مبتدی استخراجکریپتو پدیا

استخراج یا ماینینگ چیست؟

در دنیای ارزهای رمزنگاری شده بسیار می‌شنویم که استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال بسیار سودآور است. چگونه با استخراج ارز دیجیتال کسب درآمد کنیم. برخی از Mining با استفاده از موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر خانگی و یا ماینینگ رایگان با استفاده از سایت استخراج ارز دیجیتال صحبت می‌کنند. اما استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟ آیا انجام این فعالیت در ایران قانونی است؟ قیمت دستگاه‌های ماین ارز دیجیتال در ایران چگونه است؟ آیا همچنان این حوزه سودآور است؟

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

طی چندین دهه گذشته ارمزارزها از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند و بسیاری نام بیت کوین اولین ارز دیجیتال را شنیده‌اند و یا با آن آشنایی دارند. ماینینگ (Mining) نیز یکی از کلماتی است که نام آن برای افراد زیادی آشناست، بسیاری شنیده‌ایم که ماینینگ سودآور است اما ماینینگ چیست؟ احتمالا تا به حال شنیده‌اید بسیاری می گویند ماینینگ ارزهای دیجیتال درآمد زیادی دارد و یا حتی برق زیادی مصرف می‌کنند و یا بسیار می‌شنویم که هر شخصی با یک دستگاه اسیک شروع به استخراج ارز دیجیتال کرده است و یا استفاده از ریگ‌های ماینینگ در فضاهای عمومی گسترش یافته‌اند. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل توضیح دهیم ماینینگ چیست.

این مقاله در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ به‌روزرسانی شده است.

استخراج یا ماینینگ چیست؟

استخراج ارز دیچیتال یا ماینینگ چیست ؟

استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال فرایند تولید کوین جدید است، در آن تمامی تراکنش‌های رمز ارز تایید می‌شود، در دفتر کل ثبت می‌شود و جوایزی به صورت کوین اهدا می شود. با انجام Mining کوین‌های جدید تولید می‌شوند و به موجودی در گردش آن ارز رمزنگاری شده خاص اضافه می‌شود. استخراج ارزهای دیجیتال همچنین باعث می‌شود که آنها به عنوان شبکه غیرمتمرکز و بدون نیاز به نهاد مرکزی شخص ثالث کار کنند. یعنی رمز ارزها بدون نیاز به سیستم متمرکز یا واسطه هایی نظیر بانک مرکزی یا دولت ایجاد می‌شوند و این سازمان‌ها هیچ دخالتی در فرایند ماینینگ یا تولید کوین ندارند. همچنین به لطف وجود ماینرهای ارز دیجیتال است که شبکه بلاک چین به تولید بلاک خود ادامه می‌دهد و پایدار مانده است. الگوریتم PoW دارای فرایند استخراج است و ارزهای دیجیتالی که از این الگوریتم استفاده می کنند برای صدور کوین نیاز به استخراج دارند. بسته به شبکه‌ای که مد نظر داریم، برخی از ارزهای دیجیتال را می‌توان با موبایل و لپ تاپ و کامپیوتر خانگی نیز استخراج کرد. ماینینگ برخی ارزهای دیجیتال با استفاده از کارت گرافیک امکان‌پذیر است، اما برخی از ارزهای دیجیتال را تنها می‌توان با استفاده از ASIC و دستگاه‌های مخصوص با قدرت پردازشی بالا استخراج کرد.

برای درک بهتری از اینکه ماینینگ چیست، ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

کاربران گرامی میهن بلاکچین، در صورتی که ویدیوی این مطلب برای شما به‌نمایش درنمی‌آید، VPN خود را خاموش کرده و سپس صفحه را رفرش کنید. بعضی ویدیوهای سایت آپارات برای IPهای خارج از ایران به نمایش درنمی‌آیند.

در ایران به دلیل هزینه پایین انرژی برق، این صنعت مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. البته با قانونگذاری این حوزه در ایران استخراج های ارزهای دیجیتال آنچنان سودآور نیست، اما بسیاری از افراد به این حوزه علاقه‌مند هستند. پیش از پرداختن به این پرسش که ماینینگ چگونه کار می‌کند ، اجازه دهید پیشینه موضوع را شرح دهیم.

ماینینگ از کجا آمده است؟

از آنجا که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین ماهیت غیرمتمرکز دارند و هیچ سازمانی کنترل آن را بر عهده ندارد، بنابراین برای کار کردن شبکه و تامین امنیت‌ آن نیاز است تا افرادی از سراسر دنیا این شبکه را زنده نگه دارند و سرویس‌ها و خدماتی را در اختیار شبکه قرار دهند. به این سرویس و خدمات، استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال گفته می‌شود. افرادی که در این امر مشارکت می‌کنند را ماینر می‌گویند. ماینرها به دلیل خدماتی که در شبکه انجام می‌دهند قطعا بی نصیب نخواهند ماند و شبکه به پاس خدمات آنها پاداش‌هایی را در نظر گرفته است که در قالب ارزهای دیجیتال به آنها اهدا می‌کند. این پاداش‌ها به نوعی باعث تولید و عرضه ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و… می‌شود.

لغت ماینینگ یا Mining در ترجمه به معنی استخراج از معادن است، اما ارتباط آن با دنیای ارزهای رمزنگاری شده چیست و چرا از این کلمه استفاده می‌شود؟ همانطور که می‌دانید، استخراج در معادن کار سختی است و به تخصص نیاز دارد و فردی که این کار را انجام می‌دهد ممکن است به پاس زحمتی که می‌کشد طلا یا سنگ قیمتی استخراج کند، در دنیای ارزهای رمزنگاری شده نیز افرادی که سرویس یا خدمتی به شبکه ارائه می‌کنند، به پاس خدمات خود پاداش دریافت ‌کنند. این پاداش در قالب ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین است و می‌توان گفت ارزهای دیجیتال از این طریق تولید می‌شوند. به دلیل شباهت این فعالیت با معنای واقعی کلمه‌ ماینینگ، استخراج ارزهای رمزنگاری شده، ماینینگ نام گذاری شده است.

نحوه کار ماینینگ به چه صورت است؟

نحوه کار ماینینگ

هنگامی که فردی در یک شبکه بلاک چین تراکنشی انجام می‌دهد، آن تراکنش وارد شبکه می‌شود و برای آنکه تراکنش تایید شود و در بلاک شبکه بلاکچین جای گیرد مراحل زیادی باید طی شود. ماینر که یک نوع نود در شبکه است تراکنش‌هایی که به شبکه ارسال می‌شوند را جمع آوری می‌کند و سعی در سازماندهی و تایید آنها دارد. نود ماینر در واقع مسئول آن است که تراکنش‌ها را دریافت و تایید کند و پس از تایید، آن‌ها را به حافظه بلاکچین اضافه کند و در نهایت آن تراکنش‌ها را به بلاکی که در حال حاضر چندین تراکنش در آن جای دارد اضافه کند. ماینر تا جایی تراکنش‌ها را اضافه می‌کند که ظرفیت بلاک پر شده و بلاک به بلاک چین اضافه شود و سپس به سراغ بلاک بعدی می‌رود. این روند تا پر شدن بلاک های بعدی به همین روش ادامه دارد.

ماینر چه کسی است؟

به افرادی که فرآیند ماینینگ ارز دیجیتال را انجام می‌دهند، ماینر یا Miner می‌گویند. اما هدف ماینر چیست؟ ماینرها در واقع نودهایی هستند که هدفشان اثبات تراکنش برای خلق یک بلاک است؛ این ماینرها می‌توانند نود کامل و یا نود سبک باشند. ماینر از سخت افزارهایی مانند سی پی یو، کارت گرافیک یا دستگاه ASIC استفاده می‌کند تا یک مساله رمزنگاری را حل کند و تایید کند آیا تراکنش معتبر است یا خیر. اولین فردی که این وظیفه را تکمیل کند، نتایج را به شبکه گزارش می‌دهد و بنابراین می‌تواند توسط نودهای کامل تایید شود؛ زمانی که همه فعالان شبکه راهکار حل تراکنش را تایید کنند اجماع صورت می‌گیرد، سپس فرد مذکور این حق را خواهد داشت که یک بلاک به بلاک چین موجود اضافه کند و جایزه خود را دریافت کند. این جایزه به صورت کوین اصلی آن شبکه خواهد بود.

ماینینگ در الگوریتم اجماع اثبات کار

در الگوریتم اجماع گواه اثبات کار برای استخراج به قدرت محاسباتی زیادی نیاز است. گواه اثبات کار یا PoW الگوریتم اجماع بلاک چین بیت کوین است و موجب غیرمتمرکز بودن هر چه بیشتر شبکه می‌شود. گواه اثبات کار یک نوع الگوریتم اجماع است که در اصل برای تایید و اعتبار بخشی به تراکنش‌ها و افزودن بلاک‌های جدید به شبکه بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع به دلیل وجود این الگوریتم در بلاک چین، ماینرها با یکدیگر رقابت دارند تا تراکنش‌ها را حل کنند و به بلاک بیافزایند.

برای تایید تراکنش در ماینینگ به سخت افزارهای قدرتمند مانند کارت های گرافیک و CPUها با توان پردازشی بالا و دستگاه‌های ASIC نیاز است، که در عین اینکه سرعت بالایی دارند، انرژی بسیار زیادی را مصرف می‌کند. همین امر باعث شد تا استخراج سخت افزاری از طریق کارت‌های گرافیک و CPUها کم کم منسوخ شود و به جای آن ASIC ارائه شود که مصرف انرژی بسیار کمتری دارد. امروزه در خصوص بیت کوین و البته بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، استخراج با استفاده از کامپیوتر یا لپ تاپ، موبایل و یا استفاده از سایت استخراج ارز دیجیتال، امری بیهوده است و هیچ سودآوری به همراه نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: چگونه در ۱۰ ثانیه ۱۰ بیت کوین استخراج کنیم؟! +ویدیو


از این رو دستگاه‌های ماینینگ جای آنها را گرفته‌اند. با این حال اسیک‌ها نیز ایرادات خود را دارند و استهلاک و هزینه برق بالایی دارند. مسئله دیگر قیمت دستگاه استخراج ارز دیجیتال است. عموما این دستگاه‌های قیمت بالایی دارند. این موارد باعث شده تا فعالیت انفرادی در این صنعت کمتر از قبل، سودآوری داشته باشد و بحث استخرهای ماینینگ و استخرهای استخراج وارد حوزه ارزهای دیجیتال شد. به دلیل بالا رفتن سختی شبکه بیت کوین، فعالیت به صورت گروهی شانس موفقیت بالاتری در مقایسه با فعالیت انفرادی ماینرها دارد.


مطالعه بیشتر: گواه اثبات کار چیست؟ همه چیز درباره الگوریتم Proof of Work


فرایند استخراج بیت کوین چگونه است؟

کار ماینر بیت کوین بدین گونه است که ابتدا تراکنش‌های موجود را هش می‌کند. ماینر قبل از شروع هش، خود نیز تراکنشی با نام کوین‌بیس (Coinbase) به راس تراکنش‌ها اضافه می‌کند. کوین‌بیس در واقع تراکنشی است که در آن آدرس ماینر وجود دارد و اگر ماینر بتواند آن تراکنش را حل کند و به بلاک اضافه کند، جایزه استخراج ارز دیجیتال به کوین‌‌بیس ارسال می‌شود. کوین‌بیس تراکنشی است که در آن کوین‌های جدید ایجاد می‌شوند و معمولا اولین تراکنش بلاک جدید است.

پس از این مرحله، ماینر شروع به هش تراکنش می‌کند و با هش هر تراکنش، هش ها به صورت جفت در می‌آیند. هش‌هایی که به صورت جفت در آمده‌اند، مجددا با یکدیگر هش می‌شوند تا یک هش کلی به دست بیاید و به بالاترین بخش یعنی درخت مرکل یا هش ریشه برسد. به این هش ها، هش ریشه یا ریشه مرکل نیز می‌گویند.

هش ریشه سپس با هش بلاک قبلی و نانس یا همان اعداد تصادفی همراه می‌شود و در هدر بلاک قرار می‌گیرد. توجه به این نکته ضروری است که هش بلاک‌ها نیز هش می‌شوند و یک خروجی تولید می‌کنند. این خروجی به عنوان تعیین کننده بلاک به کار می‌رود. در این بخش میزان عدد خروجی یا همان تعیین کننده بلاک باید از مقدار مشخصی که توسط پروتکل تعیین شده است کمتر باشد به اصطلاح می‌گویند هش هدر بلاک باید با تعداد مشخصی صفر شروع شود. این مقدار مورد نظر که پس از این مرحله تعیین می‌شود را سختی هش می‌نامند. کار سختی هش این است که اطمینان حاصل کند تا بلاک‌های جدید ایجاد می‌شوند و بلاک‌ها به میزان توان هشینگ شبکه هستند.

ماینرها از طریق بازخوانی نانس، بارها و بارها هدر را هش می‌کنند تا اینکه یک ماینر در شبکه بالاخره هش معتبر تولید کند. پس از پیدا شدن هش معتبر، نود مورد نظر بلاک را به شبکه ارسال خواهد کرد. سپس دیگر نودها، معتبر بودن هش یا بلاک را بررسی می‌کنند و در صورتی که نودها به اجماع رسیدند و اعتبار آن را تایید کردند، بلاک را به بلاک چین اضافه می‌کنند و به سراغ بلاک بعدی می‌روند تا آن را استخراج کنند. این فرآیند برای هر بلاک تکرار می‌شود. استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال به این صورت انجام می‌شود.

در واقع فرایند ماینینگ بدین صورت است. اما برای اینکه بتوان به شبکه بلاک چین متصل شد، باید دستگاه اسیک یا ریگ‌های ماینینگ داشت. باید توجه داشت ماینرهایی که درصد کمی از توان ماینینگ را در اختیار دارند، شانس بسیار کمی برای یافتن بلاک بعدی دارند.

استخرهای استخراج

استخرهای ماینینگ به معنای به اشتراک گذاری منابع توسط ماینرهایی است که توان پردازشی خود در شبکه را به اشتراک می‌گذارند تا جایزه دریافت شده به طور مساوی بین اعضای استخر تقسیم شود. سهم این تقسیم بندی بر اساس مقدار توان محاسباتی است که هر ماینر برای یافتن بلاک در اختیار استخر قرار می دهد. یعنی به همان میزان که توان محاسباتی خود را در اختیار استخر قرار دهید به همان میزان درصد نیز جایزه ماینینگ دریافت می‌کنید.

محدودیت‌های ماینینگ

محدودیت های ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال

درست است که ماینینگ سودآور است، اما ممکن است در مراحلی استخراج دیگر سودآور نباشد. به هنگام استخراج رمزارزها هزینه‌ها، حرف اول را می‌زنند. برای آنکه بخواهید اولین نفری باشید که هش را حدس می‌زنید، باید هش ریت زیادی داشته باشید. هرچه سیستم شما قوی‌تر باشد، هش‌های بیشتری را می‌توانید بررسی کنید. هرکس که اولین حدس درست را بزند و بتواند تراکنش را حل کند برنده است. هر کس که بتواند سرعت حدس زدن خود را بیشتر کند، شانس برنده شدن بیشتری خواهد داشت.

پس از قانون‌گذاری حوزه استخراج ارز دیجیتال، برای اینکه به استخراج رمزارز بپردازید باید از وزارت صمت جواز این کار را دریافت کنید. با تعیین تعرفه برق برای استخراج ارز دیجیتال در ایران، این صنعت به میزان قبل برای ماینرها سودآورد نیست به خصوص که در فصل های پر مصرف سال هزینه ۲ برابر می‌شود.


مطالعه بیشتر در مورد هش ریت: هش ریت (HashRate) یا نرخ هش چیست؟ + ویدیو


در عمل، این موضوع بدان معناست که ماینرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا هش‌های بیشتری را محاسبه کنند و امیدوارند که اولین نفری باشند که به هش صحیح و ارز دیجیتال خود دست می‌یابند. هر چند سختی محاسبه هش‌ها نیز به تدریج افزایش می‌یابد و استخراج هر بلاک جدید کوین سخت تر می‌شود. از نظر تئوری، این امر نرخ ایجاد شدن بلاک‌های جدید را ثابت حفظ می‌کند. بسیاری از ارزهای دیجیتال، سقف مشخصی برای تعداد واحدهایی دارند که می‌توان تولید کرد. برای مثال، فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. پس از استخراج تمامی بیت کوین‌ها، استخراج بلاک جدید دیگر بیت کوینی تولید نخواهد کرد. بلکه ماینرها از کارمزد شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

با چه دستگاهی استخراج کنیم؟

اگرچه قبلا می‌توانستید با استفاده از رایانه معمولی و کامپیترهای خانگی و حتی با موبایل و سایت استخراج ارز دیجیتال به استخراج آن بپردازید، حالا این روش دیگر امکان‌پذیر نیست. با افزایش تعداد افرادی که به ماینینگ می‌پردازند، کیفیت و کمیت سخت‌افزاری که برای استخراج مناسب نیاز دارید نیز افزایش می‌یابد. این موضوع را اینطور می‌توان مشاهده کرد که رایانه‌هایی با پردازنده یا کارت گرافیک قدرتمند جای خود را به چندین کارت گرافیک داده‌اند که همزمان با هم کار می‌کنند و یا حتی چیپ‌های تخصصی که به طور ویژه برای استخراج ارز دیجیتال ساخته و پرداخته شده‌اند. دیگر دوران استخراج رایگان ارز دیجیتال به اتمام رسیده است و دیگر این حوزه نیاز به سرمایه اولیه دارد. قیمت دستگاه ماینینگ و درنظر گرفتن قیمت برق مصرفی و مکان مناسب برای ماینرها، از جمله فاکتورهایی است که باید مدنظر قرار گیرد.

بدین منظور شما باید توان محاسباتی بالایی داشته باشید که نیازمند دستگاهی با قدرت بالا و نیروی برق است؛ پس باید دستگاه‌های پرقدرتی تهیه کنید تا شانس بیشتر داشته باشید. مسئله بحث‌برانگیز دیگر آن است، از آنجایی که ماینینگ به طور ۲۴ ساعته و در هر روز هفته انجام می‌شود، این امر پس از مدتی موجب استهلاک اسیک یا ریگ ماینینگ می‌شود. تمامی این موارد باعث هزینه‌های بیشتر می‌شود.

اگر تصمیم دارید وارد حوزه استخراج رمزارزها شوید، توصیه می‌کنیم ابتدا با استفاده از ماشین حساب ماینینگ، سودآوری این کار با در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات خود را بررسی کنید:

پرسش و پاسخ (FAQ)

پرسش و پاسخ پورتفولیو ارز دیجیتال
  • ماینینگ چیست؟
    به زبان ساده، به فرآیند تولید کوین جدید در بعضی شبکه‌های بلاکچینی مانند بیت کوین، ماینینگ گفته می‌شود.
  • دستگاه ماینینگ چیست؟
    دستگاه ماینینگ به دستگاهی گفته می‌شود که فرآیند حل کردن مسائل پیچیده ریاضی برای به دست آوردن کوین جدید شبکه را انجام می‌دهد. دستگاه‌های ماینینگ انواع مختلفی دارند و معمولا پس از مدتی، به خاطر بالا رفتن سختی شبکه، دستگاه‌های قدیمی از رده خارج می‌شوند و کارایی ندارند.
  • سودآوری ماینینگ چقدر است؟
    سودآوری ماینینگ رمزارزها به عوامل مختلفی مانند تجهیزات ماینینگ، هزینه نگهداری، پول برق، سختی شبکه و… بستگی دارد. افرادی که به استخراج رمزارزها علاقه دارند، باید پیش از شروع این کار، با استفاده از ماشین حساب ماینینگ سودآوری این کار را محاسبه کنند.

جمع بندی

استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال در حال حاضر بخشی جدانشدنی از دنیای ارزهای رمزنگاری شده است. هر فردی می‌تواند با خرید یک دستگاه ماینر و فراهم کردن شرایط مربوط به ماینینگ یک ماینر شود و در ازای ارائه خدمات به شبکه، پاداش دریافت کند. این پاداش در قالب رمزارز شبکه مورد نظر است. برای انجام این فعالیت در ایران نیز باید قیمت دستگاه ماینر، هزینه برق، موارد مربوط به قانونی بودن صنعت ماینینگ در ایران را نیز مورد توجه قرار داد. با توجه به شرایط فعلی، استخراج ارز دیجیتال با استفاده از سایت استخراج ارز دیجیتال و یا استفاده از موبایل و لپ تاپ و کامپیوترهای خانگی سودآوری نداشته و باعث اتلاف وقت و هزینه افراد خواهد شد.

منبع
میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
17 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا