کریپتو کده

شبکه آنتولوژی چیست؟ معرفی کامل Ontology و کوین کاربردی ONT

اکنون زمان زندگی در عصر ارزهای دیجیتال است. شرط لازم برای همه‌گیری این حوزه در زندگی روزمره افراد، دانستن درباره رمزارزها یا داشتن ارز دیجیتال است. علاوه بر این، شرط کافی پیاده‌سازی و استفاده همه‌جانبه فناوری بلاک چین در زندگی‌مان است. پروژه‌هایی مانند آنتولوژی (Ontology) قصد دارند زندگی انسان‌ها را با تکنولوژی بلاک چین و برنامه‌های غیرمتمرکز، آسان‌تر سازند. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که شبکه آنتولوژی چیست و سپس به نحوه کارکرد، اهداف، محصولات و سرویس‌ها، ارز دیجیتال ONT، نقشه راه، تیم توسعه دهنده، همکاری‌ها و نحوه خرید و نگهداری کوین ONT می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در این سرزمین همه برنده‌اند!

در تولد تترلند 2 اتریوم هدیه بگیرید!

برو به تترآیلند
این مقاله در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ بروزرسانی شده است

شبکه آنتولوژی چیست؟

شبکه آنتولوژی چیست؟

آنتولوژی یک بلاکچین متن‌ باز است که به‌صورت تخصصی در حوزه احراز هویت دیجیتال و دیتا فعالیت می‌کند. زیرساخت منحصربه‌فرد Ontology باعث ایجاد ارتباطات بین‌زنجیره‌ای می‌شود و مقیاس‌پذیری شبکه‌ها را افزایش می‌دهد. آنتولوژی می‌خواهد با ارائه بلاکچینی همه‌جانبه، به نیاز شرکت‌ها و کسب‌وکارها در زمینه جمع‌آوری اطلاعات، پاسخ دهد.

در ابتدا شبکه Ontology تصمیم گرفت برای تسریع در راه‌اندازی سیستم و کوین خود، از عرضه اولیه صرف‌نظر کند و روی بلاک‌چین نئو (NEO) و استاندارد NEP-5، ارز دیجیتال خود را عرضه کند. این کار باعث شکل‌گیری سریع‌تر جامعه شد و از نظارت شدید و موشکافانه جلوگیری کرد. به‌عنوان‌مثال، برای اینکه شناخت و در نتیجه استفاده از شبکه آنتولوژی بیشتر شود، این بلاکچین به افرادی که اشتراک خبرنامه Ontology را می‌گرفتند،  ۱۰۰۰ کوین ONT به‌عنوان پاداش از طریق  ایردراپ می‌داد.

آنتولوژی در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ (۹ تیر ۱۳۹۷) شبکه اصلی خود را راه‌اندازی کرد و در حال حاضر مستقل از بلاک‌چین NEO فعالیت می‌کند. لازم به ذکر است که Ontology یک بلاک چین نیست، بلکه متشکل از چندین بلاک چین است؛ یعنی این شبکه امکان دسترسی دیگر شبکه‌ها و استفاده از آن را فراهم کرده است.

بلاکچین Ontology با ارائه مجموعه‌ای از سرویس‌ها وپروتکل‌ها در زمینه اشتراک‌گذاری اطلاعات و تشخیص هویت دیجیتال، قصد دارد امنیت و اعتماد بیشتری در فضای غیرمتمرکز ایجاد کند. امکانات و سرویس‌های آنتولوژی شامل مواردی از قبیل: 

  • پروتکل‌های مدیریت و پردازش داده (ONT ID)
  • کیف پول (ONTO)
  • بازار غیرمتمرکز تبادل داده (SAGA)

 در بخش محصولات و خدمات Ontology به توضیح هر کدام از سرویس‌ها خواهیم پرداخت. 

پروژه‌های حوزه دیفای، اتکای زیادی بر جوامع خود دارند و برای فعالیت و ادامه مسیر به آن‌ها وابسته هستند. پروژه Ontology نیز از این قضیه مستثنی نیست و نکته جالب در این زمینه، وجود کانال تلگرامی برای جامعه فارسی‌زبانان به‌صورت مجزا است.

اهداف Ontology چیست؟

آنتولوژی در ابتدای معرفی خود بر عبارت اعتماد تاکید دارد. این پروژه می‌گوید:

اعتماد به‌مرورزمان ساخته می‌شود؛ Ontology در حال ایجاد تعریف جدیدی از اعتماد با استفاده از تکنولوژی خلاقانه است

این پروژه قصد دارد استفاده از تکنولوژی بلاکچین را در زندگی روزانه افراد افزایش دهد. آنتولوژی با هدف ارتقای اعتماد و امنیت اطلاعات در شبکه، محصولاتی مانند احراز هویت دیجیتال را ارائه کند.

شبکه آنتولوژی چگونه کار می‌کند؟

آنتولوژی از مکانیسم اجماع «تحمل خطای بیزانس قابل تایید» (Verifiable Byzantine Fault Tolerance یا VBFT) به‌عنوان الگوریتم اجماع مرکزی استفاده می‌کند که یک الگوریتم هیبریدی و ترکیبی از «اثبات سهام» (Proof of Stake یا PoS)، «تابع تصادفی قابل تایید» (Verifiable Random Function یا VRF)، و «تحمل خطای بیزانس» (Byzantine Fault Tolerance یا BFT) است.

استفاده از مکانیسم VBFT باعث افزایش سرعت معاملات و در نتیجه تعداد تراکنش‌ها در ثانیه می‌شود. در VBFT برای تایید یک تراکنش تنها نیاز است دو سوم نودها به اجماع برسند و نیازی به اجماع تمام نودها نیست.

تصادفی و منصفانه بودن انتخاب نودها توسط VRF انجام می‌شود. نودهای که برای جایگزینی پیشنهاد می‌شوند، بر اساس VRF انتخاب شده و هر نود پیشنهادی یک بلاک را پیشنهاد می‌دهد. نودهای تاییدکننده توسط این الگوریتم انتخاب می‌شوند و هر کدام از نودها بلاک‌های پیشنهادی را از شبکه اجماع جمع‌آوری می‌کنند، تایید را انجام می‌دهند و با بالاترین اولویت به بلاک پیشنهادی رای می‌دهند. سپس نودهای تصدیق‌کننده (Confirmation Node) بر اساس VRF از شبکه اجماع تعیین می‌شوند. این نودها رای‌گیری انجام شده را بررسی و نتیجه نهایی را تایید می‌کنند. در آخر تمام نودهای اجماع نتیجه به‌دست آمده را توسط نودهای تایید‌کننده، تصدیق می‌کنند. هر دور اجماع به این صورت انجام می‌شود و پس از اتمام، دور جدید شروع می‌شود.

معرفی محصولات و سرویس‌های Ontology

پروژه آنتولوژی با تاکید بر اعتماد و امنیت شبکه، بیشتر محصولات و سرویس‌های خود را حول محور احراز هویت و امنیت داده و شبکه اطلاعات ایجاد کرده است. در ادامه محصولات و سرویس این پروژه را معرفی خواهیم کرد.

پروتکل‌های مدیریت و پردازش داده (ONT ID)

ONT ID یک چارچوب احراز هویت غیرمتمرکز است که به کاربران امکان مدیریت اطلاعاتشان را می‌دهد. پروتکل ONT ID  با استفاده از تایید‌کنندگان سراسری، تایید هویت چندبعدی مبتنی بر بلاک‌چین را فراهم می‌کند. طراحی این پروتکل به‌گونه‌ای است  که امکان شناسایی و برقراری ارتباط میان اعضای مختلف شبکه مانند افراد، موسسات، اشیاء، دارایی‌ها و غیره را در شبکه‌های غیرمتمرکز و متمرکز ایجاد خواهد کرد. ONT ID را می‌توان برای ایجاد و تخصیص هویت‌های دیجیتال و رمزنگاری شده استفاده کرد.

فریم ورک ONT ID تنها به شبکه آنتولوژی محدود نمی‌شود. این روش را می‌توان در شبکه‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین، به‌صورت کامل پیاده‌سازی کرد. این پلتفرم یک سیستم خودمختار برای تایید اطلاعات و حق مالکیت است که به کاربران کنترل واقعی می‌دهد. 

پروتکل DDFX

فریم ورک تبادل داده توزیع شده (DDFX – Distributed Data Exchange Framework)، زیرساختی جامع برای مدیریت و پردازش داده است. DDFX امکان توکنیزه کردن اطلاعات، ردیابی دیتا و پردازش بین سیستمی داده را فراهم می‌کند.

کیف پول ONTO

طبق ادعای آنتولوژی، اپلیکیشن ONTO اولین کیف پول کاملا غیرمتمرکز است که با قابلیت بین زنجیره‌ای خود به کاربران اجازه می‌دهد که هویت، اطلاعات و دارایی‌های دیجیتالی‌شان را مدیریت کنند.

این کیف پول چندین قابلیت مانند هویت و اعتبار سنجی، مبادله ارزهای دیجیتال، دسترسی به بازار NFTها، سیستم وام‌دهی، سواپ بین شبکه‌ای و دسترسی به چندین برنامه غیرمتمرکز(Dapp) کاربردی را فراهم می‌کند. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد که با ایجاد یک هویت دیجیتالی غیرمتمرکز روی بلاک چین آنتولوژی، از تمام دیتای خود محافظت کنند. این اپلیکیشن در دو نسخه موبایل و دسکتاپ عرضه شده است.

بازار غیرمتمرکز تبادل داده (SAGA)

ساگا یک بازار غیرمتمرکز از اطلاعات است که به افراد و سازمان‌ها برای کسب درآمد از طریق اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌صورت قابل اطمینان، استاندارد و مقرون‌به‌صرفه، کمک می‌کند. اشتراک‌گذاری اطلاعات از دو طریق منجر به درآمدزایی می‌شود. اول اینکه شرکت‌هایی که به اطلاعات و داده نیاز دارند، با خرید اطلاعات موجود در شبکه نیاز خود را برطرف می‌کنند. روش دوم نیز مشارکت در شبکه است. اشتراک‌گذاری اطلاعات نوعی مشارکت در شبکه آنتولوژی به‌حساب می‌آید و با دریافت پاداش همراه خواهد بود.

پلتفرم SAGA طوری طراحی شده است که افراد با اشتراک‌گذاری اطلاعاتشان، به‌عنوان مشارکت‌کننده در شبکه جایزه دریافت می‌کنند. شبکه Ontology اعلام کرده است که اطلاعات کاربران به طور کامل امن بوده و شرکت‌ها و موسسات در چارچوب مقررات مشخصی می‌توانند از آن استفاده کنند. سازمان‌ها می‌توانند از دو طریق خرید و دریافت API، اطلاعات مورد نیازشان را بگیرند. این اطلاعات مواردی نظیر میانگین نرخ خرید و فروش بیت کوین، پیش‌بینی آب‌وهوا و حتی مطالبی درباره سیاره‌های اطراف زمین باشد.

پلتفرم Wing

آنتولوژی یک پلتفرم بین‌زنجیره‌ای و بر مبنای اعتبار برای وام‌دهی است. این پلتفرم یک مدل حکمرانی غیرمتمرکز و مکانیسم کنترل ریسک است که با هدف رابطه برد – برد میان قرض گیرندگان، وام دهندگان و تضمین‌کنندگان (Guarantors) به‌وجود آمده است.

پلتفرم وینگ یک سازمان خودمختار غیر متمرکز(DAO – Decentralized Autonomous Organization) است که به هیچ نهاد یا شخصی وابسته نیست و به‌طور مستقل عمل می‌کند. افراد این جامعه می‌توانند با هولد کردن توکن WING در حاکمیت آن شرکت کنند. این مشارکت شامل رای دادن برای راه‌اندازی محصول جدید، قانون‌گذاری جدید، تامین سرمایه جامعه و طرح‌های توسعه‌ای می‌شود.

سیستم‌عامل خودرو

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کاربرد اینترنت اشیا، پروژه آنتولوژی به صنعت خودرو نیز وارد شده و سیستم عاملی را برای خودرو با هدف ایجاد تعامل بیشتر میان انسان و وسیله نقلیه بر مبنای قراردادهای هوشمند، طراحی کرده است. آنتولوژی در نظر دارد که پلتفرمی هوشمند و پیشرفته برای رانندگی با استفاده از مزایای منحصربه‌فرد بلاک چین طراحی کند.

کوین ONT چیست؟

کوین ONT چیست؟ - شبکه آنتولوژی چیست

این کوین به‌عنوان وسیله پرداخت و استیکینگ استفاده می‌شود. ONG یا Ontology Gas برای جلوگیری از نوسان قیمت ONT ایجاد شده و ابزاری برای پرداخت تراکنش‌های برنامه‌های On-Chain است. پروژه آنتولوژی از کوین ONT و توکن ONG در شبکه بلاک چین خود استفاده می‌کند. میزان و شیوه تخصیص کوین آنتولوژی به صورت زیر است:

  • جامعه: ۱۲ درصد
  • همکاران و موسسه‌های شریک: ۲۸ درصد
  • انجمن نئو: ۱۰ درصد
  • توسعه اکوسیستم: ۲۵ درصد
  • پاداش جامعه فنی: ۱۰ درصد
  • تیم مرکزی: ۱۵ درصد

کوین ONT بر بلاکچین این شبکه عرضه شده و کوین آنتولوژی است. این ارز دیجیتال در زمان نگارش این مقاله با ارزش بازار تقریبی ۸۸۵,۵۶۴,۰۹۷ میلیون دلار در رتبه ۱۱۳ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد و قیمت ONT برابر با ۱/۰۱ دلار است. همچنین کل عرضه آن ۱ میلیارد کوین است که از این مقدار ۸۷۵,۲۴۹,۵۲۴ رمز ارز به بازار عرضه شده است.

توکن ONG به عنوان ارزی برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های شبکه آنتولوژی طراحی شده است. بنابه اطلاعات وبسایت کوین مارکت کپ، تعداد کل ONGها ۱ میلیارد توکن است و در زمان نگارش این مقاله، ۲۵۹,۶۷۲,۱۹۵ رمز ارز در بازار گردش می‌کند. این کریپتو با ارزش بازار حدود ۲۹۳ میلیونی، در جایگاه ۱۷۷ بازار کریپتوکارنسی‌ها قرار دارد و قیمت ONG نیز ۱.۱۳ دلار است.

نقشه راه Ontology

آنتولوژی برنامه و نقشه راه خود را به‌صورت سالانه در صفحه Medium خود منتشر کرده است. آن‌ها برای سال ۲۰۲۱ در هر بخش و سرویس خود برنامه‌های مختلفی را عنوان کرده‌اند.

سرویس ONT ID و UID

  • ادغام ویژگی‌های احراز هویت غیرمتمرکز در زنجیره‌های عمومی بیشتر علاوه بر اتریوم، پولکادات و بایننس اسمارت چین
  • ایجاد امنیت و حریم خصوصی بیشتر برای کاربران

سرویس ONTO

  • پشتیبانی از دپ‌های بیشتر در ONTO
  • ایجاد ادغام‌های عمیق‌تر در دکس‌ها و DAppها در ONTO

سرویس Wing

  • راه‌اندازی استخرهای جدید برای پشتیبانی از مدل‌های مختلف دارایی و توکن‌های قابل معاوضه
  • حرکت به سمت مقدار کل قفل شده و استفاده شده از جوامع موجود و جدید

سرویس SAGA

  • ایجاد اکوسیستم جدید در پلتفرم دیتای غیرمتمرکز برای همکاری با صنایع مختلف
  • سرمایه‌گذاری در تحقیقات بازار برای به‌دست آوردن کاربرد واقعی و بیشتر

شرکا و همکاران پلتفرم آنتولوژی

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین شریک و همکار تجاری آنتولوژی، شبکه NEO است که از ابتدای تاسیس Ontology با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. در لیست طولانی که تیم آنتولوژی از شرکایش منتشر کرده، نام پروژه‌ها و شرکت‌هایی اتریوم، همچون دایملر (Daimler)، گوگل کلود (Google Cloud)، اپرا (Opera)، وان اینج (1inch)، سرتیک (CERTIK) و چین لینک (Chainlink) به چشم می‌خورد.

تیم توسعه دهنده شبکه Ontology

تیم توسعه دهنده شبکه Ontology

آنتولوژی توسط لی جون (Li Jun) در شانگهای چین تاسیس شد. او که موسس شرکت Onchain نیز هست، در ابتدای راه از توسعه‌دهندگان این شرکت برای پیش‌برد برنامه‌های Ontology استفاده کرده است؛ اما این دو پروژه همواره برنامه و اهداف جداگانه‌ای را دنبال می‌کنند.

تیم اصلی این پروژه شامل بیش از ۶۰ نفر متخصص بلاک چین، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های توزیع شده، متخصصان طراحی و مدیریت محصول و توسعه کسب و کار و بازاریابی است. 

این افراد از دانشگاه‌های معتبر چین مانند Tsinghua، Peking و آکادمی علوم چین فارغ التحصیل شده‌اند و تجربه کار در شرکت‌های بزرگی چون IBM، سیسکو، EMC و دیگر سازمان‌های بزرگ را دارند. تیم آنتولوژی تا امروز توانسته راه حل‌های بلاکچینی برای تعدادی از موسسات مالی، بانک‌ها و کارگزاری‌ها ارائه دهد.

از چه طریقی می‌توان ارز ONT خرید؟

صرافی‌های ایرانی به‌ندرت این کوین‌ها را موجود دارند؛ اما برای اطلاع از امکان خرید از صرافی‌های خارجی می‌توانید به سایت کوین مارکت کپ مراجعه کنید؛ اما با این وجود صرافی‌هایی مانند بایننس، اوکی اکس (OKEx)، هیوبی گلوبال و FTX، ارز ONT را برای خرید و فروش در صرافی خود لیست کرده‌اند.

کدام کیف پول مناسب نگهداری ارز ONT است؟

طبق گفته تیم آنتولوژی در صفحه مدیوم (Medium) خود، ارز ONT را می‌توانید در ۲۳ کیف پول ذخیره کنید که در این میان، سایانو (Cyano)، آنتو (ONTO) و اُوالت (OWallet) کیف پول‌های رسمی خود آنتولوژی هستند. همچنین نام کیف پول‌هایی مانند اتمیک والت، اگزدوس، گواردا و لجر به چشم می‌خورد. تراست والت نیز در سایت خود پشتیبانی از این ارز دیجیتال را اعلام کرده است.

جمع‌بندی

حوزه دیفای روزبه‌روز شاهد پروژه‌های بیشتری است که می‌خواهند کارکرد فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال را در زندگی روزمره افراد بیشتر کنند. یکی از این پروژه‌ها آنتولوژی است. در این مقاله سعی کردیم با معرفی محصولات، نحوه کارکرد، اهداف و ایده‌ها، تیم توسعه دهنده، کوین ONT و کیف پول‌های مناسب برای نگهداری آن، به سوال «آنتولوژی چیست» پاسخ دهیم.

منبع
میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا