مقالات عمومی

سوالات رایج درباره بیت کوین، بلاک چین و ارزهای دیجیتال

کاربران سوال هایی درباره بیت کوین و فناوری بلاک چین پرسیده اند، از اینرو تصمیم گرفته ایم که به این سوالات پاسخ دهیم. شناخت ارز دیجیتال منحنی یادگیری سختی دارد و طیف گسترده ای از قوانین را شامل می‌شود و به مهارت جداسازی واقیعت از نظرات مختلف نیاز دارد.

ارزش ذاتی بیت کوین به افراد سراسر جهان بستگی دارد. اگرچه چندین عامل مهم نظیر استخرهای ماینینگ در چین وجود دارد که تاثیر زیادی بر بیت کوین می‌گذارند، اما ارز دیجیتال متعلق یا تحت کنترل هیچ شرکت، دولت یا کشوری نیست. به همین دلیل است که ارز دیجیتال سردرگم کننده و ناآشنا می‌باشند. در عرصه دائما اخبار، گزارش ها و مقاله های متناقضی وجود دارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

بیت کوین چیست و برای چه چیزی مفید است؟

بیت کوین یکی از انواع ارزهای رمزنگاری شده با دیجیتال است. هم چنین پلتفرم پرداخت و دارایی با دفترکل دیجیتال است که تراکنش های سراسر دنیا را در یک سیستم واحد گردآوری می‌کند که به آن بلاک چین می‌گویند. بلاک چین به افرادی که حساب بانکی ندارند امکان انجام تراکنش ها را می‌دهد. در کشورهایی با تورم افسار گسیخته، بیت کوین به روش پرداخت تبدیل شده است. بیت کوین هم چنین می‌تواند بدون واسطه به صورت بین المللی جریان یابد. برخلاف ارزهای سنتی که باید تبدیل شوند، بیت کوین در همه جا بیت کوین است و استفاده از آن ثابت است. ارسال بیت کوین همانند ارسال ایمیل بین المللی است و کاربران آن می‌توانند کوین خود را از کشوری به کشور دیگر ارسال کنند. اگر پول را همانند سی دی در نظر بگیریم، بیت کوین مانند MP3 می‌باشد. بیت کوین هم چنین برای انتقال پول کلان برای دارایی های بسیار گران نیز مناسب است و به همین دلیل است که سرمایه گذاران ثروتمند از بیت کوین برای خرید خانه، قایق تفریحی و خودروهای لوکس استفاده می‌کنند.

بیت کوین (Bitcoin) چیست؟ + ویدئو

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک فناوری جدید با کاربردهای پرشمار است که می‌تواند خدمات بانکی را کاملا از میان بردارد و تعریف جدیدی از تراکنش ها در صنایع و تجارت های مختلف ارائه دهد. بلاک چین یک دفترکل دیجیتال است که تراکنش ها را به صورت عمومی یا خصوصی و به ترتیب زمانی ثبت می‌کند. هم چنین تراکنش های همتا به همتا را تسهیل می‌بخشد که باعث حذف یا کاهش نیاز به واسطه ها می‌شود. بلاک چین با استفاده از رمزنگاری و غیرمتمرکزسازی باعث ایجاد اعتماد می‌شود. با استفاده از بلاک چین بیت کوین کاربران می‌توانند تمام تراکنش ها را مشاهده کنند.

فناوری بلاکچین (Blockchain) چیست؟ + ویدئو

نحوه کار بلاک چین چگونه است؟

بلاک چین و نحوه کار آن، معرف نحوه کار بیت کوین می‌باشد. بلاک چین یک دفترکل دیجیتال است که تمام تراکنش ها را ذخیره می‌کند. اگر یک جفت کفش به قیمت ۱۰ دلار فروخته شود، تراکنش غیرقابل تغییر آن در دفترکل دیجیتال ثبت می‌شود. این دفترکل متعلق به بانک یا سایر دیتابیس های متمرکز نمی‌باشد. بلاک چین غیرمتمرکز است یعنی آنکه توسط شبکه ای از رایانه ها در سراسر جهان میزبانی می‌شود. بعضی از این رایانه ها متعلق به گروه های بزرگ و بعضی دیگر از رایانه ها نیز متعلق به افراد است. تراکنش ها در بلاک چین از طریق آدرس ها انجام و ثبت می‌شود. هر ارسال کننده و دریافت کننده به یک آدرس نیاز دارند.

چگونه به زبان ساده ساختار یک بلاکچین را درک کنیم؟ (به همراه معرفی انواع بلاکچین ها)

آیا فقط یک بلاک چین وجود دارد؟

بلاکچین و انواع آن

خیر، چندین بلاک چین مختلف وجود دارد. به عنوان مثال اتریوم و IBM بلاک چین خود را دارند. تیم های توسعه دهنده سایر ارزهای دیجیتال نیز بر روی بلاک چین های خود کار می‌کنند. بیت کوین قدیمی ترین و بزرگترین بلاک چین را در اختیار دارد که شامل بیشترین تعداد تراکنش می‌باشد.

آیا بیت کوین یک نوع پول است؟

بله. می‌توان از آن برای خرید و فروش کالاها و خدمات استفاده کرد. به دلیل استفاده محدود از بیت کوین به عنوان پول و کند بودن تراکنش ها و کارمزد زیاد آن، بسیاری از متخصصان و بانکداران از اینکه بیت کوین را پول بخوانند اجتناب می‌کنند و آن را یک ارز نیز در نظر نمی‌گیرند. اما این مورد آنچنان مهم نیست. مردم ونزوئلا و زیمبابوه از زمانی که ارز ملی آنها دچار فروپاشی شد از بیت کوین استفاده می‌کنند. مردم آمریکا با پذیرش محدود بیت کوین مواجه اند و می‌توانند از این ارزهای دیجیتال در پلتفرم های تجارت الکترونیک نظیر اوراستاک استفاده کنند. سایر شرکت ها نیز در حال آزمایش پیاده سازی بیت کوین به عنوان پول می‌باشند.

مردم بیت کوین را درک نکرده اند؛ ارز دیجیتال با پول رایج متفاوت است!

آیا بیت کوین توسط مجرمان و برای پولشویی ایجاد شده است؟

هیچکس هویت ساتوشی ناکاموتو موسس بیت کوین را نمی‌داند. ناکاموتو مدعی مسئولیت و مالکیت وایت پیپر می‌باشد که اولین بار در اکتبر ۲۰۰۸ منتشر شده است. با این حال، روایت محبوبی که درباره ایجاد بیت کوین وجود دارد آن است که توسط مجرمان و برای فعالیت های مجرمانه ایجاد شده است. بسیاری از افراد معتقدند که بیت کوین در واقع به عنوان پاسخی به بحران مالی سال های ۲۰۰۷ الی ۲۰۰۸ ایجاد شده است که در آن زمان، بانک ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند و مردم خانه های خود را از طریق مصادره بانک ها از دست دادند. در آن زمان شهروندان معمولی از توهم و خیال متغیرها و وام های بانکی و سایر ابزارهای سرمایه گذاری سنتی بیرون آمدند. این موارد توسط سیستم بانکداری ابداع و منجر به تورم زیاد، ایجاد حباب و ترکیدن این حباب عظیم شده بود.

پس مجرمان از بیت کوین استفاده نمی‌کنند؟

بله استفاده می‌کنند. مجرمان از بیت کوین برای فعالیت های مجرمانه استفاده می‌کنند. سیلک رود (Silk Road) بهترین مثال برای این مورد است. اما مدت ها قبل از بیت کوین و سیلک رود، مجرمانی نظیر انرون، برنی مدوف، مایکل میلکن و سایر مجرمان معروف وجود داشتند. حساب بانک های سوییس و جزایر قناری سابقه طولانی در خصوص کمک به افراد ثروتمند برای پنهان کردن سرمایه یا کمک به مجرمان دارند. قبل از پیدایش بیت کوین نیز جنگ، باج، آدم ربایی، توزیع مواد مخدر، سرقت از بانک و فرار از مالیات وجود داشت. اما فناوری یا ابزارهای بیت کوین باعث پیدایش این موارد نشده اند. برای مثال می‌توان به تلفن اشاره کرد که توسط مجرمان برای برنامه ریزی فعالیت های خود استفاده می‌شود.

آیا سرمایه گذاری در بیت کوین سرمایه گذاری خوبی است؟

بیت کوین یک سرمایه گذاری پرنوسان است و همانند سایر ارزهای سنتی، ارزش آن می‌تواند به صفر نیز برسد. دارندگان بیت کوین شاهد این موضوع هستند که ارزش دارایی های آنها افزایش و کاهش می‌یابد. سرمایه گذاری در بیت کوین اقدام پرتنشی است.

اگر قیمت بیت کوین دائما در حال تغییر است چگونه می‌توان از آن برای خرید کالاها استفاده کرد؟

درست است و این موضوع منطقی به نظر نمی‌رسد. اما نحوه کار بیت کوین به این شکل است. ممکن است در سال ۲۰۱۸ قیمت یک قطعه پیتزا یک بیت کوین بوده باشد، اما این قیمت برای سال ۲۰۱۹ بسیار گران است. این در شرایطی است که قیمت بیت کوین افزایش یابد. باید این موضوع را در نظر گرفت که قیمت بیت کوین می‌تواند کاهش یابد.

آیا عملکرد بیت کوین کند است؟

تراکنش های بیت کوین می‌توانند به شدت کند باشند. منتقدان خاطر نشان می‌کنند که بیت کوین فقط می‌تواند ۷ تراکنش در ثانیه پردازش کند. توسعه دهندگان برای برطرف کردن کند بودن تراکنش های بیت کوین در حال کار بر روی پیاده سازی بهبودهای مختلف نظیر شبکه لایتنینگ می‌باشند که برای انتقال مقادیر کم بیت کوین با سرعت نور طراحی شده اند.

چه کسی بیت کوین را ایجاد کرده است؟

فرد یا گروهی از افراد به نام ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را ایجاد کرده اند.

ساتوشی ناکاموتو کیست

لیست افرادی که مشکوکند ساتوشی ناکاموتو باشند!

آیا ارزهای دارای پشتیبانی دولتی بهتر از بیت کوین نیستند؟

تاریخ دانان فروپاشی بسیاری از ارزها را ثبت کرده اند. آلمانی ها هنگام شروع جنگ جهانی اول که مارک آلمان از استاندارد طلا جدا شد و هنگامی که پس از جنگ جهانی دوم، ارز جدید آنها ارز قدیمی را با نرخ یک به ده از میان برداشت به یاد می‌آورند. شهروندان ونزوئلا و زیمبابوه نیز شاهد سقوط ارزهای خود در میان تورم افسار گسیخته و فساد دولتی بودند. این نمونه ها تنها موارد اقتصادهای بی ثبات نیست که سیاست های آنها باعث تغییر عظیم یا تورم بسیار زیاد ارزهای ملی شده است.

در این خصوص، تحلیلگران اقتصادی آمریکا درباره افزایش احتمال بحران اقتصادی فاجعه بار جهانی هشدار می‌دهند. هرجا که پول باشد، کلاهبرداری ها و پیچیدگی ها و جنگ های اقتصادی نیز وجود خواهد داشت. بیت کوین که موجودی ثابتی دارد تلاشی برای حل مشکلات پول از طریق سیستم دیجیتالی است که بانک های مرکزی به راحتی نمی‌توانند آن را دستکاری کنند. بیت کوین در مراحل اولیه خود قرار دارد و نواقصی نظیر تراکنش های کند، پذیرش محدود و صرافی هایی که هک می‌شوند را دارد. بحث های بسیار شدیدی در این خصوص وجود دارد. بسیاری از مخالفان ارز دیجیتال مدعی هستند پول اختراعی است که عملکرد بهتری نسبت به فناوری های جدید خواهد داشت.

آیا بیت کوین یک فرقه است؟

اغلب اوقات به نهادهایی که پیروان مذهبی دارند و این افراد دارای عقاید مشترک هستند و از نظر احساسی به یک رسالت، مفهوم یا ایده پایبند می‌باشند فرقه می‌گویند. منتقدان اغلب خاطر نشان می‌کنند که بیت کوین به جایگاه فرقه رسیده است زیرا نمی‌توان جلوی آن را گرفت. با این تعریف، تمام ادیان که اعتقاد مشترک به خدا دارند نیز فرقه محسوب می‌شوند. منتقدان هم چنین اذعان می‌کنند که بیت کوین توسط هیچ دولتی پشتیبانی نمی‌شود. برای پیوستن به ارز دیجیتال به گذرنامه نیاز ندارید و فقط اینترنت کافی است.

آیا بیت کوین یک پوشش ریسک (Hedge) است؟

بیت کوین برای آنکه پوشش ریسک قابل اتکایی باشد بیش از اندازه دارای نوسان است. اگر شاهد فروپاشی اقتصاد باشیم و مردم به معاملات بیت کوین ادامه دهند، در آن صورت می‌توانیم بگوییم که بیت کوین در مقابل ارز ملی یک پوشش ریسک است.

آدرس بیت کوین چیست؟

رشته دیجیتالی از اعداد و حروف است که برای ارسال و دریافت بیت کوین به آن نیاز دارید. آدرس ها معمولا شامل ۲۶ کاراکتر می‌باشند. دوست شما آدرس بیت کوین متفاوتی نسبت به آدرس بیت کوین شما دارد. هنگامی می‌توانید به او بیت کوین ارسال کنید که آدرس بیت کوین خود را به شما بگوید.

هر آنچه باید در مورد انواع فرمت آدرس های بیت کوین بدانید!

آیا برای داشتن آدرس بیت کوین به بانک نیاز دارم؟

خیر. به همین دلیل است که بانک ها از بیت کوین هراس دارند زیرا فقط به آدرس نیاز دارید و هیچ نیازی به بانک نیست.

چگونه می‌توانم آدرس بیت کوین داشته باشم؟

می‌توانید در رایانه خودتان یک آدرس ایجاد کنید. در این خصوص می‌توانید از بیت کوین پیپر والت (BitcoinPaperWallet)، ونیتی جن (VanityGen) و سایر پلتفرم ها استفاده کنید.

آدرس بیت کوین دلخواه خود را بسازید +ویدئو

من در زمینه فناوری تخصص ندارم و کسی را نمی‌شناسم که برای من بیت کوین ارسال کند. چطور بیت کوین دریافت کنم؟

می‌توانید در صرافی هایی نظیر جمینای یا کوین بیس یا بایننس ثبت نام کنید تا بیت کوین بخرید.

تازه وارد حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال شدم، چه کار کنم؟

آیا بیت کوین ناشناس است؟

تراکنش های ناشناس بیت کوین

آدرس های آن ناشناس است به طوری که به اسم دارنده حساب ضمیمه نمی‌شوند. آدرس ها هیچ ویژگی شناسایی ندارند. در عین حال تمام آدرس ها در دسترس عموم بوده و خصوصی نمی‌باشد. بنابراین اگر آدرس فرد خاصی را بدانید، مقدار بیت کوین متعلق به آدرس و خود فرد را نیز می‌توانید متوجه شوید.

دریافت کنندگان بیت کوین اغلب برای هر تراکنش یک آدرس جدید تولید می‌کنند.

چه کوین‌‌هایی ناشناس (Anonymous) هستند؟

آیا حتما باید یک واحد کامل بیت کوین خریداری کنم؟

خیر. می‌توانید بخشی از یک واحد کامل که مقدار اعشاری می‌شود را بخرید، بفروشید و معامله کنید. به این بخش های اعشاری بیت کوین، ساتوشی می‌گویند.

کدهای QR که بیت کوین را می‌پذیرند را توضیح می‌دهید؟

این کدها همان آدرس ها می‌باشند. هنگامی که کد QR را اسکن می‌کنید، آدرس منحصربه‌فردی را مشخص خواهد کرد. کدهای QR روش آسانی برای انتقال رشته های طولانی اعداد و حروف از کاغذ به دستگاه می‌باشند. برای مثال ممکن است کد QR را در منوی رستورانی مشاهده کنید که بیت کوین را می‌پذیرد. هنگامی که از موبایل برای اسکن کد QR استفاده می‌کنید، آدرس داخل کد بلافاصله تولید می‌شود. سپس می‌توانید بدون نیاز به تایپ کردن آدرس طولانی، پرداخت های بیت کوین را به آن آدرس ارسال کنید.

مردم درباره بیت کوین چه چیزی می‌گویند؟

مردم درباره بیت کوین سخنان مختلفی دارند. دانشمندان حوزه علوم رایانه می‌گویند بیت کوین یک سیستم پرداخت و دفترکل دیجیتال و عمومی است که به مردم امکان انجام تراکنش های همتا به همتای ایمن را به صورت بین المللی و بدون نیاز به واسطه می‌دهد. یعنی آنکه نیازی به حساب بانکی، خدمات پردازشی و نرم افزار امور مالی نیست. بسیاری از بانکداران نیز می‌گویند که بیت کوین یک طرح پانزی است.

لطفاً دوباره می‌گویید که بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک فناوری جدید است و برخلاف هرچیزی است که در دنیای مدرن ایجاد شده است. تلاش برای تعریف آن به بحث های شدیدی منجر می‌شود. بیت کوین با کلمات و اصطلاحات متفاوتی خوانده می شود که عبارتند از ارز، پول، راهکار پرداختی، بلاک چین، طلا، دارایی، ارز دیجیتال، آشغال، طرح پانزی، کلاهبرداری، کلاهبرداری بی نقص. بحث در خصوص بیت کوین هم چنان ادامه خواهد داشت.

منبع
dailyhodl

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
12 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا