مبتدی مقالات

آینده بازی های بلاکچینی از دیدگاه بازیکنان و توسعه‌دهندگان چگونه است؟

همه ما می‌دانیم که در طول سال ۲۰۲۱ موج عظیمی از افراد به حیطه گیمینگ بلاک چین و توکن‌های غیرمثلی جذب شدند. بازی های بلاکچینی نیز موفقیت قابل توجهی را در این عرصه کسب کردند و انتظار می‌رود تا گیمینگ به جلب بیشتر توجه مردم و پذیرش عمومی گسترده تکنولوژی بلاک چین منجر شود. با میهن بلاکچین در این مقاله همراه باشید تا به بررسی دیدگاه‌ها و انتظارات مهم‌ترین افراد این حیطه، یعنی بازیکنان و توسعه‌دهندگان این بازی‌ها و مقایسه آن با بازی‌های متمرکز بپردازیم.

بازی های بلاکچینی و نقش وب ۳.۰ در این عرصه

بازی های بلاکچینی
منبع: bootcamp

بلاک چین توسعه‌ای در عرصه فناوری محسوب می‌شود که دیدگاه امروزی شرکت‌ها و محققان نسبت به تکنولوژی را بسیار تغییر داده است. افراد مختلفی به صورت روزافزون در حال ارائه کردن کاربرد‌های متفاوتی برای بلاک چین‌ها هستند و این به حوزه رمزارز محدود نمی‌شود. متخصصان فعال در این عرصه ادعا می‌کنند که گیمینگ و فضای بازی قدرتمند‌ترین کاربرد بلاک چین به حساب می‌آید و نقشی اساسی به عنوان پلی بین وب ۲.۰ و وب ۳.۰ خواهد داشت.

برخلاف رویداد‌هایی که در طول پدیدار شدن وب ۲ اتفاق افتاد‌، شاهد انتقال کامل فعالان آنلاین از نسل دوم وب به نسل سوم وب نخواهیم بود. موارد کاربردی وجود دارند که برای اکوسیستم نسخه دوم وب مناسب‌تر بوده و برخی از کاربرد‌های دیگر نیز این صنعت را با استفاده از وب ۳ اصلاح می‌کنند. به نظر می‌رسد که حوزه بازی و به ویژه بازی های بلاکچینی یکی از همین کاربرد‌ها هستند. موفقیت بازی Fortnite مجموعه Epic Games می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای بر همین باور باشد. بازی فورتنایت با درآمد ۲.۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۸ در جایگاه پردرآمدترین بازی تاریخ قرار دارد.

با وجود اینکه بازی های کسب درآمدی به واسطه فراهم‌سازی بستر اقتصاد غیرمتمرکز‌، حق مالکیت حقیقی دارایی‌های درون بازی و روند بازی منصفانه دستاورد‌های زیادی را برای عرصه گیمینگ به ارمغان آورده‌اند‌، گیمر‌ها و سازندگان بازی‌ها انتظارات بیشتری را در ذهن می‌پرورانند.

اگر شرکت‌های بازی‌سازی مبتنی بر نسل سوم وب این انتظارات را در نقشه راه خود بگنجانند، این امکان وجود دارد که شاهد ایجاد اختلال در صنعت گیمینگ امروزی و تحول یافتن کامل آن باشیم. در این مقاله بر روی آنچه کاربران به عنوان یک گیمر و یا توسعه‌دهنده از بازی‌های بلاک چینی انتظار دارند تمرکز داریم و توانایی‌های قابل ارائه گیمینگ حوزه بلاکچین مدنظر ما نیست.

دیدگاه توسعه‌دهندگان از آینده بازی های بلاکچینی

بلاک چین این قابلیت را دارد تا اکوسیستم کاملی را برای توسعه‌دهندگان بازی فراهم کند. ما می‌توانیم با بهره‌گیری از این تکنولوژی برای ایجاد سیستم‌های بازی غیرمتمرکز استفاده کنیم که هیچ شرکت منحصر به فردی نتواند روش‌های قابل پیاده‌سازی در این بستر را تحت کنترل خود داشته باشد. در ادامه به برخی از نیاز‌های توسعه‌دهندگان بازی های بلاک چینی می‌پردازیم‌:

آسان‌سازی روند کلی این مسیر برای ساخت بازی های بلاکچینی

هنوز هم به نظر می‌رسد که توسعه دادن بازی‌های بلاک چین امری بسیار دشوار برای بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی مبتنی بر وب ۲ محسوب می‌شود. دلیل این امر را به کمبود دانش مورد نیاز در این عرصه و نبود استاندارد واحد می‌توان نسبت داد. بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی نسل دوم وب حتی از مکانیک‌های بازی های بلاکچینی اطلاع ندارد.

موانع زیادی بر سر راه توسعه گیمینگ این فضا وجود دارد و از جمله این موانع به دانش مورد نیاز در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه قرارداد‌های هوشمند‌، کتابخانه‌های تعامل گره یا نود کلاینت و برخی از خصوصیت‌های لایه ۱ می‌توان اشاره کرد. انباشت امکانات موجود در این بستر تکنولوژی حتی به اصل بنیادین خود بازی کمکی نمی‌کند.

شرکت‌های مبتنی بر نسل سوم وب ممکن است بر روی توسعه ابزاری مانند Unity3d و یا Unreal برای گیمینگ بلاک چین تمرکز داشته باشند و حتی می‌توانند SDK‌هایی را برای موتور‌های بازی موجود ارائه کنند که از پروتکل‌های استاندارد گیمینگ بلاکچین مورد پذیرش جامعه این حیطه حمایت می‌کنند.

فرصت‌های توسعه منصفانه

در عرصه فوق‌العاده رقابتی که کمپانی‌های بازی‌سازی متمرکز در حال فعالیت کردن در آن هستند‌، پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب حتی برای توسعه‌دهندگان بااستعداد نیز کار دشواری است. بنابراین‌، چنین افرادی این فرصت را ندارند تا از ایده‌ها و مهارت‌های خود کسب درآمد کنند. چنین توسعه‌دهندگانی می‌توانند به واسطه گیمینگ غیرمتمرکز به حق مالکیت کامل بر روی بازی‌های خود در کنار کسب درآمد دست پیدا کنند.

توزیع بازی‌های Gamefi

نقش توزیع در بازی های بلاکچینی
منبع: bootcamp

حتی اگر تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان نیز فرایند ساخت بازی های بلاکچینی انبوه را آغاز کنند‌، هنوز بستری مانند Play Store برای برنامه‌های اندروید و یوتیوب برای وید‌ئو‌ها وجود ندارد که به توسعه‌دهندگان این امکان را بدهند که به طیف گسترده‌ای از مخاطبان دسترسی داشته باشند. با این حال‌، در حال حاضر پروژه‌هایی مانند Gamefi.org وجود دارند که درگاه یا پورتالی چندمنظوره برای بازی‌های بلاک چینی مبتنی بر وب و عرضه اولیه بازی (IGO‌) محسوب می‌شوند.

شناخته شدن

فعالیت داشتن در یک شرکت گیمینگ متمرکز بزرگ به عنوان یک توسعه‌دهنده بازی بااستعداد‌، امکان منصفانه شناخته شدنی که لایق یک توسعه‌دهنده است را در اختیار او قرار نمی‌دهد. ماهیت مالکیت‌محور تکنولوژی بلاک چین می‌تواند به ارتقاء سطح شناخته شدن توسعه‌دهندگان در جوامع هدف خود و در ازای توسعه قابل توجه بازی‌ها منجر شود.

کسب درآمد

درست شبیه به پلیر‌ها‌، سازندگان بازی‌ها نیز تمایل دارند که سهم درآمد خود از اقتصاد غیرمتمرکز را کسب کنند. شرکت توسعه‌دهنده بازی اکسی اینفینیتی (‌Axie Infinity‌) که تحت عنوان Sky Mavis شناخته می‌شود‌، میلیاردها دلار از تراکنش‌های درون بازار کسب کرده است. در صورت وجود داشتن یک استاندارد غیرمتمرکز اقتصادمحور سازنده در این بستر‌، توسعه‌دهندگان مستقل می‌توانند میزان مبلغ خوبی را به درآمد خود بیافزایند.

عرف توسعه

درست شبیه به اکوسیستم  گیمینگ مبتنی بر وب ۲‌، لازم است تا استاندارد عرف توسعه در بستر بازی‌های مبتنی بر وب ۳ نیز وجود داشته باشند تا توسعه‌دهندگان بتوانند از آنها پیروی کنند. هنوز هم سردرگمی عجیبی میان توسعه‌دهندگان جدید بلاکچین در رابطه با چیز‌هایی که لازم است در این بستر قرار داده شوند و چیز‌هایی که نباید پیاده‌سازی شوند، وجود دارد.

این در حقیقت یک تبادل آن‌چین یا درون زنجیره‌ای محسوب می‌شود. اگر بخش اعظم منطق حول بازی های بلاکچینی به صورت آنچین باشد‌، ممکن است با مشکلاتی مانند رابط تجربه کاربری یا UX بد و عملکرد پایین مواجه شویم. در صورت پیروی کردن از این ساختار‌، ممکن است شبیه‌سازی کردن آنچین بازی‌هایی با تعامل بالا مثل PUBG بسیار دشوار باشد. با این حال‌، چنین ساختاری با هدف واقعی بلاکچین که غیرمتمرکز‌سازی است مطابقت دارد.

بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی بلاک چین در حال صرف منابع مالی زیادی برای حداکثر کردن میزان بهره‌برداری از محاسبات گیمینگ آنچین هستند‌، اما آیا ما به این امر نیاز داریم؟ آیا پلیر‌ها اهمیتی برای این موضوع قائل هستند؟ شاید بله و شاید هم نه! شاید یک اقتصاد آنچین و سیستم حق مالکیت برای ایجاد یک اکوسیستم پررونق بازی نسل سوم وب کافی باشد. هیچ کس جواب این سوال را نمی‌داند.

دیدگاه و انتظارات پلیر‌ها از آینده بازی های بلاکچینی

فارغ از موفقیت بزرگ اکسی اینفینیتی‌، میانگین کاربران فعال این بازی بسیار کمتر از بازی‌های پازلی رایگان ساده‌ای مثل Candy Crush Saga است. شاید بتوان دلیل این امر را به عدم جذاب بودن بازی های بلاکچینی در دیدگاه پلیر‌های بازی‌های سنتی نسبت داد. در ادامه به برخی از دیدگاه‌های بازیکنان و انتظارات آنها از گیمینگ حوزه بلاک چین می‌پردازیم‌:

جنبه سرگرم‌کننده بازی های بلاکچینی

اهمیت عامل سرگرمی در بازی های بلاکچینی
منبع: bootcamp

بسیاری از کاربران‌، بازی‌های بلاک چینی را دشوار و کسل‌کننده محسوب می‌کنند. در مقایسه با بازی‌های نسل ۲‌، بازی های بلاکچینی فاقد جنبه سرگرمی هستند و بنابر همین امر نیز نمی‌توانند دوپامین بالایی را در بدن بازیکنان ترشح کنند. بدون وجود عامل سرگرمی‌، جذب اکثر بازیکنانی که به دنبال هیجان و عناصر شگفت‌انگیز در بازی هستند، کار دشواری خواهد بود. افزایش میزان مقیاس‌پذیری بلاک چین برای رقابت کردن با بازی‌های عمده و رایج فعلی یک چالش بزرگ برای صنعت گیمینگ نسل ۳ محسوب می‌شود.

برای اینکه بازی های بلاکچینی به بستری رایج و جریان اصلی تبدیل شوند‌، افراد حاضر در این فضا در سطح C باید بر این مانع غلبه کنند. توسعه‌دهندگان نیز علاوه بر تمرکز بر روی اقتصاد باید از منطق بازی‌های شگفت‌انگیز و اثرات حاصل از بازی‌های مبتنی بر وب ۲ الگو‌برداری کنند.

رابط تجربه کاربری یا UX بهتر

رابط تجربه کاربری در گیمینگ
منبع: bootcamp

دشواری‌های موجود در مسیر یک بازی بلاکچینی به دلسردی بزرگی برای گیمر‌های عادی منجر می‌شود. برخلاف بازی‌های رایجی که می‌توان آنها را به صورت مستقیم از App Store دانلود کرد‌، بازی‌های حوزه بلاک چین به تنظیمات اولیه نصب زیادی نیازمند هستند. در ابتدا لازم است تا کاربران یک کیف پول رمزارز مثل متامسک (MetaMask‌) را بر روی مرورگر وب خود نصب کنند‌، سپس کیف پول ارز دیحیتال خود را به شبکه مشخصی متصل کنند. در ادامه این روند لازم است که توکن‌هایی را از یک صرافی غیرمتمرکز خریداری کنند. جدا از دشواری‌های موجود در ابتدای نصب این بازی‌ها‌، رابط UX آنها نیز چندان خوب نیست. در طول فرایند گیمینگ لازم است تا کاربران تراکنش‌هایی پس از هر اقدام خود به تایید برسانند.

جامعه

جوامع درخشان کم‌نظیری در حال حاضر وجود دارند که حول محور بازی‌های ویدئویی شکل گرفته‌اند. بازی‌های چندین نفره به مردم سراسر جهان این امکان را داده‌اند تا با یکدیگر بازی کنند و یک جامعه اجتماعی مبتنی بر بازی را تشکیل دهند. حضور فعالانه و احساس نشاط‌بخش موجود در این فضا نیز به ایجاد ارتباط مستحکمی بین اعضای این جامعه منجر می‌شود و در نتیجه این امر نیز شاهد همکاری بین آنها برای بهبود این اکوسیستم خواهیم بود.

جدا از مقوله پتانسیل موجود برای کسب درآمد‌، بازی های Blockchain باید فرصت توسعه سازمان‌های گوناگون مبتنی بر بازی را نیز برای پلیر‌ها فراهم کنند. یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO‌) یا یک سازمان غیرمتمرکز (DO‌) از کاربرد بالایی در این حیطه برخوردار است و جامعه فعال در این عرصه می‌تواند تصمیمات مهم مرتبط با بازی مورد نظر را بدین واسطه اتخاذ کند.

فرصت‌های کسب درآمد بالا

کسب درآمد از بازی
منبع: bootcamp

این کاری است که بازی های بلاک چینی در حال انجام دادن آن به صورت بسیار خوبی هستند. بازی‌هایی از قبیل اکسی اینفینیتی از میزان محبوبیت بالایی برخوردار شدند و پلیر‌های متعددی به واسطه تبادل اکسی‌ها در ازای دریافت پول واقعی درون بازار بازی کسب درآمد کردند.

توسعه‌دهندگان دارایی‌های درون بازی می‌توانند امکان تبدیل فرایند بازی یا گیم‌پلی و پروفایل‌های پلیر‌ها و تبدیل آنها به توکن بی‌همتا (NFT‌) را در اختیارشان قرار دهند. استیک کردن یا سپرده‌گذاری کریپتویی مهارت محور گیم‌پلی‌ها نیز قابل توسعه بوده و به واسطه آن‌، فرصت‌های کسب درآمد بالاتری برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌شود.

هویت تعاملی

هویت تعاملی در بازی
منبع: bootcamp

زمان و تلاش زیادی لازم است تا پلیر‌ها بتوانند پروفایل و ذخایر دارایی درون بازی خوبی را گرد‌آوری کنند. هیچ کسی دوست ندارد تا در بازی PUBG از صفر شروع کند، در حالی که می‌تواند به عنوان یک افسانه در بازی Call of Duty زمان بگذراند.

قابلیت انتقال و جابه‌جایی پروفایل عمومی و دارایی‌های بازیکنان بین بازی‌هایی با ژانر مشابه از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به روند عادلانه گیمینگ در گستره تمامی بازی‌ها منجر می‌شود و امکان تعدیل قدرت تمامی بازیکنان را فراهم می‌کند.

فرصت تبدیل شدن به یک مشارکت‌کننده

پلیر‌های متعهد‌، ایده‌های زیادی را برای استریم کردن بازی‌ها در پلتفرم توییچ (Twitch‌) به نحوی دارند، که آن بازی جذاب‌تر به نظر برسد. با این حال‌، فرصت پیاده‌سازی این ایده‌ها در بستر گیمینگ متمرکز مهیا نیست.

شرکت‌های نسل ۳.۰ گیمینگ می‌تواند ابزاری با کدنویسی اندک و حتی بدون کد را توسعه دهند که با بازی‌ها هماهنگ باشند. این امر حتی به پلیر‌های عادی نیز این امکان را می‌دهند تا در محیط گیمینگ مشارکت داشته باشند. ارتباطات آزادانه بین توسعه‌دهندگان و بازیکنان همچنین می‌تواند به پلیر‌ها کمک کند تا ایده‌های خود را در مسیر اجماع جامعه گسترش دهند.

امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری

حفظ امنیت شبکه گیمینگ
منبع: bootcamp

رمزنگاری و الگوریتم‌های اجماع مدرن‌، امنیت شبکه‌های بلاک چین را تقویت کرده‌اند. با این وجود‌، هکر‌ها راهی برای پیدا کردن حفره امنیتی پیدا می‌کنند. حمله به بنیاد The DAO در سال ۲۰۱۶ و نتیجه خطای بازبینی این ارز و هک ۶۵۰ میلیون دلاری اخیر زنجیره Axie Infinity در نتیجه هک بریج شبکه رونین از جمله نمونه‌های برجسته مشکلات امنیتی در این حیطه هستند. بنابراین‌، توسعه‌دهندگان بازی های بلاکچینی باید از ایمنی کدنویسی قرارداد هوشمند خود اطمینان حاصل کنند.

سخن پایانی

توسعه‌دهندگان و بازیکنان بازی های بلاکچینی و عرصه غیرمتمرکز کریپتو انتظارات زیادی از آینده این فضا دارند. پیش‌بینی این افراد بدین صورت است که فضای گیمینگ به پذیرش عمومی گسترده تکنولوژی بلاک چین منجر می‌شود. در مقایسه با حوزه گیمینگ متمرکز و بازی‌های محبوب امروزی‌، گیمینگ مبتنی بر بلاکچین از محبوبیت کمتری برخوردار بوده و UX آنها نیز چنگی به دل نمی‌زند. بنابراین‌، پر و بال دادن به بازیکنان و توسعه‌دهندگان این بازی‌ها و فراهم کردن امکان مشارکت بیشتر آنها در این عرصه به واسطه جوامع و سازمان‌هایی مثل DAO از اهمیت بالایی برخوردار است. نظر شما در رابطه با آینده بازی های بلاکچینی چیست؟ کدام بازی‌های این فضا را تجربه کرده‌اید؟ آیا حاضرید امکانات ارائه شده در بستر Gamefi را پذیرفته و بازی‌ها متمرکز را رها کنید؟

منبع
bootcamp

نوشته های مشابه

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا