مقالات عمومی

ایلان ماسک کیست؟ از رویای زندگی در فضا تا دستکاری قیمت رمز ارزها

اگر به تکنولوژی، فضا و مباحث مالی جدید علاقه‌مندید، به‌احتمال خیلی زیاد حداقل یک‌بار به اسم ایلان ماسک برخورده‌اید. Elon Musk یکی از تاثیرگذارترین مردان دنیاست و کسی است که می‌تواند به راحتی با چند توییت، بازار رمز ارزها را دستکاری کند. اما ایلان ماسک کیست ؟ در این مقاله قصد داریم به زندگی حرفه‌ای و شخصی یک از ثروتمندترین افراد حال حاضر دنیا بپردازیم.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک کیست؟ کمتر کسی فکر می‌کرد کودکی که در سال ۱۹۷۱ در پریتوریا آفریقای جنوبی متولد شد، یکی از تاثیرگذاران دهه‌های آینده جهان باشد. ایلان ماسک یک از کارآفرینان موفق چند سال اخیر است. او موسس و مدیر اجرایی شرکت اسپیس‌اکس (SpaceX) است که در صنعت هوافضا فعالیت می‌کند و پروژه‌هایی مشترک با ناسا دارد. او نه تنها در فضا مشغول است، بلکه روی زمین هم کارهای بزرگی انجام داده است.
Elon Musk‌ مدیریت اجرایی کارخانه اتومبیل سازی تسلا (Tesla)، بنیان‌گذار شرکت بورینگ (Boring) و بنیان‌گذار مشترک نیورالینک (Neuralink) و OpenAI است. همچنین ماسک در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به قدری در حوزه رمز ارزها تاثیرگذار بود، که با توییت‌هایش قیمت ارزهای دیجیتال را جابجا می‌کرد و خیلی از کاربران این حوزه، او را در توییتر فالو می‌کردند و از توییت‌های او برای پیش بینی بازار استفاده می‌کردند.

زندگی شخصی Elon Musk

ایلان از همان سنین کم به رویا‌پردازی عادت داشت. زمان‌هایی که به فکر فرو می‌رفت، از اطرافش کاملا بی‌خبر می‌شد و همین باعث شده بود والدینش تصور کنند او ناشنوا است.

ماسک در ۱۰ سالگی متوجه علاقه شدیدش به کامپیوتر و دنیای تکنولوژی شد و شروع به یادگیری برنامه‌نویسی و ساختن نرم‌افزارهای مختلف کرد و پس از دو سال، اولین بازی کامپیوتری خود با نام “Blastar” را ساخت. او این بازی را به قیمت ۵۰۰ دلار فروخت.

زندگی شخصی Elon Musk
بازی “Blastar”

در سال ۱۹۸۹ (۱۷ سالگی) برای نرفتن به سربازی اجباری در آفریقا، به همراه مادر، برادر و خواهرش به کانادا رفتند. در آنجا به دانشگاه کوئین رفت و همان سال شهروندی کانادا را گرفت. ایلان در سر رویای آمریکا را داشت و این کار را راهی آسان برای رسیدن به هدفش می‌دانست.

در سال ۱۹۹۲ Musk کانادا را به مقصد آمریکا ترک کرد و در دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تحصیل در رشته فیزیک و کسب‌ و کار شد. او موفق شد در رشته اقتصاد دوره مقدماتی، و در فیزیک دوره لیسانس را پشت سر بگذارد.

ایلان ماسک بعد از ترک دانشگاه پنسیلوانیا، برای مطالعه فیزیک انرژی در مقطع دکتری به کالیفرنیا، دانشگاه استنفورد رفت. چون در آن سال‌ها تب‌وتاب اینترنت بالا گرفته بود، ایلان نمی‌خواست از این جریان عقب بماند؛ به همین خاطر تنها دو روز بعد از ورودش به استنفورد، آنجا را ترک کرد و دیگر هرگز برای تکمیل دوره‌اش باز نگشت.

مسیر شغلی ایلان ماسک

مسیر شغلی Elon پر از فراز و نشیب است و همه تجربیاتش مربوط به تکنولوژی می‌شود. او کسب و کار را از همان نوجوانی با ساخت بازی بلستر شروع کرد و امروز، به عنوان یکی از ثروتمندترین و باهوش‌ترین افراد روی کره زمین شناخته می‌شود. در ادامه، به مسیر شغلی ماسک می‌پردازیم.

Zip2

کسب و کار حرفه‌ای ایلان ماسک از سال ۱۹۹۵ شروع شد. او و برادرش کیمبال، شرکت Zip2 را بنیانگذاری کرد. Zip2 یک راهنمای شهری آنلاین بود که برای وبسایت‌های جدید The New York Times و Chicago Tribune طراحی شده بود. در سال ۱۹۹۹، شرکت کامپیوتری Compaq شرکت Zip2 را به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار به صورت نقد و ۳۴ میلیون دلار به صورت سهام خریداری کرد.

پی پال (PayPal)

در سال ۱۹۹۹ ایلان و کیمبال ماسک از پولی که در ازای فروش Zip2 به دست آورده بودند، برای راه اندازی X.com استفاده کردند؛ این یک شرکت خدمات مالی و پرداختی آنلاین بود. در همان سال، این شرکت به پی پال (Paypal) تغییر نام داد، که تا امروز هم به همین نام باقی مانده است.

در اکتبر ۲۰۰۲، ایلان اولین میلیارد دلار خود را به دست آورد؛ یعنی زمان که eBay، شرکت پی پال را در ازای ۱.۵ میلیارد دلار سهام، خریداری کرد. قبل از فروش این شرکت، ایلان ماسک ۱۱ درصد سهام Paypal را در اختیار داشت.

Space X

زمانی که هنوز ایلان ماسک در “PayPal” بود، رویای فضا و نقشه‌هایش درباره آن را در ذهن تجسم می‌کرد. بعد از پی پال و در سال ۲۰۰۲، ایلان با ۱۰۰ میلیون دلار شرکتی با نام تکنولوژی اکتشاف فضا “Space Exploration Technologies” یا همان “Space X” معروف، تاسیس کرد. هدف ماسک از این کار ارزان کردن پروازهای فضایی بود. ماسک مطمئن بود که هزینه‌های ایجاد و راه اندازی راکت و سفینه‌های فضایی را می‌تواند تا ۱۰ برابر کاهش دهد.

Elon Musk بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ بر روی اسپیس‌ اکس سرمایه‌گذاری کرد. او اطلاعاتی درباره قیمت موشک‌ها جمع‌اوری کرد و متوجه شد قیمت هر راکت در روسیه از ۱۵ میلیون دلار و در آمریکا تا ۶۵ میلیون دلار است. با محاسبات ماسک هزینهٔ تمام شده قطعات مورد نیاز برای ساخت یک راکت تنها ۲ درصد قیمت راکت در ایالات متحده بود. این موضوع برای یک کارآفرین بسیار جالب و از طرفی قابل تامل است.

اولین موشک‌های این شرکت موشک‌های فالکن ۱ و فالکن ۹ و اولین فضاپیمای آن دراگن (Dragon) نام دارد. در ۱۲ فوریهٔ سال ۲۰۱۵، راکت فالکن ۹ در سومین تلاش ایلان ماسک برای فرود سالم، پس از ارسال پرتاب موفقیت‌آمیز به مدار، در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال، این راکت سالم فرود آمد. او در یکی از سخنرانی‌هایش گفت: این کار بسیار مسخره و پرهزینه‌ای است که فضاپیما را در هنگام فرود رها و منفجر کنیم.

تسلا (Tesla)

ایلان در حال و هوای فضا غرق نشد و روی زمین به‌شدت مشغول فعالیت بود. ایلان هم‌بنیانگذار، مدیرعامل و معمار محصولات تسلا (سازنده اتومبیل‌های برقی) است. ایلان ماسک نقش فعالی در تغییرات تسلا داشت و با کمک او، اولین رودستر برقی در سال ۲۰۰۶ ساخته شد.

ایده بازتولید ماشین‌های برقی از آنجا به سراغ ماسک آمد که او مخالف شدید سوخت‌های فسیلی و طرفدار پر و پا قرص انرژی‌های تجدیدپذیر است. به همین خاطر در سال ۲۰۰۶ و در راستای اهداف خودش، به چند نفر از اعضای خانواده‌اش، سرمایه اولیه ساخت کارخانه تولید انرژی خورشیدی داد. در سال ۲۰۱۶ تسلا این کارخانه که سولار سیتی “SolarCity” نام دارد، به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار خرید.

تسلا در حال رشد بود و با طرح‌‌هایی که نشان داد، تعداد زیادی از جمله موسسین گوگل، لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کردند.

به خاطر اشتباهات مدیریتی و استراتژیکی مدیران تسلا در سال ۲۰۰۷، این شرکت دچار مشکلات عدیده‌‌ای شد؛ اما ماسک توانست با برنامه از جمله تعدیل نیرو و کاهش هزینه تامین‌کنندگان، مشکل را تا حدی حل کند.

در ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۰، تسلا عرضه اولیه سهام خود را آغاز کرد. اگرچه این شرکت به مدت ۱۰ سال سودآور نبود و با ۱۷ دلار در هر سهم عرضه شد اما بیش از ۲۲۵ میلیون دلار بر روی آن سرمایه‌گذاری شد. در زمان نگارش مقاله، یک سهم تسلا به ارزش ۶۸۵ معامله می‌شود. Musk صاحب ۳۰ درصد از سهام این شرکت پیشرو در تولید خودروهای الکترونیکی است.

هایپرلوپ (HyperLoop)

این پروژه که در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد، با هدف تسریع در جابه‌جایی افراد بر روی زمین راه‌اندازی شد. در این طرح کپسول‌‌هایی آلومینیومی در تونل‌هایی که زیر زمین حفر شده‌اند، افراد را با سرعت باورنکردنی ۱۲۸۷ کیلومتر بر ساعت جابه‌جا می‌کنند.

انرژی این سیستم از پنل‌های خورشیدی نصب شده در طول مسیر تامین می‌شود. ظرفیت هر کپسول ۲۷ نفر است و کپسول‌های باری می‌توانند تا ۳ اتومبیل را با خود حمل کنند. در برآوردهای اولیه اگر بلیط یک طرفه ۲۰ دلار و تعداد افرادی که در طول یک‌سال از آن استفاده می‌کنند ۷/۴ میلیون نفر باشد، دوره بازگشت سرمایه ۲۰ سال خواهد بود.

قرار است در ابتدا این طرح از سان فرانسیسکو تا لس آنجلس راه‌اندازی شود. مدل مسافربری هایپرلوپ ۶ میلیارد دلار و نمونه باری آن ۷/۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. در حالی که دولت آمریکا قصد دارد برای راه‌اندازی خط آهن پر سرعت بین این دو نقطه ۷۰ میلیارد دلار هزینه کند.

هوش مصنوعی

ماسک با دو شرکت OpenAI و Neuralink، به سراغ حوزه جذاب و جدید هوش مصنوعی رفته است. او می‌گوید:

بهترین کاری که می‌توان برای اطمینان از خوب بودن آینده کرد چیست؟ می‌توان نشست و کاری نکرد یا می‌توان در توسعه صحیح هوش مصنوعی که ایمن و مفید باشد شرکت کرد.


Elon Musk معتقد است هوش مصنوعی همواره دارای ریسک زیادی است؛ چون چیزی را پرورش می‌دهیم که ممکن است علیه ما شود. او می‌گوید:

باید به توانمندی افراد برای بهره‌گیری از این تکنولوژی کمک کنیم. اگر همه قدرت یکسانی داشته باشند، هیچ شخص یا گروهی نمی‌تواند ابرقدرت هوش مصنوعی باشد.

شرکت اوپن ای‌آی در سال ۲۰۱۵ با سرمایه یک میلیارد دلار تاسیس شد و یک سال بعد پلتفرم آموزشی هوش مصنوعی خود را ارائه کرد. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ به‌خاطر آنچه که خودش تعارض فعالیت با تسلا نامید، این شرکت را ترک کرد.

شرکت نورالینک در زمینه فناوری عصبی در سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرد و در سال ۲۰۱۷ به عموم معرفی شد. این شرکت تراشه‌های ارتباط مغز و چیپ‌‌های قابل کاشت در مغز تولید می‌کند.

ارتباط Elon Musk با دنیای کریپتوکارنسی‌ها

بازار ارزهای دیجیتال - ایلان ماسک

با داغ شدن دنیای ارزهای دیجیتال در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، اسم ایلان ماسک بیشتر از قبل به گوش فعالان یا حتی کسانی که تنها اخبار را دنبال می‌کردند، می‌رسید؛ تا صحبت از او می‌شود، همه از توییت‌ها و تاثیرش بر روی قیمت ارزهای دیجیتال می‌گویند.

ایلان ماسک تنها عضو خانواده‌اش نیست که با دنیای رمزارزها در ارتباط است. همسر او گریمز که در موسیقی و هنر فعالیت می‌کند، کلکسیون هنری دیجیتال خود را به ارزش شش میلیون دلار به‌وسیله NFT فروخته است.

ایلان ماسک و بین کوین

در سال ۲۰۱۴ خبرنگاری از او درباره بیت کوین سوال پرسید و ایلان در جواب گفت:

بیت کوین احتمالا چیز خوبی است؛ اما در قدم اول انگار برای انجام معاملات غیرقانونی استفاده می‌شود. زمان خواهد برد که کارکرد آن مشخص شود. نباید آن را کاملا بد بدانیم. بیتکوین هم برای تراکنش‌های قانونی و هم غیرقانونی مفید خواهد بود.

حرف‌های ضد و نقیض ماسک باعث نوسانات جزئی BTC‍ در آن سال‌ها شد و قیمت بیت کوین را به کمتر از ۱۱۵۶ دلار رساند. کاهش و ماندن نرخ بیت کوین در قیمت‌های پایین برای چند سال ادامه داشت و باعث «زمستان کریپتویی» شده بود. در این بین خبری هم از ایلان و اظهار نظری درباره بیت کوین نبود. سرانجام این سکوت در نوامبر ۲۰۱۷ شکسته شد.

هم‌زمان با بالارفتن قیمت بیتکوین و رسیدن به سقف قیمتی ۲۰ هزار دلار، مقاله‌ای در سایت “Medium” با موضوع «احتمالا ایلان ماسک بیت کوین را اختراع کرده است» منتشر شد. نویسنده آن به‌ عنوان مهندس نرم‌افزار در تسلا مشغول به کار شد و بعدا شرکت خود را تاسیس کرد. اما ماسک در توییتی این ادعا را رد کرد.

ایلان ماسک و بین کوین
تغییر قیمت بیت کوین بعد از تکذیت ادعای ساتوشی بودن ایلان ماسک


رابطه Elon با ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۱۹ بهتر و جدی‌تر شد. این اتفاق به‌خاطر نگاه او به فناوری و ظرفیت استفاده از آن‌ها در مدل کسب‌وکارش بود. او در پادکست “Ark Invest” ساختار بیت کوین را «بسیار درخشان» نامید و اتریوم را دارای مزیت خواند.

داستان ماسک و ارزهای دیجیتال به‌‌خصوص بیت کوین، آن‌جایی به اوجش می‌رسد که تسلا در ۸ فوریه ۲۰۲۱ اعلام می‌کند ۱.۵ میلیارد دلار BTC خریده است و برای خرید محصولات تسلا می‌توان از بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده استفاده کرد؛ با اعلام این خبر، ارزش هر بیتکوین تا ۲۱ فوریه به قیمت ۵۸ هزار دلار رسید.

مانند هر رابطه‌ای که فراز و فرود دارد، رابطه ایلان ماسک و بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. داستان این ارتباط در می ۲۰۲۱ با توییت ماسک پیچیده و تیره شد؛ او گفت به‌خاطر مسائل محیط زیستی و مصرف زیاد انرژی، تسلا دیگر از بیت کوین به‌عنوان راهی برای پرداخت استفاده نخواهد کرد. این صحبت Elon Musk، قیمت بیت کوین را تا ۴۳ هزار دلار کاهش داد.

ایلان ماسک و دوج کوین

در نوامبر ۲۰۱۹ ماسک در توییتی برای اولین‌بار از دوج کوین اسم برد. این کار او قیمت دوج کوین را از ۰.۰۰۲ دلار به ۰.۰۰۴ دلار افزایش داد.

علاقه او به دوج کوین جالب بود. ایلان در فوریه ۲۰۲۰ تنها کلمه «Doge» را توییت کرد و باعث افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت آن در چهار روز شد. در توییتی دیگر، او نسبت به توزیع نابرابر Dogecoin اعتراض کرده بود (۶۲ درصد از عرضه دوج توسط ۵۰ تا از بزرگ‌ترین آدرس‌ها انجام می‌شود. این عدد برای بیت کوین ۱۰.۵ درصد است). این توییت ۲۰ درصد از قیمت این میم کوین را کاهش داد.

تغییر قیمت دوج کوین بعد از توییت‌های ایلان ماسک - ایلان ماسک کیست
تغییر قیمت دوج کوین بعد از توییت‌های ایلان ماسک

در ادامه به چند توییت ماسک درباره دوج کوین اشاره می‌کنیم:

۴ فوریه ۲۰۲۱: دوج کوین کریپتوی مردم است.

۱ آوریل ۲۰۲۱: اسپیس ایکس دوج کوین را به ماه می‌برد.

۲۸ آوریل ۲۰۲۱: پدر دوج کوین، ۸ می در برنامه “SNL” (در این برنامه مادر ایلان ماسک به او گفت کادوی تولدش را به‌خاطر داشته باشد. ایلان در جواب او گفت بله دوج کوین. این صحبت ایلان ماسک باعث افزایش قیمت بسیار زیاد دوج شد)

دوج کوین تنها میم کوینی نیست که ایلان ماسک درباره آن نظر داده و باعث تغییر قیمت آن شده است؛ مارس کوین و بیبی دوج دو میم کوین دیگر هستند که ماسک در توییترش درباره آن‌ها صحبت کرده است.

در توییتی که یکی از مخاطب‌های آن مدیرعامل بایننس بود، به مارس کوین اشاره می‌کند. بعد از توییت او قیمت مارس کوین پامپ می‌شود.

تاثیر ایلان ماسک بر قیمت مارس کوین
رشد قیمت مارس کوین

یک ماه بعد از معرفی BabyDoge، ایلان ماسک در توییتر از این اتفاق ابراز خوشحالی کرد. این کار او باعث جهش قیمتی در این شت کوین شد.

توییت ایلان ماسک در مورد بیبی دو
تاثیر ایلان ماسک بر قیمت بیبی دوج
ارتباط ایلان ماسک و ارزهای دیجیتال سوال‌هایی در ذهن ایجاد می‌کند. آیا او به این حوزه علاقه‌مند است و به‌صورت جدی فعالیت‌هایی مرتبط با آن دارد و یا صرفا از سر شیطنت، گوشی را از جیبش بیرون می‌آورد و توییت می‌کند؟ یا حتی درباره خود بیت کوین، برای افراد زیادی جای تعجب دارد که قیمت پادشاه رمزارزها با توییت‌های ایلان ماسک تغییر می‌کند.

نکات جالب درباره ایلان ماسک

  • زمانی که در دانشگاه پنسیلوانیا درس می‌خواند، با یکی از هم‌کلاسی‌هایش خانه‌ای قدیمی اجاره کردند و آن را به باشگاه تبدیل کردند! این از اولین تجارب کارآفرینی Elon Musk به‌حساب می‌آید.
  • در زمان کار روی پروژه Zip2، ایلان ماسک در دفتر زندگی و از حمام عمومی استفاده می‌کرد.
  • با یک میلیون دلار از پول فروش پی‌پال، جدیدترین مدل اتومبیل مک‌لارن را خرید. اما در همان روز تصادف کرد؛ به طوری که این ماشین دیگر قابل استفاده نبود!
  • اسم فرزند آخر او به‌قدری عجیب است که برای متوجه شدنش حتما باید از گوگل استفاده کنید. اگر این اسم “X Æ A-Xii” را می‌توانید تلفظ کنید، حتما در قسمت نظرها آن را با ما به اشتراک بگذارید!
  • او در حال حاضر برای دسترسی و انجام پروژه‌های ساخت موشک اسپیس‌ایکس، در یک واحد ۳۷ متری در بوکا چیکای تگزاس زندگی می‌کند. او این واحد را از شرکت اجاره کرده است!
  • پدر و مادر ایلان ماسک در ۱۰ سالگی او از هم جدا شدند.
  • به‌خاطر روحیه درون‌گرا و علاقه زیاد به مطالعه، مورد آزار و اذیت بچه‌های مدرسه قرار می‌گرفت. یکبار او را از پله‌های مدرسه به پایین انداختند و کتک زدند. او به‌خاطر همین، یک هفته در بیمارستان بستری شد.
  • تقاضای ایلان برای استخدام در شرکت Netscape در سال ۱۹۹۵ رد شد.
  • سال ۱۹۹۹ اولین محصول “PayPal” به‌عنوان یکی از ۱۰ ایده فاجعه کسب‌وکار معرفی شد.
  • وقتی برای تعطیلات در سال ۲۰۰۰ به استرالیا رفته بود، هیئت‌مدیره پی پال او را از سمت مدیر ارشد اجرایی اخراج کردند.
  • روسیه در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ به او موشک نفروخت و او را «پسر جوان» خطاب کردند. ایلان می‌خواست با موشک‌ها موش و گیاه به مریخ بفرستد.
  • در سال ۲۰۰۶ اولین موشکی که پرتاب کرد، منفجر شد.
  • هر دو کارخانه تسلا و اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۸ در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.
  • در سال ۲۰۱۶ مدل X خودروی تسلا با ۱۸ ماه تاخیر وارد بازار شد.

نقل‌قول‌های ایلان ماسک

۱. وقتی چیزی برایت به‌اندازه کافی مهم باشد، آن را انجام می‌دهی؛ حتی اگر شانس با تو نباشد.

۲. برخی تغییر را دوست ندارند؛ اما اگر گزینه جایگزین آن نابودی باشد، باید از تغییر استقبال کرد.

۳. شکست یک انتخاب است. اگر چیزی شکست نخورد، شما به‌اندازه کافی نوآوری نداشته‌اید.

۴. اصرار و ممارست بسیار مهم است. تا مجبور به تسلیم نشدید، نباید تسلیم شوید.

۵. به شرطی که از سبدتان خوب مراقبت کنید، اشکالی ندارد همه تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد بگذارید.

۶. افراد وقتی چرایی و چیستی هدف را بدانند، بهتر کار می‌کنند. خیلی مهم است که مردم منتظر صبح باشند که به سر کار بروند و از کار لذت ببرند.

جمع بندی

ایلان ماسک کیست؟ او بی‌شک یکی از تاثیرگذارترین افراد حال حاضر دنیاست. می‌توان ماسک را نابغه کارآفرینی و شکست‌های موفق نامید. او فعل خواستن را در هر مرحله از زندگی‌اش صرف می‌کند و نمی‌گذارد کسی یا چیزی مانع رسیدن به هدف‌‌هایش شود. ایلان علاقه شدیدی به تکنولوژی دارد و تمام کسب و کارها و کارآفرینی‌هایش مربوط به فناوری بوده‌اند؛ شاید علاقه او به رمز ارزها نیز همین موضوع باشد.

منبع
Business InsiderINCCoinmarketcap

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا