اخبار بیت کویناخبار عمومی

۳ رویداد اقتصاد کلان در ماه جولای که می‌تواند بازار کریپتو را تحت تاثیر قرار دهد

در ادامه ماه جولای (اواخر تیر و اوائل مرداد) ۳ رویداد مهم در اقتصاد کلان را پیش رو داریم که می‌توانند وضعیت بازار کریپتو و قیمت بیت کوین را دگرگون کنند.

به گزارش میهن بلاکچین و به نقل از کوین تلگراف، نگاه فعالان فضای کریپتو به سه تاریخ کلیدی در ماه جولای است که می‌تواند بر مسیر بازار رمزارز و محیط اقتصاد کلان ایالات متحده در سال جاری تاثیر عمیقی بگذارد. در ۱۳ جولای (۲۲ تیر)، برآورد ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و داده‌های مربوط به تورم برای عموم منتشر می‌شود. در ۲۶-۲۷ جولای (۴-۵ مرداد) در مورد افزایش نرخ بهره (Interest Rate) تصمیم‌گیری خواهد شد؛ و در ۲۸ جولای (۶ مرداد)، برآورد تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ اعلام می‌شود که نشان خواهد داد آیا این کشور رسما وارد دوره رکود (Recession) شده است یا خیر.

۱۳ جولای: اعلام شاخص CPI

مایکل فن ده پُپه (Michaël van de Poppe)، مدیرعامل و بنیان‌گذار پلتفرم آموزش و مشاوره رمزارز ایت گلوبال (EightGlobal)، در ۴ جولای (۱۳ تیر) در توییتر گفت:

اگر قیمت بیت کوین بتواند سطح ۲۰ هزار دلار را برگرداند (مقاوومت قبلی را تبدیل به حمایت کند)، می‌توان انتظار ۲۸ هزار دلار را داشت (و من در این بین سطح ۲۳ هزار دلار را زیر نظر خواهم گرفت).

همه نگاه‌ها به انتشار داده‌های CPI در هفته آینده و تصمیمات فدرال رزرو است.

قیمت بیت کوین فن ده پپه
آینده قیمت بیت کوین در انتظار CPI و تصمیمات فدرال رزرو؛ منبع: توییتر

یکی از بنیانگذاران آکادمی کریپتو (The Crypto Academy) که در توییتر با نام Wolves of Crypto فعالیت می‌کند، اظهار داشت:

همه نگاه‌ها به عدد CPI در ۱۳ جولای (۲۲ تیر).

اگر CPI کمتر از ماه‌های گذشته باشد می‌توان توقع افزایش اندک و مقطعی قیمت بیت کوین (Dead Cat Bounce) را داشت.

اما اگر قیمت BTC بتواند از ۲۸٬۶۰۰ فراتر رود باید در مورد تغییر روند ماکرو فکر کرد.

تغییر روند در قیمت بیت کوین؟
تغییر روند در قیمت بیت کوین؟؛ منبع: توییتر

شاخص CPI یک شاخص مهم در اقتصاد کلان و یکی از معیارهای سنجش روند تورم با اندازه‌گیری میانگین تغییر قیمت‌ کالاهای مصرفی است. این شاخص تورم کالاهای سرمایه‌ای را شامل نمی‌شود. اما تداوم افزایش تورم در کالاهای مصرفی می‌تواند بر سمت تقاضا در بازار رمزارزها تاثیر بگذارد، چرا که مصرف‌کنندگان باید بیش از پیش برای مخارج روزمره زندگی خود هزینه کنند و پول کمتری برای پس‌انداز و به تبع سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز برای آن‌ها باقی می‌ماند.

تاریخ مقرر برای انتشار CPI ماه ژوئن توسط اداره آمار کار ایالات متحده، ۱۳ جولای (۲۲ تیر) است و انتظار می‌رود CPI ژوئن ۸.۷٪ اعلام شود که کمی بالاتر از ۸.۶٪ در ماه می است.

۲۶ یا ۲۷ جولای: افزایش نرخ بهره

پس از افزایش ۷۵ واحدی (۰.۷۵٪) نرخ بهره ایالات متحده در ماه ژوئن، که یکی از قابل توجه‌ترین افزایش‌های ماهانه در ۲۸ سال گذشته بود، انتظار می‌رود پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در اواخر این ماه، شاهد افزایش بیشتر این نرخ باشیم.

افزایش نرخ بهره یکی از مهم‌ترین پارامترهای اقتصاد کلان و ابزار اصلی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی برای مدیریت تورم از طریق «کند کردن اقتصاد» است. افزایش نرخ بهره منجر به افزایش هزینه‌ دریافت وام می‌شود که می‌تواند سرعت مصرف و قرض‌دهی مصرف‌کنندگان و کسب‌و‌کارها را کم کند.

همچنین می‌تواند بر قیمت دارایی‌های پرخطر، مانند کریپتو، فشار نزولی وارد کند، چراکه سرمایه‌گذاران می‌توانند تنها با پارک کردن پول خود در سپرده‌های بانکی و دارایی‌های کم‌خطر سود مناسبی کسب کنند.

انتظار می‌رود که FOMC در انتهای ماه جولای تصمیم بگیرد که نرخ بهره را ۰.۵٪ یا ۰.۷۵٪ افزایش دهد. چارلی بیللو (Charlie Bilello)، موسس و مدیرعامل کامپوند کپیتال ادوایزرز (Compound Capital Advisors)، معتقد است که ۰.۷۵٪ محتمل‌تر است:

پیش بینی بیللو از روند افزایش نرخ بهره تا دسامبر
پیش بینی بیللو از روند افزایش نرخ بهره تا دسامبر؛ منبع: توییتر

۲۸ جولای: اعلام تغییرات GDP

در ۲۸ جولای (۶ مرداد) دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) برآوردی از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد کرد. تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده در سه ماهه اول ۲۰۲۲ (زمستان ۱۴۰۰) ۱.۴٪- بود و ردیاب GDP فدرال رزرو آتلانتا (GDPNow) رشد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه دوم ۲۰۲۲ (بهار ۱۴۰۱) را ۲.۱٪- تخمین می‌زند.

مطابق تعریف رسمی اقتصاددانان از رکود (Recession)، GDP منفی در دوفصل متوالی به معنای ورود به دوره رکود است. اگر اقتصاد ایالات متحده رسما در رکود شناخته شود، که انتظار می رود اثرات آن از آغاز سال ۲۰۲۳ ظاهر شود، بیت کوین برای اولین بار پس‌زمینه اقتصادی رکودی را تجربه خواهد کرد و انتظار می‌رود در کنار سهام فناوری شاهد کاهش مداوم باشد.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا