مبتدی مقالات عمومی

آیا SEC با تایید ETF اسپات بیت کوین اولین چراغ سبز را برای سال ۲۰۲۴ روشن خواهد کرد؟ 

صنعت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ با کشمکش‌های فراوانی از سوی نهادهای نظارتی مواجه بود. یک روز از قوانین سختگیرانه کمیسیون SEC و تاثیر آن روی بازارهای مالی شنیدیم و روز دیگر از چراغ سبز این آژانس به ETFهای فیوچرز اتریوم. اخباری نظیر پرونده ریپل، بایننس و هشدارهای SEC به صرافی‌ها و پروژه‌های دیفای هم که جای خود را داشتند. در میان این بلاتکلیفی‌ها، تایید ETFهای اسپات بیت کوین هم هنوز منتظر تصمیم نهایی رییس این کمیسیون است. به‌هر‌حال برخی کارشناسان معتقد هستند که بعد از یک سال درگیری بین شرکت‌های کریپتویی و آژانس‌های نظارتی، احتمالا سال آینده شاهد توافقات و پیشرفت‌های بیشتری در زمینه مقررات ارزهای دیجیتال باشیم. با میهن بلاکچین همراه باشید تا ببینیم آیا سال ۲۰۲۴، سال قانون‌گذاری‌های کریپتویی خواهد بود؛ آیا SEC با شرکت‌های کریپتویی آشتی خواهد کرد یا بلاتکلیفی‌ها و درگیری نهادهای نظارتی با فعالان کریپتو به قوت خود باقی خواهد ماند. 

نکات کلیدی
صنعت ارزهای دیجیتال سال ۲۰۲۳ را با فراز و نشیب‌های بسیاری در حوزه قانون‌گذاری پشت سر گذاشت.
پرونده ریپل، بایننس، تایید ETFهای فیوچرز اتریوم و بلاتکلیفی برای تایید ETF اسپات بیت کوین در صدر اخبار قانون‌گذاری بودند. 
هدف مشترک نهادهای نظارتی و فعالان صنعت کریپتو، پیدا کردن یک راه‌حل جامع و پیشگیری از اتفاقات ناگوار گذشته است. 
کارشناسان معتقد هستند که در سال ۲۰۲۴ آژانس‌های نظارتی همکاری بیشتری با شرکت‌های کریپتویی دارند و توافقات بیشتری صورت می‌گیرد.
حکم کمیسیون بورس اوراق بهادار برای رد یا تایید درخواست ETF اسپات بیت کوین در ماه ژانویه (۱۸ دی) مشخص می‌شود. 

بررسی وضعیت قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴

قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴
منبع: ledgerinsights.com

مایکل سلیگ (Michael Selig)، مشاور دپارتمان مدیریت دارایی موسسه حقوقی Willkie Farr & Gallagher یکی از افرادی است که اعتقاد دارد بعد از فراز و نشیب‌های سال جاری بین شرکت‌های کریپتویی و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC)، احتمالا وضعیت قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ بهتر می‌شود و توافقاتی صورت می‌گیرد. در ادامه اتفاقات گذشته و احتمالات آینده را از دید سلیگ مرور می‌کنیم.

پس از دومینوی سقوط و ورشکستگی چندین شرکت کریپتویی در سال ۲۰۲۲، گروهی از سازمان‌های اجرایی این صنعت را مملو از «کلاهبرداری، فریب، ورشکستگی و پولشویی» خطاب کردند. در پی این اتفاقات، آژانس‌های نظارتی همچون کمیسیون بورس و اوراق بهادار و کمیسیون معاملات آتی کالا برای اصلاح و رفع نواقص موجود، مجموعا بیش از ۲۰۰ اقدام اجرایی را در سال ۲۰۲۳ علیه فعالان این صنعت صادر کردند. البته آژانس‌ها شبیه به یک واکنش خودایمنی همه را به یک چشم دیدند و تفاوتی بین شرکت‌های قانون‌گریز و قانون‌مدار قائل نشدند. در میان کسانی که گرفتار شکایت آژانس‌های نظارتی شدند، علاوه‌بر یک توزیع‌کننده NFT و سازمان مستقل غیرمتمرکز می‌توان به افراد مشهور متعددی از جمله کیم کارداشیان (Kim Kardashian)، پاول پیرس (Paul Pierce) و لیندزی لوهان (Lindsay Lohan) هم اشاره کرد.

به‌نظر می‌آید که رگولاتورها تنها بر اساس تخطی از قوانین قدیمی (قانون‌های دهه ۱۹۳۰ که برای اقتصاد دوران رکود طراحی شده بود) فعالان کریپتو را متهم می‌کنند. این سازمان‌ها هیچ توجهی به تفاوت‌های این فضا ندارند و هرگونه درخواست‌ برای تدوین قوانین جدید را رد می‌کنند. همزمان با نزدیک شدن به پایان سال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار هنوز با ناکامی خود در دادگاه ریپل و گری‌اسکیل دست‌وپنجه نرم می‌کند و کمیسیون معاملات آتی کالا هم ترجیح می‌دهد تا به جای درگیرشدن در دعاوی طولانی با صرافی‌های ارز دیجیتال، موضوعات مطروحه را حل‌وفصل کند.

مروری بر تصمیم مقررات کریپتو در سال ۲۰۲۳ 

در سال ۲۰۲۳ شاهد اقدامات خوبی در رابطه با تنظیم مقررات برای تمرکززدایی بودیم و ممکن است سال آینده هم نهادهای نظارتی به توافقات خوبی با صنعت کریپتو برسند. اگرچه بعید به‌نظر می‌رسد که کنگره بتواند در طول یک سال، قانون جامعی را برای رمزارزها تصویب کند؛ اما احتمال دارد که رگولاتورها درصدد جبران استراتژی ناموفق پیشین خود بربیایند و تصمیم بگیرند با همکاری صنعت کریپتو چارچوب نظارتی موقتی را ایجاد کنند.

به‌هر حال هدف فعالان صنعت کریپتو و نهادهای نظارتی یکسان است؛ زیرا هر دو در اواخر سال گذشته (بعد از سقوط صرافی FTX) چالش‌های ناشی از کلاهبرداری و راگ پول ارزهای دیجیتال را به خوبی درک کردند. بنابراین حالا هر دو به جای یک راه‌حل قانونی مقطعی باید درصدد پیشگیری از تکرار وقایع مشابه باشند.

جدال بر سر تایید ETF بیت کوین در سال۲۰۲۳ 

یکی از مواردی که هنوز در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد، موضوع رد یا تایید ETF اسپات بیت کوین است. اگرچه به نظر نمی‌رسد که گری گنسلر، رییس SEC از ادعای «عدم انطابق گسترده» دست بردارد و به این جنگ خاتمه دهد، اما با این حال انتظار می‌رود کمیسیون بورس اوراق بهادار و سایر رگولاتورهای کریپتویی در سال آینده به توافقاتی برسند. در سال جاری با اعتراض گری‌اسکیل به رد درخواست تایید ETF اسپات بیت کوین، یک دادگاه تجدید‌نظر تشکیل شد و هر سه قاضی به اتفاق آرا اقدام SEC را اقدامی «خودسرانه» اعلام کردند. حالا SEC باید در برابر شکایتی از جانب شش گروه مستقل مبنی بر این ادعا که آژانس از محدوده اختیارات قانونی خود فراتر رفته است، دفاع کند. به‌علاوه دادگاه استیناف حوزه پنجم هم اخیرا به CFTC گفته است با توجه به اینکه آژانس بدون ارائه هیچ دلیلی، نامه بی‌اقدام (اطلاعیه‌ای که به موجب آن سازمان نظارتی موظف به اقدام حقوقی نمی‌شود) را لغو کرده است، از صلاحیت خود سوءاستفاده کرده است. این‌ موارد نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد چارچوب نظارتی مشخصی برای قوانین ارزهای دیجیتال وجود ندارد و باعث شده است تا سازمان‌های نظارتی به‌صورت اختیاری عمل کنند.  

 

آیا در سال ۲۰۲۴ توافق‌های نظارتی برای ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد؟

وضعیت تایید ETF اسپات بیت کوین
منبع: Blockchain.News

با توجه به اعتراضاتی که در سال جاری نسبت به عملکرد SEC وجود داشت، احتمال دارد سازمان‌های نظارتی در سال آینده مجبور شوند تصمیم‌های جدیدی بگیرند. این خوشبینی از چند اتفاق اخیرا نشات می‌گیرد؛ اولا کمیسیون بورس اوراق بهادار به دنبال درخواست گری‌اسکیل، مجوز ETF آتی اتر را صادر کرد. ثانیا شایعات حاکی از این است که این آژانس تا ماه ژانویه یک ETF اسپات بیت کوین را نیز تایید می‌کند. همچنین اظهارات گری گنسلر نیز سمت‌وسوی جدیدی پیدا کرده است و با نظرات قبلی او بسیار متفاوت است. گنسلر پیش از این می‌گفت «احتمالا تنها تعداد اندکی از دارایی‌های رمزنگاری ممکن است اوراق بهادار نباشند»، اما اخیرا گفته است که «هر دارایی رمزنگاری لزوما به عنوان اوراق ثبت و فروخته نمی‌شود، من مشتاقانه منتظر همکاری با پروژه‌های رمزنگاری و واسطه‌های هستم که از قانون پیروی می‌کنند.»

سرنوشت قانون‌های نظارتی و ETF ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴

واقعیت این است که اگر تدوین مقررات به خاطر دعاوی حقوقی به تعویق بیفتد و سپس به‌خاطر تغییرات مدیریتی رها شوند، ممکن است آژانس مجبور شود امتیازات قابل‌توجهی را بدهد؛ چرا که باید با شرایط جدید تطابق پیدا کند.

از طرف دیگر فعالان صنعت کریپتو هم فراتر از تعاملات اجباری خود با کارکنان آژانس، خواستار گسترش این ارتباط هستند؛ زیرا تقاضای سازمانی برای رمزارزها در حال افزایش است و آن‌ها برای ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات و محصولات به همکاری با رگولاتورها نیاز دارند.

به‌طور مثال صدور انواع دارایی‌های توکنیزه‌شده دنیای واقعی (RWA) تحت حوزه قضایی و اختیارات SEC قرار دارد. همچنین صرافی‌هایی که قصد دارند سرویس معاملات مارجین (Margin Trading) و قراردادهای دائمی (Perpetual Futures) را در ایالات متحده ارائه دهند، به تایید کمیسیون معاملات آتی کالا نیاز دارند. موسسات مالی هم برای ارائه استیبل‌کوین‌ها و سایر محصولات رمزنگاری خود، بدون مجوز رگولاتورهای نظارتی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. این‌ها مواردی است که نشان می‌دهد نهادهای نظارتی و صنعت کریپتو به یک ارتباط دو سویه نیاز دارند و باید برای رسیدن به یک چارچوب جامع با یکدیگر همکاری کنند. 

علاوه‌بر موارد مذکور، در روزهای اخیر نیز SEC مهلتی را برای ۲ شرکت‌ متقاضی راه‌اندازی ETF اسپات بیت کوین مشخص کرد تا تغییرات نهایی خود را به این آژانس ارسال کنند. چند روز بعد از این نشست، شرکت گری اسکیل از استعفای رئیس هیئت مدیره و معاون او خبر داد و اعلام کرد سه عضو جدید که همگی مورد تایید SEC هستند به هیئت مدیره این شرکت خواهند پیوست. با توجه به اینکه قطعات این پازل آرام آرام کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانیم خوشبین باشیم که SEC اولین چراغ را برای سال ۲۰۲۴ روشن خواهد کرد. 

جمع‌بندی

وضعیت قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال هنوز در حال بلاتکلیفی به‌سر می‌برد؛ اما با توجه به چالش‌های سال‌های گذشته نظیر دومینوی ورشکستگی‌ها و کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال، فعالان صنعت کریپتو و نهادهای نظارتی هدف مشترکی را دنبال می‌کنند. هر دو به‌جای یک راه‌حل مقطعی باید برای تدوین یک چارچوب جامع تلاش کنند تا بتوانند از تکرار اتفاقات گذشته جلوگیری کنند. برخی کارشناسان معتقد هستند که پس از یک سال دعاوی حقوقی بین شرکت‌های کریپتویی و آژانس‌های نظارتی، احتمال دارد که رگولاتورها با صنعت کریپتو آشتی کنند و اگر این اتفاق بیفتد قطعا اتفاق مثبتی برای همه خواهد بود. نظر شما در مورد وضع قوانین در حوزه ارزهای دیجیتال چیست؟ آیا سال ۲۰۲۴ سخت‌گیری‌های کمیسیون بورس اوراق بهادار کاهش خواهند یافت؟

سوالات متداول (FAQ)

پرسش و پاسخ

وضعیت قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ چگونه است؟

به‌نظر می‌رسد با کاهش درگیری‌ها بین شرکت‌های کریپتویی و آژانس‌های نظارتی، توافقات بین آن‌ها بیشتر و قوانین جدیدی صادر شود. 

آیا کمیسیون بورس اوراق بهادار ETF اسپات بیت کوین را تایید می‌کند؟

هنوز پاسخ قطعی وجود ندارد؛ اما با توجه به چراغ سبزهای SEC این احتمال وجود دارد و باید تا تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۴ (۱۸ دی ۱۴۰۲) منتظر بمانیم. 

منبع
coindesk.com

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا