مبتدی مقالات عمومی

چانگ پنگ ژائو یا CZ کیست؟ قصه اوج و فرود مدیرعامل سابق بایننس

چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) یا همان سی‌زی، مرد اول بایننس است؛ البته حالا دیگر باید بگوییم نفر اول بایننس بود. این مرد ۴۶ ساله چینی، بنیان‌گذار صرافی بایننس است. خیلی‌ها او را با بیل گیتس مقایسه می‌کنند. در سال ۲۰۱۸، مجله فوربز او را سومین فرد ثروت‌مند دنیای ارزهای دیجیتال معرفی کرد. مسئله مهمی که ژائو را بسیار در کانون توجه قرار می‌دهد، این است که او تنها در مدتی کمتر از یک سال توانست بایننس را به بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا تبدیل کند؛ اما سکه بخت CZ روی دیگری هم داشت که همین اواخر مشخص شد. جایی‌که ترکش قانون‌گذاران پس از سم بنکمن فرید، به آقای چانگ پنگ ژائو هم اصابت کرد و باعث برکناری او از سمت مدیرعاملی بایننس شد.

نکات کلیدی مطلب:

📌چانگ پنگ ژائو ملقب به CZ (سی زی)، موسس صرافی چینی بایننس است.
📌سی زی در سال ۲۰۱۷ بایننس را افتتاح کرد و در مدتی کوتاه، آن را به اولین و بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال تبدیل کرد.
📌در ابتدای ماه آذر ۱۴۰۲، او به‌دلیل تخلفات و جرایمی که به آنها محکوم شده بود، از سمت مدیرعاملی بایننس کناره‌گیری کرد.
این مطلب در تاریخ ۸ آذر ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.

چانگ ‌پنگ ژائو یا CZ کیست؟

آشنایی با چانگ پنگ ژائو
منبع: reuters.com

چانگ ‌پنگ ژائو در سال ۱۹۷۷ میلادی (۴۶ سال) در استان جیانگ‌سو چین به دنیا آمد. پدر و مادر CZ هر دو معلم بودند. پدر او عقاید سیاسی مخالف حکومت چین داشت و همین موضوع باعث شد که چانگ ‌پنگ ژائو در سن ۱۲ سالگی به‌همراه خانواده‌اش از کشور چین اخراج شوند. خانواده او مجبور به ترک کشورشان شدند و در نهایت به کانادا مهاجرت کردند. موسس صرافی بایننس در مصاحبه‌ای اشاره می‌کند که من تقریبا هر ۵ سال یک‌بار محل زندگی خود را تغییر داده‌ام و در کشورهای زیادی از جمله چین، کانادا، هنگ کنگ، ژاپن و سنگاپور زندگی کرده‌ام. او در سنین نوجوانی به دلیل مشکلات مالی خانواده، وارد بازار کار شد. مهاجرت به کشور جدید شرایط دشواری را برای او و خانواده‌اش بوجود آورده بود که او را مجبور به کار کردن می‌کرد. تهیه همبرگر در مک دونالد و کار در شیفت شبانه پمپ بنزین از جمله کارهایی بود که موسس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان به آن مشغول بود.

 CZ پیش از ورود به عرصه بلاکچین و ارزهای دیجیتال

 چانگ ‌پنگ ژائو پس از گذران از دوران نوجوانی، در دانشگاه مک گیل کانادا و در رشته علوم کامپیوتر مشغول به تحصیل شد. تحصیل در رشته کامپیوتر کمک بسیار زیادی به فعالیت CZ در حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال کرد. او به دو زبان چینی و انگلیسی کاملا مسلط است و همچنین آشنایی نسبی با زبان‌های فرانسه و ژاپنی دارد.

او پس از اتمام دوران تحصیل خود، فعالیت حرفه‌ای‌اش را از توکیو آغاز کرد و سپس فعالیت خود را به نیویورک گسترش داد. او سیستمی برای تطبیق معاملات انجام‌شده در بازار سهام توکیوی ژاپن طراحی کرد و سپس نرم‌افزاری برای انجام معاملات آتی در نیویورک برنامه‌نویسی کرد. به این شکل عمده فعالیت او در زمینه انجام معاملات در بازار سهام، نرم‌افزارهای انجام معاملات و ترید در بازار سهام توکیو و نیویورک بود. او در زمینه تخصصی خود عملکرد بسیاری خوبی داشت.

CZ در سن ۲۷ سالگی در عرض ۲ سال، بیشتر از سه مرتبه به دلیل مدیریت تیم‌های طراحی در نیوجرسی، لندن و توکیو ارتقا گرفت. سرانجام در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت کسب و کار خود را راه‌اندازی کند. موسس صرافی بایننس در سال ۲۰۰۵ به زادگاه خود بازگشت و در شهر شانگهای شرکت Fusion System را به‌منظور ایجاد زیرساخت سیستم معاملاتی سریع برای بروکرها تاسیس کرد. مشخص است که تا اینجا زمینه فعالیت چانگ ‌پنگ ژائو  به صورت خاص بر روی انجام معاملات و ارائه سیستم‌های معاملاتی در بازارهای مالی متمرکز بود.

ورود چانگ ‌پنگ ژائو به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال

چانگ ‌پنگ ژائو در سال ۲۰۱۳ به شکلی جالب و از طریق هم‌بازی خود در بازی پوکر با بیت کوین آشنا شد. سپس به این حوزه علاقه‌مند شد و به تحقیق بیشتر در مورد پروژه‌های ارزهای دیجیتال پرداخت. او در اولین تجربه کاری خود به تیم Blockchain.info ملحق شد. او در این تیم به مدت ۸ ماه در جایگاه سرپرست تیم توسعه فعالیت کرد و از این طریق با بزرگان بازار ارزهای دیجیتال همچون راجر ور ( توسعه دهنده شبکه بیت کوین و بیتکوین کش) و بن ریورز موسس Blockchain.com آشنا شد. سپس به مدت ۱ سال به عنوان مدیر ارشد فناوری در OKcoin فعالیت داشت. Okcoin بستری برای معاملات ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات بود.

CZ به فکر ایده جدیدی در بازار بود. او به دنبال ایجاد بستری برای انجام معاملات میان ارزهای دیجیتال بود. تا آن زمان عمده پلتفرم‌های معاملاتی، محلی برای تبدیل ارزهای دیجیتال به دلار و یورو و غیره بود؛ اما چانگ ‌پنگ ژائو می‌خواست پلتفرمی ایجاد کند که بتوان در آن ارزهای دیجیتال را به هم تبدیل کرد و امکان انجام ترید و معاملات بر روی جفت رمزارزها فراهم آید. استقلال بازار رمزارزها از سیستم اقتصادی فعلی دنیا و ایجاد بستری مستقل، یکی از اهداف بزرگ موسس صرافی بایننس بود.

CZ چه زمانی صرافی بایننس را تاسیس کرد؟

در سال ۲۰۱۷، رشد تصاعدی پروژه‌هایی که به روش ICO تامین سرمایه اولیه پروژه خود را انجام می‌دادند، فرصت بسیار خوبی برای ورود ایده‌های جدید به بازار بود. چانگ ‌پنگ ژائو نیز از این فرصت نهایت استفاده را کرد. به این ترتیب صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷  و با سرمایه اولیه ۱۵ میلیون دلار وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. 

این صرافی کار خود را از شانگهای چین آغاز کرد؛ اما به‌دلیل تحریم مبادلات ارزهای دیجیتال در چین، مجبور شد دفتر مرکزی‌اش را به ژاپن منتقل کند. البته این پایان راه نبود و یک‌بار دیگر قانون‌گذاری‌ها باعث تغییر دفتر مرکزی بایننس به کشور مالت شدند. 

CZ پس از هشت ماه صرافی بایننس را به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان از نظر حجم معاملات روزانه تبدیل کرد. چانگ ‌پنگ ژائو به پیشرفتی کم‌نظیر دست یافته بود و به سرعت نام او از بازار ارزهای دیجیتال نیز فراتر رفت تا جایی که مجله فوربز در مقاله‌ای تحت عنوان «از برگر پیچیدن تا رهبری یک شرکت چند صد میلیونی» به پیشرفت سریع شغلی و ثروت CZ اشاره کرد.

ثروت CZ – موسس صرافی بایننس چقدر است؟

یکی از جذاب‌ترین اطلاعات در مورد تاجران و صاحبان کسب و کار، میزان سرمایه آنهاست. بر اساس گزارش یاهو فایننس در سال ۲۰۲۰، ثروت CZ معادل ۲.۶ میلیارد دلار بود. این در حالی است که به گزارش مجله فوربس، ثروت چانگ ‌پنگ ژائو در سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۳ میلیارد دلار بوده است. مطابق آمار منتشرشده در وب‌سایت فورچون، ثروت سی‌زی در اکتبر ۲۰۲۳ (یک ماه قبل از کناره‌گیری او از مدیرعاملی بایننس)، برابر با ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این در حالی است که سایت فوربس در سال ۲۰۲۲ ثروت چانگ پنگ ژائو را ۶۵ میلیارد دلار برآورد کرد. البته صرافی بایننس صحت این محاسبات را دلیل به ذات پرنوسان رمزارزها زیر سوال برده است. 

مسئله دیگر این است که نمی‌توان به‌راحتی ثروت سی‌زی را تخمین زد؛ چرا که بخشی از دارایی او به‌شکل BNB‌ و سایر ارزهای دیجیتال است. 

شبکه‌های اجتماعی رسمی CZ

در این بخش تمامی حساب‌های کاربری چانگ ‌پنگ ژائو در شبکه‌های اجتماعی در دسترس شما قرار گرفته است:

موسس صرافی بایننس چه مقدار بیت کوین خریداری کرده است؟

CZ در مصاحبه‌ای با مجله ForkLog از نحوه اولین سرمایه‌گذاری خود روی بیت کوین گفته است. او در سال ۲۰۱۴ منزل مسکونی خود را در شهر شانگهای به فروش می‌رساند و تمام آن را به بیت کوین تبدیل می‌کند. او همچنان این بیت کوین‌ها را نگه داشته است. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۴ قیمت هر واحد بیت کوین کمتر از ۱۰۰۰ دلار معامله می‌شده است. به گفته چانگ ‌پنگ ژائو تقریبا ۹۹ درصد از کل سرمایه او در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری شده است و تعداد بسیار زیادی BNB نگهداری می‌کند.

نظرات سی زی

چانگ پنگ ژائو تاکنون در مورد برخی مسائل و اتفاقات اظهارنظر کرده است. مطالعه این موارد می‌تواند ما را با دیدگاه او بیشتر آشنا کند.

  • اظهارات CZ درباره ارز دیجیتال بانک مرکزی: در دوران تب رمز ارز بانک مرکزی یا CBDC در سال ۲۰۲۰ چانگ پنگ ژائو یکی از افرادی بود که می‌گفت در صورتی که CBDCها طراحی قوی و آزادی عمل بیشتری نسبت به رمزارزهای غیرمتمرکز داشته باشند، تهدیدی برای بیت کوین محسوب می‌شوند و این در حالی است که رمزارزهای بانک مرکزی بسیار کمی آزادی عمل بیت کوین را خواهند داشت و در عمل بسیار متمرکز و تحت کنترل هستند. CZ گفت سوی مثبت این ماجرا این است که CBDCها به مقبولیت رمزارزها و گسترش آگاهی کمک شایانی خواهند کرد. 
  • پیش‌بینی CZ از نوسان بازار در سال ۲۰۲۲: چانگ پنگ ژائو در توییتی در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ عنوان کرد که در ماه‌های آینده نوسانات بالایی را در بازار رمزارزها به انتظار می‌کشد. بسیاری از افراد جامعه کریپتو جملات مبهم مدیرعامل بایننس را محافظه‌کارانه دانستند و به پیش‌بینی‌های نادرست او در سال‌های گذشته اشاره کردند. 
پیشبینی CZ از نوسان بازار در سال ۲۰۲۲
  • درگیری بین چانگ ‌پنگ ژائو و کریگ رایت: CZ در حساب توییتری خود در واکنش به کریگ رایت که ادعا کرده بود ساتوشی ناکاموتو است، گفت:

کریگ رایت ساتوشی ناکاموتو نیست. ما شت کوین بیت کوین اس وی را در صرافی بایننس لیست نخواهیم کرد. صرافی بایننس علاقه‌ای ندارد وارد چنین حواشی شود. سیاست‌های ما برای لیست کردن یک ارز دیجیتال کاملا مشخص است.

  • نقش صرافی بایننس در خرید توییتر توسط ایلان ماسک: گزارش‌های منتشر شده در سایت‌های کوین دسک و میهن بلاکچین نشان می‌دهد که بایننس از جمله ۱۹ شرکتی بود که به تامین مالی خرید توییتر توسط ایلان ماسک کمک کرده است. بزرگترین صرافی متمرکز ارز دیجیتال در جهان ۵۰۰ میلیارد دلار از ایلان ماسک حمایت مالی کرده است. اما چانگ پنگ ژائو در واکنش به این اخبار طی توییتی این کمک مالی را «کمکی کوچک» خطاب کرد.

ماجرای استعفای CZ از بایننس

این قضیه حالا مهم‌ترین و جنجالی‌ترین اتفاقی است که در زندگی سی‌زی رخ داده است. چه شد که ناگهان بنای آن کاخ باشکوه فرو ریخت؟ این قضیه چندان هم دور از ذهن نبود. پیش‌تر هم صرافی بایننس مجبور به تعطیلی شعبه آمریکایی خود شده بود. 

از سال ۲۰۱۸ صرافی بایننس به‌دلیل عدم رعایت مقررات ضدپولشویی، کلاهبرداری بانکی و نقض قوانین ایالات متحده، زیر ذره‌بین نهادهای آمریکایی بوده است. سرانجام وزارت دادگستری آمریکا بایننس را به پرداخت جریمه ۴.۳ میلیارد دلاری محکوم کرد. در این میان چانگ پنگ ژائو نیز به اتهام جرایم جداگانه‌ و تخلفات متعدد، از سمت خود کنار گذاشته شد. اگر دوست دارید بیشتر در مورد این اتفاق بدانید، می‌توانید مقاله جذاب زیر را بخوانید که به قلم سعید قاسمی مزین شده است.

جمع‌بندی

چانگ ‌پنگ ژائو که به CZ مشهور است همچنان یکی از افراد تاثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال است. او بنیانگذار صرافی بایننس است. سی‌زی در سال ۲۰۱۳ با بیت کوین آشنا شد و تا سال ۲۰۱۵ در بخش‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته است. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ تقریبا خبری از او نبود تا اینکه در سال ۲۰۱۷ با راه‌اندازی صرافی بایننس مجددا به بازار ارزهای دیجیتال بازگشت. این صرافی با سرمایه اولیه ۱۵ میلیون دلار کار خود را آغاز کرد و در کمتر از ۸ ماه توانست به صرافی اول در جهان تبدیل شود. نقطه عطف زندگی Changpeng Zhao در پایان سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاد؛ جایی‌که به‌دلیل جرایمی که از سوی وزارت دادگستری آمریکا به آنها متهم شده بود، مجبور به کناره‌گیری از مدیرعاملی بایننس شد و اکنون باید دید چه سرنوشتی در انتظار اوست.

سوالات متداول (FAQ)

پرسش و پاسخ چانگ پنگ ژائو کیست
چانگ پنگ ژائو (CZ) کیست؟

چانگ پنگ ژائو که با نام مخفف CZ شناخته می‌شود، بنیان‌گذار و مدیر عامل بایننس، بزرگترین صرافی متمرکز رمزارز در جهان است.

چرا CZ از مدیرعاملی بایننس استعفا داد؟

با پیگیری‌های وزارت دادگستری آمریکا، چانگ پنگ ژائو به نقض قوانین مبارزه با پولشویی آمریکا اعتراف کرد و از سِمت مدیرعاملی بایننس کنار رفت.

منبع
forbescointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا