دیدم یه مرحله دیگه هم انجام میدم این بار اسم unique finance هم بعد از اسامی ذکر شده می نویسم و بعد جستجو میکنم. شما هم حتما این کار رو انجام بدین و خودتون ببینین که در هیچ سایتی توضیحی در مورد این افراد وجود نداره و اگه هم هست در قالب پست رپورتاژ آگهی هستش و دقیقا همون متنی رو نوشتن که در سایت یونیک فاینانس وجود داشت!

قطعا نمیخوام به این نتیجه برسم که این سایت کلاهبرداره ولی تا همین الان نتیجه جستجوهام من رو دلسرد کرده. برای سرمایه گذاری نیاز دارم که اعتماد کنم و نیاز دارم که خیال خودم رو راحت کنم که پروژه یا سایتی که میخوام داخلش سرمایه گذاری کنم و پولم رو در اختیارش قرار بدم مطمئن باشه.

طبق جستجویی که داشتم متوجه شدم که یونیک فاینانس خودش رو یک کمپانی سرمایه گذاری و یا شرکت مدیریت مالی و crowd funding واقع در شهر زوریخ سوئیس معرفی کرده و جالب اینجاست که در خیلی از بررسی ها به هشدار سایت FINMA اشاره شده! سایت FINMA سازمان نظارت بر موسسات مالی سوئیس هستش که در تصویر زیر هشدار این سازمان رو مشاهده میکنین.

فینما Finma

شرکت مدعی شده بود که در سوئیس ثبت شده و الان در یکی از جستجوهام به این رسیدم که این شرکت در لیست هشدار سازمان نظارت بر موسسات مالی سوئیس قرار داره، یعنی باز هم بهش نگم کلاهبردار! حتی اگه کلاهبردار هم نباشه چرا باید پولی که برای به دست آوردنش این همه زحمت کشیدم رو در این سایت سرمایه گذاری کنم،  با این همه حواشی که این سایت داره ریسک خیلی زیادی رو باید متحمل بشم!

به شخصه قبول دارم که همه دنبال سود هستیم و میخوایم یک شبه پولدار بشیم و این رو هم قبول دارم که مردم ایران با توجه به شرایط اقتصادی که دارن بیشتر دنبال این موضوع هستن ولی این همه حواشی و این همه هشدار از سایت های مختلف رو نمیشه نادیده بگیریم.

یکی دیگه از سایت هایی که با تیتر آخرین جزییات از شرکت هرمی یونیک فاینانس مطلب نوشته رو در تصویر زیر مشاهده میکنیم.

جامجم یونیک فاینانس

باز هم به جستجوی خودم ادامه میدم چون ممکنه همه غلط بگن و یونیک فاینانس درست کار باشه! ولی وقتی تصویر گوگل استریت یونیک فاینانس رو دیدم ترجیح دادم که حتما برای شما هم بذارم که شما هم ببینین در چه شرکت بزرگی دارین سرمایه گذاری میکنین(البته پیشنهاد میکنم که پولتون رو هر جایی سرمایه گذاری نکنین!!!)

یونیک فاینانس

دستگیری ۶ سرشاخه‌‌ ‌شرکت هرمی یونیک فاینانس در یزد و خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد به نقل از روابط عمومی دادگستری، غلامعلی دهشیری رئیس‌کل دادگستری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان از شناسایی یک شرکت هرمی، تحت عنوان یونیک فاینانس با 2500 نفر عضو خبر داد و گفت:

با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج)، 3 نفر از سرشاخه‌های این شبکه در استان‌های یزد و خراسان رضوی دستگیر شدند.

وی افزود:

این شبکه کلاهبرداری با پوشش جذب سرمایه و خرید سهام از شرکت‌های معروف بورس در خارج کشور، سرمایه شهروندان را دریافت و با ترغیب افراد به شبکه‌سازی و پرداخت پورسانت، شبکه انسانی تشکیل و شرکت هرمی را مدیریت می‌کردند.

این مقام قضایی، با اشاره به اعتراف به عضوگیری بیش از 2500 نفر توسط سرشبکه‌های دستگیرشده اظهار کرد:

مبلغی بالغ بر 155 میلیون دلار که معادل بیش از 2 هزار میلیارد تومان است، توسط این شبکه جذب و مقادیر قابل توجهی در قالب ارز از کشور خارج شده است. افراد دستگیرشده با صدور قرار قانونی در بازداشت به‌سر می‌برند و تحقیق در این زمینه ادامه دارد.

وی بر لزوم دقت نظر مردم در مواجهه با شرکت‌های هرمی تأکید کرد و خاطرنشان کرد:

التزام به مبانی قانونی کشور و مراجع مورد وثوق، مطمئن و متعهد برای سرمایه گذاری بهترین راه برای امنیت سرمایه شهروندان است و اعتماد به سایر راه‌ها همچون شرکت‌های هرمی چیزی جز پشیمانی و هدررفت سرمایه به‌دنبال ندارد.

 

اخیرا ویدیو جدیدی در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد که نشان می دهد لیدرها و مدیران کلاهبردار یونیک فایننس دستگیر شده اند. برخی از اعضای پروژه یونیک فاینانس که با هدف کلاهبرداری و سو‌استفاده از مردم تشکیل شده و مرکز اصلی فعالیت های خود را در ترکیه و‌‌ ایران پایه گذاری کرده است؛ به تازگی توسط پلیس ترکیه دستگیر شده است.

معرفی توکن یونیک فایننس

در همین ابتدا باید بگوییم که زمانی که با نام Unique.Finance چند توکن وجود دارد که مشخص نیست کدام‌یک از آنها رمز ارز اصلی این شرکت است! اما پس از جستجوی فراوان، بالاخره توانستیم کانترکت توکن اصلی را پیدا کنیم. یک پروژه برای ایجاد اعتبار برای خود، قطعا تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند شفاف باشد؛‌ اما برای این شرکت، مثل این که شفاف‌سازی راحت نیست یا دوست ندارد شفاف باشد. در زیر، یک نمونه از این توکن‌های یونیک فایننس را مشاهده می‌کنید:

واریز ۵۰ توکن unique در قرارداد هوشمند توکن حدود یک سال قبل

همانطور که می‌بینید،‌ کل عرضه این رمز ارز ۲۰۰۰۰ توکن UNIQUE است و نزدیک به یک سال قبل، ۵۰ توکن در قرارداد هوشمند این توکن واریز شده و همان لحظه نیز برداشت شده است و پس از آن هیچ!

شفاف نبودن اطلاعات توکن unique

در تصویر بالا می‌بینیم که مارکت کپ یا حجم بازار این توکن ۰ نشان داده شده است!‌ هولدرهای آن ۲۷ تا و ۶۴ انتقال از این کانترکت انجام شده است؛ اما چرا ارزش بازار آن ۰ است؟‌

هولدرهای توکن unique

ما به بخش هولدرهای توکن UNIQUE رفتیم و دیدیم که حدود ۹۲ درصد کل این توکن‌ها در ۴ آدرس کیف پول قرار دارند، که به احتمال زیاد سازندگان این توکن هستند؛ بنابراین به راحتی و هر زمانی که اراده کنند، می‌توانند قیمت توکن را دستکاری و پامپ و دامپ کنند.

لیست شدن در صرافی bilaxy

تصویر بالا نشان می‌دهد که ۵۰۰۰ واحد از این توکن حدود یک سال پیش در یک صرافی متمرکز به نام Bilaxy واریز شده و حدود ۲۷ روز بعد، ۱ واحد UNIQUE خارج شده و پس از آن نیز هیچ تراکنشی به این صرافی انجام نشده است. در نتیجه، این توکن باید در این صرافی لیست شده باشد؛ اما زمانی که در این صرافی ناشناخته بررسی کردیم، دیدیم که هیچ توکنی با نام UNIQUE در آن وجود ندارد! این از توکن UNIQUE! حالا برویم سراغ توکن اصلی یونیک فایننس به نام UNQT،‌ که البته یافتن آن مقداری دشوار بود!

شفاف نبودن اطلاعات unqt

در تصویر بالا نوشته شده که توکن UNQT از نوع ERC20 است؛ یعنی بر روی شبکه اتریوم ساخته شده. اما در بخش Total Supply یک عدد بسیار بسیار بزرگ را می‌بینیم که خواندن آن نیز دشوار است! این عدم شفافیت بسیار مشکوک است؛ چرا دقیقا مشخص نیست چه مقدار از این رمز ارز قرار است عرضه شود؟

مارکت کپ نامشخص unqt

اسکرین شات بالا، دیتاهای وبسایت Nomics را نشان می‌دهد، که در اینجا نیز دوباره این عدم شفافیت را می‌بینیم. همه چیز علامت سوال و Unknown است و با این حال درجه شفافیت (Trasparency Grade) B یا خوب انتخاب شده است!‌

آدرس تلگرام یونیک فایننس در صفحه unqt

تصویر بالا بسیار جالب است! این اسکرین شات هم از سایت Nomocs گرفته شده است. اطلاعات توکن UNQT و کانترکت آن را نشان می‌دهد و وبسایت Unique.Finance نیز کاملا مشخص است؛ اما چیزی که در این تصویر جلب توجه می‌کند، آدرس رسمی تلگرام شرکت یونیک فایننس است؛ NasdaqBourse. زمانی که وارد این آدرس شدیم، با کانال زیر مواجه شدیم. چرا کانال رسمی تلگرام یک شرکت سرمایه گذاری بزرگ خارجی باید کاملا ایرانی باشد؟ شاید دلیل آن این است که تمام تمرکز یونیک فایننس به ایران معطوف است!

اعلامیه یونیک فایننس درباره unqt

در این کانال مطالب بسیار زیادی نوشته شده است که چند مورد از آنها را به شما نمایش می‌دهیم. در تصویر بالا از لقب “شرکت معظم یونیک فایننس” استفاده شده است؛ این نوع القاب در شرکت‌ها و پروژه‌های کلاهبردار و نتورک مارکتینگ استفاده می‌شود. از آن گذشته، در کادر قرمز می‌بینیم که نوشته شده: شرکت یونیک فایننس تا اطلاع ثانوی هر واحد توکن UNQT را در زمان خرید سهام جدید با ضریب ۲.۳ برابر نسبت به قیمت دلاری توکن در مارکت محاسبه می‌کند! یعنی شما اگر یک توکن UNQT برای خرید سهام این شرکت پرداخت کنید، ۲.۳ برابر می‌توانید سهام بخرید! این کاملا نشان‌دهنده این است که همه چیز دست این شرکت است؛ ارزش سهام‌ها، ارزش توکن‌ها…!

تبلیغات unqt

تصویر بالا یک نمونه دیگر است! به مدت ۷ روز می‌تواند هر کد UNQT را با ۱۵ دلار آمریکا برای ثبت نام‌های جدید مبادله کنید. یعنی با زیرمجموعه‌گیری و معرفی دوستان و آشنایانتان به سیستم، توکن UNQT‌ جایزه می‌گیرید که قیمت هر کدام از آنها ۱۵ دلار است!‌ در ابزار Dextools این مورد را بررسی می‌کنیم:‌

پامپ و دامپ‌های قیمت unqt

در دکس تولز ما کانترکت توکن UNQT را سرچ کردیم. در کل دوران به وجود آمدن این توکن (یعنی از حدود ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰)) تاکنون، ۴ بار پامپ قیمتی در آن دیده شده است که با کادر قرمز آنها را مشخص کرده‌ایم؛ مورد سمت چپ، که احتمالا یک پامپ شدید قیمتی برای جلب توجه مخاطبان بوده است. مورد دوم کاملا مشخص است که یک پامپ و دامپ بوده است؛ زیرا هیچ دلیل خاص و فاندامنتالی برای این رشد شدید قیمتی پیدا نکردیم. اما مورد چهارم (اولی از سمت راست). در اطلاعیه بالا نوشته شده بود به مدت ۷ روز می‌توانید با معرفی زیرمجموعه، هر توکن را با ۱۵ دلار قیمت جایزه بگیرید و این تبلیغ در تاریخ ۱۰ آگوست به پایان می‌رسد. کادر قرمز سمت راست دقیقا همان تاریخ است! یک سایه به ۱۵ دلار را مشاهده می‌کنیم که همان روز هم به حدود ۵ دلار سقوط کرده است! این کاملا نشان‌دهنده دستکاری قیمت توسط عوامل یونیک فایننس است!

پروموشن حمایتی unqt

یک مورد دیگر از تبلیغات یونیک فایننس برای توکن UNQT. پروموشن حمایتی برای افزایش قیمت این توکن، که دوباره قیمت را به ۱۵ دلار یا بیشتر برسانند. چرا با این که ۲۸۰ میلیون دلار تنها در ۵ روز جذب سرمایه شده، اکنون قیمت UNQT هنوز ۲ دلار است؟! آیا این سرمایه گذاری از طرف مردم انجام شده یا یک سازمان این کار را انجام داده است؟ چرا هیچ چیز شفاف نیست؟ ۲۸۰ میلیون دلار سرمایه، برای افزایش قیمت این توکن کافی نبود؟ یا این که با این وعده‌های افزایش قیمت ۱۰ برابری، می‌خواهند مردم را گول بزنند تا بیشتر و بیشتر این توکن را بخرند؟ تصویر زیر روند قیمتی چند روز اخیر را نشان می‌دهد، که قیمت UNQT در همان حدود ۲ دلار مانده است!

قیمت unqt پس از عرضه اولیه

تصویر زیر اطلاعات UNQT در سایت اتر اسکن را نشان می‌دهد. عرضه آن ۱۰۰ میلیون توکن عنوان شده، که همانطور که قبلا تصاویر دیتاهای ابزارهای دیگر را نشان دادیم، عرضه آن نامشخص بود. طبق گفته‌های حسین موسوی که در اسکرین شات زیر نیز اعلامیه او را مشاهده می‌کنید (که مشخص نیست نقش او در یونیک فایننس چیست)، که نوشته: توکن یونیک فایننس هنوز به طور رسمی معرفی نشده است و قیمت این توکن در صرافی‌ها قلابی است! این رمز ارز در اول آگوست ۲۰۲۱ (۱۰ مرداد ۱۴۰۰) در صرافی‌ها ارائه خواهد شد و توسط شرکت یونیک فایننس با قیمت ۱۵ دلار فروخته خواهد شد. این مورد در کادر قرمز مشخص شده است. پس عرضه اولیه UNQT با قیمت ۱۵ دلار انجام می‌شود، که البته امروز با این قیمت اختلاف چندین برابری دارد؛ زیرا قیمت UNQT در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ در حدود ۲.۳ دلار است!‌ مردم معمولا در عرضه‌اولیه‌ها یک توکن را می‌خرند به امید این که قیمت به زودی افزایش یابد و بتوانند سود کسب کنند، نه این که حدود ۷ برابر از ارزش پول اصلی خود را از دست بدهند! اگر دقت کنید، کاربرانی که برای این توکن در سایت اتراسکن کامنت گذاشته‌اند، ایرانی هستند؛ پس هدف این شرکت ایرانی‌ها هستند! درست مثل چندین و چند پروژه کلاهبرداری و پانزی دیگر در فضای رمز ارزها!

اعلامیه پیش فروش unqt

در تصویر زیر نیز هولدرهای این توکن را می‌بینیم. در یکی از آدرس‌ها ۲۹ درصد و در دیگری، ۲۲.۵ درصد از کل UNQTها قرار دارد؛ اگر یک جمع ساده انجام دهیم، می‌بینیم که ۵۱.۶ کل رمز ارزهای این شرکت در اختیار دو کیف پول است! اگر با مفهوم پامپ و دامپ آشنا باشید، می‌دانید که هر پروژه‌ای که ۵۱ درصد و بیش از ۵۱ درصد توکن‌ها را در اختیار داشته باشد، به راحتی می‌تواند قیمت را پامپ و دامپ کند، که ما ۴ نمونه از این مورد را در اسکرین‌شات‌های قبلی نمایش دادیم. تنها با استناد به همین موضوع، می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاری بر روی این رمز ارز کاملا ریسکی است و احتمال از دست رفتن سرمایه شما نیز بسیار زیاد است.

هولدرهای unqt

اسکرین شات زیر بسیار جالب است و در سایت Telegra.ph تحت عنوان تیم یونیک فاننس در تاریخ ۹ می ۲۰۲۱ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) منتشر شده است! در این مقاله نوشته شده که عرضه اولیه UNQT از تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۱ خرداد ۱۴۰۰) در چند مرحله انجام می‌شود؛ مرحله اول، به ازای هر کوین اتر، کاربران می‌توانستند ۱۹۰۰۰ توکن UNQT بخرند.

مقاله تیم یونیک فایننس درباره پیش فروش unqt

در تاریخ ۱ ژوئن، قیمت اتریوم حدود ۲۷۰۰ دلار بود. پس با این حساب، قیمت هر توکن یونیک فایننس ۰.۱۴ دلار بود. اگر قیمت اتریوم را در تمامی مراحل ۲۷۰۰ دلار در نظر بگیریم (که البته در آن دوران اتر با نوسانات شدیدی همراه بود و حتی تا حدود ۱۷۰۰ دلار نیز ریزش کرد)، در مرحله آخر، هر توکن UNQT با قیمت ۰.۴۵ دلار به فروش رسید.

عرضه اولیه unqt

در تصویر زیر، می‌بینید که قیمت توکن UNQT در تاریخ ۱ ژوئن با ۳.۹۷ دلار باز شده و همینطور تا ۰.۱۳ سنت هم ریزش کرده است! این که یک بار با این قیمت‌ها عرضه اولیه صورت گرفته و سپس چند ماه بعد نیز دوباره یک پیش فروش با قیمت ۱۵ دلار صورت گرفته، بسیار عجیب است! چرا یک پروژه باید دو بار فروش اولیه برگزار کند؟ در اولین عرضه اولیه، قیمت‌ها با شکست روبرو شد؛ مگر آن که زود توکن‌های خود را می‌فروختید. بار دوم نیز عرضه اولیه با شکست مواجه شد؛ زیرا با ۱۵ دلار انجام شد و قیمت به ۲ دلار رسید!

شکست عرضه اولیه unqt

در عکس زیر کاربردهای توکن UNQT را مطلعه می‌کنید. در اینجا نوشته شده که تمام کاربران از این پس می‌توانند سودهای خود را به صورت توکن یونیک فایننس برداشت کنند. همچنین نوشته شده که پس از آخرین مرحله پیش فروش (احتمالا تا اواسط جولای) این توکن در صرافی‌ها لیست خواهد شد و کاربران می‌توانند به خرید و فروش آن بپردازند. به علاوه کاربران می‌توانند توکن‌های خود را در سایت‌هایی چون آمازون، Ebay، نت‌فلیکس، گوگل پلی و اپل استور خرج کنند، که ما هیچ سند و مدرکی از این که این سایت‌ها این توکن را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرند، پیدا نکردیم. بنابراین همه این‌ها فقط حرف است و وعده‌های خام و بی‌اساس!

کاربردهای unqt

جالب اینجاست که توکن به این بزرگی که قرار است با آن در سایت‌های آمازون، ای‌بی، نتفلیکس، گوگل‌پلی و اپ‌استور خرید انجام دهیم، هیچ وایت پیپری ندارد! وایت پیپر کوچک‌ترین چیزی است که هر پروژه رمز ارزی آن را دارد؛ اما سازندگان UNQT حتی زحمت نوشتن یک وایت پیپر ساده را نیز به خود نداده‌اند!

وایت پیپر توکن unqt

همیشه در نظر داشته باشید که در پروژه‌ای که همه چیز آن مبهم و نامشخص است، سرمایه گذاری نکنید. سازندگان توکن UNQT برای آن دو بار عرضه اولیه برگزار کرده‌اند که هر دو بار نیز با شکست مواجه شده است. هیچ اطلاعات مشخصی از آن وجود ندارد و چند جا اطلاعات مختلف برای آن ارائه شده است! قیمت توکن یونیک فایننس تاکنون چند بار دچار پامپ و دامپ شده و بیش از ۵۱ درصد توکن‌های آن در دو کیف پول قرار دارد. هدف این توکن ایرانی‌ها هستند و همانطور که دیدیم، کانال رسمی یونیک فایننس در تلگرام در دست یک یا چند ایرانی است که اینجا باید زنگ خطر برای شما بخورد! چرا کانال رسمی یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری واقع در سوییس باید در اختیار ایرانی‌ها باشد و همه اطلاعات این کانال تلگرامی فارسی باشد؟!‌ پس کاملا مشخص است که تمرکز این شرکت کلاهبردار ایرانی‌ها هستند.

در نهایت باید بگوییم که در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۰، اعضای اصلی شبکه کلاهبرداری یونیک فاینانس در سطح کشور دستگیر شدند. در متن این خبر آمده است که:

موسسین و مدیران این شرکت که از ایرانیان مقیم در کشورهای همسایه هستند، با معرفی این مجموعه به عنوان یک شرکت بین‌‎المللی و فعال در خرید و فروش سهام شرکت‌‎های معتبر در بورس‎‌های خارجی، با استفاده از روش‌های اغواگرایانه و ادعای پرداخت سودهای نامتعارف و دلاری، اقدام به شبکه سازی هرمی، ارائه توکن دیجیتال به نام UNQT و کلاهبرداری از تعداد زیادی از شهروندان در سراسر کشور نموده‌‎اند.

نتیجه گیری

در یکی از سایت های ایرانی به نام Pay98 که در مورد یونیک فایننس مطلب نوشته بود دیدم که توصیه نهایی خوبی کرده بود و دقیقا حرفایی که من میخواستم بگم رو زده بود. پس تصمیم گرفتم که عینا همون متن رو در آخر این پست قرار بدم. ” هرچند در وب سایت های مختلف بازخوردهای مثبت و منفی بسیاری درباره این وب سایت وجود دارد اما سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که سرمایه گذاری در چنین وب سایت های دارای ریسک بسیار بالایی است و با توجه به نبود آدرس و مشخص نبودن هویت واقعی صاحبان وب سایت در صورت بروز مشکل رسیدگی به شکایت تقریبا غیرممکن خواهد بود و درصورتی که این سایت هدفی جز کلاهبرداری از کابران زود باور داشته باشد دلیلی برای مخفی کردن این اطلاعات وجود ندارد. بررسی های ما نشان می دهد شاید هنوز خبری در خصوص کلاه برداری این شرکت منتشر نشده باشد اما افرادی که در این پلتفرم سرمایه گذاری می کنند ریسک بزرگی را متحمل می شوند. لذا توصیه می کنیم قبل از سرمایه گذاری با دقت بیشتری عملکرد یونیک فاینانس را زیر نظر بگیرید.”

سرمایه گذاری در پروژه هایی با سود قطعی و بالا در واقع روش هایی برای کلاهبرداری از افرادی است که در این خصوص دانش و آگاهی بالایی ندارند و متاسفانه هر بار این اتفاق برای افرادی که تحقیق و مطالعه ای در این خصوص ندارد رخ می دهد. بارها در بررسی پروژه های پانزی و هرمی اعلام کردیم که مدیران این نوع پروژه ها تنها جیب مردم را خالی می کنند تا جیب خود را پر کنند و قابل اطمینان نیستند، اما بسیاری اصرار ورزیدند که گفته های سایت ما دروغ است.

پروژه های کلاهبرداری با وعده های دروغین سود قطعی و چند برابری در سراسر دنیا مرسوم است، اما حال کمتر کسی گول این وعده را می خورد و آنها را باور می کند، زیرا با یک بررسی ساده متوجه دروغ و کلاهبرداری این پروژه ها می شوند. این را باید در نظر گرفت که کلاهبرداری همیشه به روش های جدید در مسیر هر فرد قرار میگیرد، اما هر بار که با طرح پانزی و هرمی مواجه شدید، شک نکنید که این پروژه ها کلاهبرداری از آب در می آیند. در نهایت اینکه پیش از سرمایه گذاری در هر پروژه ای ابتدا در مورد آن اطلاعات کافی به دست بیاورید و با افراد آگاه مشورت کنید.

منبع
میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
683 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا