مقالات عمومی

تلاش کاردانو و اتریوم؛ ۲۰۲۰ سال سرنوشت ساز بلاک چین های گواه اثبات سهام (PoS)

۲۰۲۰ سالی خواهد بود که بلاک چین های گواه اثبات سهام (PoS) ممکن است سرانجام گسترش پیدا کنند. دو تا از هیجان برانگیز ترین شبکه های PoS در این صنعت یعنی اتریوم و کاردانو درصدد راه اندازی مجدد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ می باشند. اتریوم دومین پلتفرم بلاک چینی بزرگ جهان از لحاظ حجم بازار از ۲۰۱۴ در اندیشه تغییر به گواه اثبات سهام (PoS) بوده است. ویتالیک بوترین یکی از بنیان گذاران اتریوم، PoS را کلیدی برای به تکامل رساندن اتریوم می داند. او چنین ابراز داشته است:

اتریوم نسل اول تلاش جسته و گریخته چند نفر برای ساخت کامپیوتر جهانی بود، اتریوم نسل دوم با PoS به معنی واقعی کامپیوتر جهانی خواهد بود.

از منظر تئوری، PoS از حدود سال ۲۰۱۲ مطرح بوده است اما کاربرد های آن تا به حال در پلتفرم های بلاک چینی مانند ایاس، Tezos، Cosmos و دیگر پلتفرم ها به عنوان چیزی با عملکرد بهتر از گواه اثبات کار (PoW) در کاربرد یا ارزش بازار اثبات نشده است.

در مدل PoS، اعتبار سنجان باید مالک ارز دیجیتالی باشند که تایید می کنند و به بیان دیگر این اعتبار سنج ها که به آنها forgers گفته می شود، همیشه مالک سکه هایی خواهند بود که در حال ضرب شدن است. در اینجا استخراج وجود ندارد و این یعنی استفاده سنگین از برق برای حل مسائل ریاضی کنار گذاشته شده است. حامیان PoS ادعا می کنند که این مدل تا حدود زیادی مقیاس پذیر تر، بادوام تر و ایمن تر از سیستم های بلاک چینی گواه اثبات کار سنتی می باشد اما با توجه به نقاط قوت مقایسه ای آن و نحوه عملکرد مدیریت این مدل در آینده، هنوز قضاوت در مورد آن زود است.

کاردانو علاوه بر راه اندازی یک سیستم PoS جدید، در صدد ارتقای پلتفرم PoS قبلی خود به عنوان یک شبکه عمومی می باشد. کاردانو از لحاظ حجم بازار دوازدهمین ارز دیجیتال بزرگ است و در حال حاضر توسط سیستم فدرالی از اعتبار سنجان تراکنش مدیریت می شود که از سه سازمان تشکیل شده اند و این سه سازمان بنیاد کاردانو، IOHK و Emurgo می باشند. این ساختار همواره مورد انتقاد بوده و بسیاری آن را بسیار متمرکز می دانند. بنا به گفته Charles Hoskinson مدیر عامل IOHK که شرکت پشت کاردانو می باشد، افرادی که در شبکه عمومی به مدیریت نرم افزار کاردانو خواهند پرداخت ۱۰۰ برابر بیشتر از افراد موجود در بیت کوین، اتریوم و دیگر سیستم های گواه اثبات کار خواهد بود. او افزود:

این نشانه آغاز تحویل پروتکل کاردانو به طور کامل به جامعه می باشد

او همچنین بیان داشت که ارتقای شبکه سال آینده Shelley نامگذاری شده است.

Tim Ogilvie بنیان گذار و مدیر عامل سرویس سرمایه گذاری چند بلاک چینی Staked ادعا می کند که سال ۲۰۱۹ تقریبا سال بزرگی برای PoS بوده است. او بیان داشت:

میلیون ها دلار از دارایی های گواه اثبات سهام بدون هیچ دردسری در حال مدیریت هستند و میلیارد ها دلار برای برق هزینه نشده است. حال خواهید دید که پروژه های بزرگی مانند اتریوم و کاردانو حتی نتایج بیشتری کسب خواهند کرد. ما قطعا هیجان زده هستیم.

او همچنین افزود که: “احتمالا پنج یا شش کوین گواه اثبات سهام بزرگ از لحاظ حجم بازار وجود دارد و کاردانو یکی از آنها می باشد. به این دلیل است که ما وارد این کسب و کار شده ایم. همه پروژه های بزرگ و هیجان برانگیز یا مانند اتریوم در حال حرکت به سمت PoS هستند و یا مانند کاردانو همراه با PoS در حال راه اندازی هستند.

کاردانو به عنوان نمونه ای آزمایشی

کاردانو یک مورد آزمایشی در حال اجرا از پایداری سیستم های PoS برای مخاطبین جهانی است. Hoskinson که خودش یکی از بنیان گذاران اولیه اتریوم است، ابراز داشته که تحقیق و مهندسی در دو سال گذشته همگی به این نقطه منتهی شده است. به جای اینکه مانند گواه اثبات کار (PoW) بر هزینه محاسباتی خارجی و انرژی برای تامین نیروی شبکه متکی باشیم، در سیستم های PoS بر مکانیسم های انگیزه درونی برای تشویق مشارکت کاربران اتکا خواهد شد.

Hoskinson ابراز می دارد که سازماندهی مقدار درست از پاداش های شبکه در برابر جریمه ها برای مناسب و ایمن نگه داشتن مدیریت یک بلاک چین PoS حاصل سال ها تحقیق آکادمیک است. Kathleen Breitman یکی از بنیان گذاران بلاک چین گواه اثبات کار عمومی Tezos در ارتباط با نقشه راه طولانی کاردانو گفت:

من به عنوان یک حقیقت می توانم به شما بگویم که مشاهده توسعه یک شبکه گواه اثبات کار بسیار ناخوشایند است. انتقال به شبکه PoS و یا راه اندازی یک شبکه PoS کار فوق العاده سختی می باشد. دلیل این امر این است که هزینه سازماندهی بسیار بیشتری موجود خواهد بود که بیش از هر چیز دیگری می باشد و این کاری جزئی نیست.

بزودی بعد از ارتقای Shelley، کاردانو قصد دارد عملکرد قرارداد هوشمند را اضافه کند و برنامه های غیر متمرکز را فعال سازد (مرحله ای از توسعه که Goguen نامیده می شود). به دنبال آن، امید می رود که مقیاس پذیری افزایش پیدا کند (مرحله Basho) و بالای ۱۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه مقدور می شود. اتریوم در تقابل با آن در حال حاضر حدود ۱۵ تراکنش در ثانیه را پردازش می کند. توسعه کامل پلتفرم کاردانو از Shelly تا Basho و یک مرحله اضافی بنام Voltaire که به مدیریت روی زنجیره اختصاص یافته است، انتظار می رود که تا اواخر ۲۰۲۰ کامل شود.

چالش ها

کاردانو ۶۳ میلیون دلار در یک ICO در اوایل ۲۰۱۷ جمع آوری کرد. سپس در ۲۰۱۸، Hoskinson به CoinDesk گفت که IOHK در اکتساب مشارکت های حکومتی و سازمانی برای بلاک چین کاردانو یک درآمد ۹ رقمی بدست آورده است. جدید ترین مشارکت سازمانی با سازمان سازنده کفش کتانی یعنی New Balance ماه گذشته در خلال جلسه سالیانه کاردانو اعلام شد.

Hoskinson دائما در حال مسافرت است و بین مکان ها و پروژه های مختلف در حال پرواز است. او می گوید که بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ روز سال را مسافرت می کند. شرکت او یعنی IOHK علاوه بر Goguen، Shelley و Basho همچنین در حال توسعه یک راه حل بلاک چینی سازمانی است (Atala). او بیشتر متمرکز بر کشور های در حال توسعه است و به آزمایش پروژه هایی در مغولستان، رواندا، اتیوپی و جا های دیگر می پردازد. او تیم خود را از ۲ نفر در ۲۰۱۵ به ۲۰۰ پیمان کار و کارمند در حال حاضر که از سراسر جهان می باشند، توسعه داده است. او اطمینان دارد که IOHK جزئیات فنی مورد نیاز برای باروری کامل پروژه کاردانو را در آستین دارد.

Bob Summerwill که مدیر اجرایی Ethereum Classic Cooperative می باشد، آن را یک تیم توسعه در رده جهانی نامیده است که تمرکزی قوی بر مشارکت و همکاری همتا های آکادمیک دارد. اگرچه بوترین و Hoskinson در حال دست و پنجه نرم کردن با جزئیات پروژه های PoS خود می باشند، Summerwill به CoinDesk گفت که رقابت های شخصی از شباهت های بنیادین  بین کاردانو و اتریوم وجود دارد که او این دو پروژه را به عنوان پروژه های برادر معرفی می کند که ژنتیک آنها تا حدود زیادی مشترک است.

Hoskinson علاوه بر چالش های فنی مجبور خواهد بود که با مشارکان پروژه خود ارتباط خوبی داشته باشد و این چیزی است که او همیشه در آن مشکل داشته است. او تا ژوئن ۲۰۱۴ یکی از اعضای اولیه تیم بنیان گذار اتریوم بود اما از او تقاضا شد که پروژه را ترک کند. او خواستار یک ساختار سازمانی برای اتریوم بود اما بوترین یک بنیاد را در این زمینه ترجیح می داد.

Hoskinson همچنین ارتباط خود را با بنیاد کاردانو نیز قطع کرد که یک قرارداد پنج ساله برای ساخت بلاک چین مربوطه با آنها داشت و با گروهی از تجار ژاپنی در ۲۰۱۵ آن را امضا کرده بود. این سازمان غیر انتفاعی و مستقل برای مدیریت توسعه جامعه این ارز دیجیتال راه اندازی شده بود و تا ۲۰۱۸ شاهد نزاع Hoskinson با اعضای این بنیاد بود و این موضوع باعث شد که این سازمان غیر انتفاعی رهبری شرکای تجاری Hoskinson را بپذیرد.

Hoskinson این بار برای موفقیت لازم است که همه را برای مدت زمان قابل ملاحظه ای خوشحال نگه دارد. انجام این مجموعه پیچیده از پروژه ها، به کار انداختن PoS و حل چالش های مدیریتی احتمالا سال ها طول خواهد کشید. ۲۰۲۰ تازه شروع کار است. همچنان که Hoskinson خودش می گوید:

هنوز در روز های آغازین هستیم.

منبع
coindesk

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
3 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا