مقالات عمومی

پلتفرم های توکنیزاسیون در مقابل حسابداری سنتی: چرا آینده در دستان غیرمتمرکزسازی است؟

با خواندن این عنوان مقاله می‌توان نتیجه گیری کرد که پلتفرم توکنیزاسیون یک سیستم حسابداری است و این پلتفرم با حسابداری سنتی تفاوت هایی دارد. نخست به سوالات مطرح شده می‌پردازیم:

حسابداری سنتی چیست؟

حسابداری سنتی موضوعی مهم در هر حوزه، چه خدماتی و چه تجارتی می‌باشد. بانک ها، سرویس هایی شبیه سایت eBay، شبکه های اجتماعی، دولت و غیره به حفظ حسابداری داده های خاص نیاز دارند.

زمان پاسخگویی و ظرفیت چنین سیستم هایی معمولا در سطح بالایی می‌باشد زیرا توسط یک نهاد مدیریت شده و تصمیم گیری بسیار سریع را امکان پذیر می‌سازد. مشخصا این نهاد طبق قوانین، مسئولیت انجام هرکاری را به عهده می‌گیرد و ما به آن اعتماد می‌کنیم. خوشبختانه مسئله ای به عنوان اعتبار وجود دارد که ما را از صداقت سازمان های دارای سیستم حسابداری مطمئن می‌کند.

هرچند سیستم های حسابداری جایگزینی وجود دارد که به روشی ایجاد شده اند تا عامل اعتماد را به حداقل برسانند، چرا که به طور متقابل مدیریت می‌شوند. این سیستم ها اغلب بر بستر فناوری بلاک چین بوده و به اسم پلتفرم های توکنیزاسیون شناخته می‌شوند.

توکنیزاسیون

توکنیزاسیون فرآیند تغییر روش حسابداری و مدیریت دارایی ها می‌باشد تا هر واحد دارایی با یک نماد دیجیتالی معرفی شود. این نماد دیجیتالی را توکن می‌گویند.

در نظر بگیرید به نانوایی رفتید که بهترین نان های شهر را دارد. مشخصا این نانوایی اعتبار و شهرت بسیار خوبی بین مشتریان خود دارد. بعدا متوجه می‌شوید که مالک این نانوایی تصمیم می‌گیرد تا یک سیستم حسابداری ایجاد کند که در آن تعداد مشخصی توکن منتشر می شود. در این سیستم هر توکن، یک تعهد دیجیتالی برای یک نان است.

اکنون مالک این توکن ها را در چند پلتفرم معاملاتی محبوب پخش می‌کند. با در نظر گرفتن محبوبیت این نانوایی، تصمیم می‌گیرید چند توکن بخرید. قطعا برنامه ریزی می‌کنید تا به زودی به نانوایی بروید و نان بخرید. بنابراین یک توکن می‌خرید. با خرید یک توکن از نظر فنی می‌توانید ادعا کنید که در آینده نان های نانوایی سهمی دارید.

این خلاصه ای از توکنیزاسیون می باشد. در واقع شما در رابطه با چیزی حق دیجیتالی آن را دارید. توکن های ICO شکلی از توکنیزاسیون می‌باشند اما توکنیزاسیون مفهومی بسیار گسترده تر است. حال به مفهوم پیچیده تر پلتفرم توکنیزاسیون می‌پردازیم.

پلتفرم های توکنیزاسیون

پلتفرم توکنیزاسیون مجموعه ای از اجزایی است که درک صحیحی از فرآیند توکنیزاسیون را اطمینان می‌بخشد. هرچند این تعریف توضیح زیادی در مورد این پلتفرم ها نمی‌دهد. برای درک این مفهوم باید بر این نکته تمرکز کنیم که فرآیند توکنیزاسیون به طور خاص چگونه ارائه شده است. این فرآیند شامل چندین معیار می‌باشد که تمام آن ها بر ویژگی های خروجی پلتفرم تاثیرگذار است:

نظارت

همانطور که اشاره شد تصمیمات داخل و درباره سیستم حسابداری باید به طور متقابل انجام شود. “داخل سیستم حسابداری” مربوط به تایید تراکنش می‌باشد و “درباره سیستم حسابداری” ارتقای کلی سیستم را در برمی‌گیرد.

صدور توکن

صدور توکن هم می‌تواند به شیوه متمرکز (به هدف افراد بستگی دارد) و هم غیرمتمرکز ( بر اساس قوانین رایج برای تمام نهادهای مستقل) انجام شود.

حسابرسی

حسابرسی همان چیزی است که پلتفرم های توکنیزاسیون در آن مزیت چشمگیری دارند. درجایی که سیستم های حسابداری بر بستر بلاک چین بنا شده‌اند، شفافیت فرآیندها حاصل می‌شود که به قانونگذاران نظیر آژانس های دولتی یا حسابرس ها امکان می‌دهد تا بررسی های خودکار و به صورت همزمان انجام دهند. دیگر نیازی به بازرسی های سالیانه یا حسابرسی های ناگهانی نمی‌باشد.

ذخیره داده و اطلاعات

داده به طور همزمان در تمام سرورهای نهادهای مستقل ذخیره می‌شوند. اگر بخواهید هر تراکنشی‌ را پیگیری کنید، اطلاعات و داده شما دیگر با اطلاعات دیگران اشتباه نشده و در صورت بروز این مورد متوجه خواهید شد. هرچه تعداد اعتبارسنج های مستقل بیشتر باشد، حسابداری مورد اطمینان تر خواهد بود.

ثبت و محدودیت ها

در سیستم های متمرکز همواره باید موارد را ثبت کنید. این اقدام اغلب اوقات برای محدود کردن فعالیت های کاربران انجام می‌شود. به عبارت دیگر به کاربران سانسور و ممیزی تحمیل می‌شود. اگر سطح مناسبی از غیرمتمرکزسازی حاصل شود، تحمیل سانسور از سمت نهادهای خاص عملا غیرممکن می‌شود، زیرا جامعه اعتبارسنج ها به یک نظر جمعی رسیده اند.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان اینطور گفت که:

  • سیستم های حسابداری سنتی توسط یک نهاد خاص یا گروهی از افراد محدود مدیریت می شود. این سیستم ها متمرکز می‌باشند.
  • پلتفرم توکنیزاسیون غیرمتمرکزسازی نسبی یا کامل دارد. این پلتفرم ها تا جایی که غیرمتمرکزسازی اجازه می‌دهد می‌توانند متفاوت باشند.

بیت کوین مثال خوبی از سیستم کاملا غیرمتمرکز و مستقل می‌باشد که کاربران آن کنترل کاملی بر سرمایه خود دارند. مثال نانوایی که در این مقاله به آن اشاره شد مثال خوبی از سیستم ترکیبی می‌باشد که بعضی از فرآیندهای آن نظیر صدور توکن های نان متمرکز است اما بعضی از فرآیندهای آن هم چنان قابل حسابرسی است. این پلتفرم به طور نسبی غیرمتمرکز می‌باشد.

از نظر فنی می‌توانید پلتفرم توکنیزاسیون متمرکز ایجاد کنید اما مانند گوشی هوشمندی می‌شود که به اینترنت دسترسی ندارد. این گوشی هم چنان می‌تواند تماس تلفنی برقرار کند و از گوشی های قدیمی کاربردی تر است اما از پتانسیل آن به طور کامل استفاده نمی‌شود.

غیرمتمرکز - decentralized

شایستگی بلاک چین

بلاک چین یک روش ساماندهی پایگاه داده ها می‌باشد تا ذخیره و توافق تغییرات اطلاعات بین نهادهای مستقل امکان پذیر شود. تمام سوابق تغییرات یک ترتیب مشخص دارند که بدون اطلاع سایر مالکان داده ها غیرقابل تغییر می‌باشند. چنین سیستمی می‌تواند یکی از حالت های زیر باشد:

بدون کسب اجازه (Permissionless)

برای پیوستن به آن به کسب اجازه نیازی ندارید.

با کسب اجازه (Permissioned)

به منظور شرکت در فرآیندهای خاص درون سیستم به کسب اجازه نیاز دارید. بعضی افراد این رویکرد را نمی‌پسندند. اما این رویکرد به نیازهای شما بستگی دارد. برای مثال یک پلتفرم بر بستر بلاک چین ایجاد کرده اید که در آن فقط شرکای تجاری شما می‌توانند تعامل داشته باشند و نمی‌خواهید افراد بیرونی وارد تعاملات شوند.

یک فضای بدون کسب اجازه توزیع شده مزایای بسیاری ارائه می‌دهد. یکی از این مزایای مهم این است که می‌تواند با قطعیت به شما تضمین دهد که تبانی در آن غیرممکن است.

هرچند حتی در فضای متمرکز که تراکنش ها توسط یک نهاد تایید می‌شود، بلاک چین هم چنان دارای مزیت های خاصی است:

  • کاربران دائمی سیستم می‌توانند صحت و اعتبار داده ها را تایید کنند (به طور دقیق تر می‌توانند متوجه تقلب شوند)
  • هماهنگ سازی داده ها در بین تعداد نامحدود سرورها به طور همزمان
  • گرفتن پشتیبان و بک‌آپ از داده ها

قابلیت های پلتفرم توکنیزاسیون

از تمام ویژگی های گفته شده می‌توان برای ایجاد یک سیستم حسابداری با فرآیند شفاف مدیریت دارایی ها استفاده کرد.

مالک توکن در چنین سیستمی به راحتی خواهد توانست مالکیت خود را اثبات کند. هر تغییری در حساب فقط با تایید تعدادی از اعتبارسنج های مستقل انجام خواهد شد و به این معنا است که باید با تمام پارامترها مطابق باشد. در واقع توکن ها توسط مالک واقعی فرستاده می‌شود، مقدار فرستاده شده بیش از کل مقدار حساب نمی‌باشد.

شاید این امر به نظر بی اهمیت برسد اما این مورد بسیار مهم است. اعتبارسنج ها به یک دلیل بسیار ساده تقریبا قدرتی ندارند. هنگامی که در جمع حضور دارید نمی‌توانید سایرین را گول بزنید. به این صورت، سیستمی که به درستی ایجاد شده باشد می‌تواند برای سرمایه کاربران، امنیت کامل و هم چنین برای کل داده ها، اعتبار ارائه دهد.

هرچه غیرمتمرکزسازی گسترش یابد، سیستم ها کم نقص تر می‌شوند. اگر یک سرور وجود داشته باشد، از کار افتادن آن مشخصا به معنای از کار افتادن کل سیستم می‌باشد. با داشتن شبکه غیرمتمرکز، داده ها به طور مستمر بین میزبان های سیستم (هاست ها) هماهنگ سازی می‌شوند. حتی از کار افتادن چند میزبان بر عملکرد کل سیستم حسابداری تاثیر نمی‌گذارد.

نتیجه گیری

پلتفرم های توکنیزاسیون، رویکردی جدید در مدیریت دارایی ها می‌باشد. این رویکرد مدیریت دارایی ها را ساده و در دسترس می‌سازد. بلاک چین، بررسی سریع یکپارچگی داده ها و حسابرسی آسان و همزمان را امکان پذیر می‌کند. سیستم به طور مستمر هماهنگ سازی می‌شود و به این معنا می‌باشد که کاربران همواره آخرین داده هایی که در دسترس همه می‌باشد را مشاهده می‌کنند.

داشتن سطح مناسبی از غیرمتمرکزسازی به این معنا است که چنین سیستم حسابداری به فشارهای خارجی مقاوم تر است زیرا پروتکل های این سیستم اجازه اعمال فشار عوامل خارجی را نمی‌دهند. احتمال خراب شدن داده ها کاهش یافته است زیرا هر اقدامی ضبط شده و متوجه آن می‌شوید. پلتفرم های توکنیزاسیون قطعا حرف هایی برای گفتن دارند.

منبع
cryptoglobe

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا