کریپتو کده

معرفی کامل پروتکل 0X و توکن کاربردی ZRX

بسیاری از افراد جامعه کریپتو و طرفداران اکوسیستم دیفای (Defi) معتقدند که دوران صرافی‌های متمرکز به‌ پایان رسیده و توسعه‌دهندگان باید بیشتر از قبل بر صرافی‌های غیرمتمرکز یا دکس‌ها تمرکز کنند. امروزه DEXها حریم خصوصی بیشتر و کارمزد تراکنش کمتری نسبت به Exchangeها یا صرافی‌های متمرکز دارند؛ DEXهایی همچون یونی‌سواپ توانسته‌اند کاربران را متقاعد کنند تا سرمایه‌شان را از صرافی‌های محبوبی مثل کوین‌بیس خارج کنند. در این میان پلتفرم‌هایی همچون زیروایکس (0x) به‌وجود آمدند که علاوه‌بر ارائه خدمات به کاربران، ابزارهایی برای ایجاد و توسعه صرافی‌های غیرمتمرکز ارائه می‌دهند. در این مقاله به این می‌پردازیم که پروتکل 0x چیست، چه اهدافی دارد، چطور کار می‌کند، چه سرویس‌هایی را به کاربران ارائه می‌دهد و در ادامه پلتفرم‌هایی که با زیروایکس همکاری کرده‌اند، نقشه راه پروژه، توکن ZRX، تیم توسعه‌دهنده و نحوه خرید، فروش و نگهداری رمزارز 0x را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

این مقاله در تاریخ ۷ شهریور ۱۴۰۰ بروزرسانی شده است

پروتکل 0x چیست؟

پروتکل 0x چیست

ویل وارن (Will Warren) هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل مجموعه زیروایکس در پاسخ به سوال پروتکل 0x چیست؟ می‌گوید: «زیروایکس در واقع پروتکلی است که امکان تبادل دارایی‌های مبتنی بر شبکه اتریوم را به‌صورت همتابه‌همتا تسهیل می‌کند». آزمایشگاه‌های پروژه زیروایکس که به آن‌ها ‌”0x Labs” گفته می‌شود، یک پروتکل مبادله غیرمتمرکز را ایجاد کرده‌اند که زیرساخت لازم برای مبادله دارایی‌های توکنیزه‌شده (تبدیل دارایی‌های دنیای واقعی به دارایی دیجیتال که به آن‌ها توکن گفته می‌شود، توکنیزه کردن نام دارد) و پشتوانه آن‌ها را ممکن می‌کند.

طبق وایت‌ پیپر پروژه، 0x پروتکلی متن‌باز بر بستر بلاکچین اتریوم برای راه‌اندازی و توسعه صرافی‌های غیرمتمرکز است. زیروایکس با استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم بستری ایجاد می‌کند تا هر کسی در هر کجای جهان بتواند یک صرافی غیرمتمرکز را راه‌اندازی و مدیریت کند. 0x در عین حال که یک برنامه غیرمتمرکز (Dapp) کاربرمحور است یک پروتکل ارائه‌دهنده زیرساخت عمومی و متن‌باز مخصوص توسعه‌دهندگان نیز است. درست است که کاربران عادی کریپتو که علاقمند به ترید و سرمایه‌گذاری هستند می‌توانند از 0x استفاده کنند، ولی این پروتکل سرویس‌هایی را هم برای همکاری پروژه‌های مختلف امور مالی غیر متمرکز ارائه می‌کند. تیم زیروایکس تلاش می‌کند تا راه‌اندازی دکس را برای توسعه‌دهندگان ساده‌تر کرده و به کاربران کمک کند تا ترید کارآمدتری را با ابزار تجمیع نقدینگی این پلتفرم تجربه کنند.

تیم توسعه‌دهندگان 0x معتقدند که یکی از جنبه‌های کلیدی توسعه، بهبود و مدیریتِ منابع نقدینگی است و برای رسیدن به این هدف یک واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی یا API را عرضه کرده‌اند. 0x API راه‌حلی برای تجمیع نقدینگی است و نقدینگی را از پلتفرم‌ها و دکس‌های مختلفی که بر بستر شبکه‌های پالیگان، اتریوم و بایننس اسمارت چین قرار دارند، جمع‌آوری می‌کند.

علاوه‌بر این، پلتفرم زیروایکس به دنبال تسهیل همکاری میان صرافی‌های غیرمتمرکز مختلف و حمایت از تبادل توکن‌های شبکه اتریوم و دارایی‌های توکنایزشده بر بستر بلاکچین‌های مختلف است. به همین دلیل این پلتفرم روی سرویسی به نام ماتچا (Matcha) کار کرده که در واقع نوعی موتور جستجو برای ترید روی دکس‌های مختلف است و اطلاعات دکس‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کند.

یکی از وجوه تمایز زیروایکس نسب به سایر پروتکل‌های مبتنی براتریوم این است که هم از توکن‌های قابل معاوضه با استاندارد ERC-20 و هم از توکن‌های غیر قابل معاوضه ERC-723 پشتیبانی می‌کند. این قابلیت، ترید محدوده گسترده‌ای از دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین اتریوم را از طریق ده‌ها اپلیکیشن مختلف امکان‌پذیر می‌کند.

هدف پروتکل 0x چیست؟

هنگامی که سنگ بنای پروژه در سال ۲۰۱۷ نهاده شد، رویای توسعه‌دهندگان زیروایکس جهانی بود که امکان توکنایز کردن همه اشکال ارزش در دنیا از پول‌های فیات گرفته تا کالا‌ها و املاک و آیتم‌های بازی‌های ویدئویی، وجود داشته باشد. 0x Labs به دنبال ایجاد سیستم مالی جهانی است که کارآمدتر، شفاف‌تر و عادلانه‌تر از هر سیستم دیگری که در گذشته وجود داشته، عمل کند.

از طرف دیگر یکی از مشکلات و چالش‌های پیش روی صرافی‌های غیرمتمرکز نگرانی درباره نقدینگی است. 0x با ارائه پروتکل‌ها، سورس‌کدها (دستورات و عباراتی که عملکرد نرم‌افزار را تعیین می‌کند) و داکیومنت‌های مخصوص توسعه‌دهندگان و ابزارهای مختلف این مشکل را حل می‌کند. در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

ایده پلتفرم زیروایکس ارائه ابزارهایی برای توسعه محصولات دیفای است. از جمله محصولاتی که توسعه‌دهندگان می‌توانند بر بستر 0x ایجاد کنند می‌توان به صرافی غیرمتمرکز، راه‌اندازی بازار با الگوبرداری از پروژه‌هایی همچون “Ebay” برای کالاهای دیجیتال، راه‌اندازی ربات بازارساز یا ربات معاملات آربیتراژ، کیف پول‌های دیجیتال و پلتفرم‌های مدیریت سرمایه اشاره کرد.

زیروایکس چطور کار می‌کند؟

0x در وهله اول مجموعه‌ای از قردادهای هوشمند قابل تنظیم مجدد و متن‌باز را ارائه می‌کند. این قراردادهای هوشمند در کنار یکدیگر کار می‌کنند تا یک پروتکل منعطف را برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند از این اسمارت کانترکت‌ها در پروژه‌های خود استفاده کنند، فراهم کنند. برای مثال کدی که برای اجرای پلتفرم توکن سواپ وجود دارد به صورت متن باز در دسترسی همه قرار دارد و توسعه دهندگانی که تمایل به ایجاد صرافی دارند، کافی است کد را کپی کرده و در کد پروژه خود از آن استفاده کنند.

برای اینکه بهتر متوجه شوید پروتکل 0x چیست و چطور کار می‌کند اول باید نحوه کار صرافی‌های غیرمتمرکز آشنا شوید. صرافی‌های غیرمتمرکز یا دکس‌ها برخلاف صرافی‌های متمرکز، امکان مبادله همتابه‌همتای کریپتوکارنسی‌ها را فراهم می‌کنند و اغلب دارایی‌هایی را ارائه می‌دهند که ممکن است نتوانید آن‌ها را در Exchangeهای معمولی پیدا کنید. دکس‌ها از قرارداد هوشمند امن برای اجرای ترید بین ۲ کاربر استفاده می‌کنند. یکی از چالش‌های پیش روی اغلب صرافی‌های غیرمتمرکز «تامین نقدینگی» است. پروتکل زیروایکس دنبال حل این مشکل از طریق ارائه معماری صرافی غیرمتمرکز، مستندان فنی و ابزارهای کاربردی برای توسعه‌دهندگان، فراهم کردن استخرهای نقدینگی از شبکه‌های مختلف و یک دفتر سفارش همتابه‌همتای کاملاً غیرمتمرکز و مستقل از بلاکچین است.

آنچه که  0x را از سایر پروتکل‌های صرافی غیرمتمرکز متمایز می‌کند، رله خارج زنجیره (Off-Chain Relay) و معماری اتمام تراکنش درون زنجیره‌ای (On-Chain) است. رله (Relay) ابزار تسهیل‌گری است که به کاربران امکان پیدا کردن طرف معامله و اجرای تراکنش را می‌دهد. توجه کنید که رله‌ها واسطه یا متصدی نیستند و معاملات را انجام نمی‌دهند. آن‌ها صرفاً دفتر سفارشات را خارج از زنجیره دریافت و به پیدا کردن طرف معامله کمک می‌کنند.  

برخلاف سایر دکس‌هایی که تنها تراکنش‌ها را روی زنجیره پردازش می‌کنند، 0x سفارشات را روی بلاکچین ذخیره نمی‌کند. در عوض، سفارشات خارج زنجیره ذخیره شده و تنها ترید درون زنجیره اتفاق می‌افتد. این قابلیت منحصربه‌فرد زیروایکس را به یک پروتکل منعطف و مقرون‌به‌صرفه از نظر هزینه گس برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز تبدیل می‌کند.

به کاربرانی که در زیروایکس سفارش ایجاد می‌کنند مِیکرها یا سفارش‌گذاران (Makers) و به کاربرانی که آن سفارشات را برآورده و اجرا می‌کنند تِیکرها یا سفارش‌بردار (Takers) گفته می‌شود. هنگام ایجاد سفارش، سفارش‌گذاران جزییات سفارش اعم از توکنی که می‌خواهند مبادله کنند و قیمت مبادله را مشخص می‌کنند. اگر میکرها طرف معامله خود را می‌شناسند، می‌توانند سفارش را مستقیماً برای آن‌ها از طریق پیام‌رسان‌ها، ایمیل، چت یا خارج از بازار OTC ارسال کنند.

اگر میکر طرف معامله خود را نشناسند، سفارش از طریق سرویس Mesh در یکی از رله‌های 0x مثل ماتچا یا متامسک ثبت می‌شود. در ادامه مقاله خواهیم گفت که سرویس مش (Mesh) پروتکل 0x چیست و چه کاربردی دارد.

در صورتی که فردی تمایل به پذیرش سفارشِ Maker داشته باشد، می‌تواند درخواست خود را همراه با مبلغ مورد نظر ثبت کرده و برای بلاکچین ارسال کند. پروتکل زیروایکس امضای دیجیتالی سازنده را تایید می‌کند و در صورتی که تمام شرایط معامله برقرار باشد و ۲ طرف رضایت داشته باشند، توکن‌ها به صورت اتمی بین سازنده و گیرنده سواپ می‌شوند و مستقیماً به کیف پول آن‌ها ارسال می‌شوند.

از برخی از رله‌های پروتکل زیروایکس می‌توان به ماتچا (Matcha)، توکن‌لون (Tokenlon) و متامسک (MetaMask) اشاره کرد.

خدمات پروتکل 0x چیست؟

 سرویس‌های پلتفرم زیروایکس چیست

اگر می‌خواهید بدانید سرویس‌های پروتکل 0x چیست و چطور می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید باید بگوییم که پلتفرم 0x قراردادهای هوشمند متن‌باز، یک شبکه به‌نام 0x Mesh، یک API که دسترسی کاربران را به تجمیع‌کنندگان نقدینگی تسهیل می‌کند و موتور جستجوی 0x Matcha را ارائه می‌دهد. در ادامه به معرفی این ابزارها می‌پردازیم.

موتور جستجوی ماتچا

ماتچا (Matcha) یک پلتفرم معاملاتی رمزنگاری است که توسط زیروایکس Labs توسعه یافته است. کاربری ماتچا را می‌توان مشابه یک دکس دانست که امکان مبادله توکن‌ها را با استفاده از قراردادهای هوشمند و به‌صورت Peer-to-Peer فراهم می‌کند. شما در کل فرآیند معامله با Matcha اختیار رمزارزهای خود را خواهید داشت و هیچ واسطه‌ای درمیان نخواهد بود. موتور جستجوی این ابزار به‌صورت یک Liquidity Aggregator یا تجمیع‌کننده نقدینگی عمل می‌کند و بهترین پیشنهادات را به شما ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ماتچا این است که تمام هزینه‌های مرتبط با معامله را به‌صورت شفاف برای شما نمایش می‌دهد. ابزار Matcha عملکردی مشابه Expedia و Kayak در صنعت گردشگری دارد.

سرویس زیروایکس مش

0x Mesh یک شبکه همتابه‌همتا برای اشتراک‌گذاری سفارشات است. هر کاربری می تواند یک نود Mesh باشد و سریعاً سفارشات زیروایکس را با سایرین به اشتراک بگذارد. مش کاملاً اتوماتیک طراحی شده و همه امور از دریافت، ارسال، اشتراگ‌گذاری سفارشات گرفته تا تایید را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. این قابلیت به توسعه‌دهندگان زمان کافی برای تمرکز بر پیاده‌سازی پروژه‌های خود را می‌دهد.

سرویس API پلتفرم زیروایکس

از ابزار 0x API می‌توانید برای بررسی داده‌های درون زنجیره‌ای شبکه‌های مختلفی همچون اتریوم (شبکه اصلی)، بایننس اسمارت چین و پالیگان استفاده کنید. سرویس ماتچا هم از 0x API برای به‌دست آوردن بهترین قیمت از صرافی‌های مختلف استفاده می‌کند. از دیگر امکانات ای.پی.آی می‌توان به مسیریابی هوشمند سفارشات اشاره کرد. کاربران از داده‌های زیروایکس API برای سواپ توکن در ماتچا و سایر پلتفرم‌هایی که با کد این سرویس راه‌اندازی شده‌اند، استفاده می‌کنند. توسعه‌دهندگان هم می‌توانند از کدهای این سرویس به‌منظور تامین نقدینگی پلتفرم‌های خود بهره‌مند شوند.

توکن ZRX چیست؟

قیمت توکن 0x - توکن ZRX چیست

ZRX که به‌آن رمزارز زیروایکس یا ارز دیجیتال 0x هم گفته می‌شود، توکن بومی پروتکل زیروایکس است که برای اهداف حاکمیتی (Goverence) و استیکنیگ (Staking) کاربرد دارد. ZRX توکنی با استاندارد ERC-20 است. دارندگان توکن 0x می‌توانند در رای‌گیری‌هایی که به منظور ایجاد تغییرات در پروتکل انجام می‌شود مشارکت داشته باشند و همچنین در صورت سپرده‌گذاری می‌توانند پاداش نقدینگی را به صورت اتریوم دریافت کنند.

تیم زیروایکس در عرضه اولیه (ICO) آگوست سال ۲۰۱۷ موفق شد ۵۰۰ میلیون از توکن‌های ZRX را به قیمت ۰.۰۷ دلار بفروشد و در عرض ۲۴ ساعت و ۱۰ دقیقه، ۲۴ میلیون دلار جمع‌آوری کند. به گزارش میهن بلاکچین؛ تعداد کل توکن‌های عرضه شده ۱ میلیارد واحد است و از این مقدار، تعداد ۸۴۵,۳۴۱,۶۰۱.۸ رمزارز 0x در گردش است. ارزش کل بازار این رمزارز ۹۱۵,۵۲۲,۲۲۶ دلار و حجم معاملات ZRX طی ۲۴ ساعت ۷۵,۷۰۵,۹۳۱ است. در زمان نوشتن این مقاله قیمت 0x (زیروایکس) ۱.۰۸ دلار است. توکن زیروایکس در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۶ با بیشترین قیمت ۲.۵ دلار و در ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ در کمترین قیمت ۰.۱۲۰۶۶۷ دلار معامله شده است.

بررسی نقشه راه پروتکل 0x

از آن‌جایی که سرعت رشد و توسعه تکنولوژی بلاکچین بسیار زیاد است، توسعه‌دهندگان پروژه‌های دیفای باید همیشه نیم‌نگاهی به آینده داشته باشند و رودمپ ماه‌های پیش رو را در اختیار کاربران و سرمایه‌گذاران قرار دهند تا بتوانند بهترین تصمیم را برای دارایی‌های خود بگیرند. در ادامه نقشه راه پلتفرم 0x را از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ بررسی کردیم.

  • آگوست ۲۰۱۷

برگزاری ICO و فروش ۵۰۰ میلیون توکن

  • سپتامبر ۲۰۱۸

توسعه زیرساخت‌های قرارداد هوشمند برای پشتیبانی از استاندارد ERC-721  و موتور تطابق سفارش‌های اتمی

  • ژوئن ۲۰۱۹

عرضه نسخه بتای Mesh به عنوان شبکه همتابه‌همتا برای به اشتراک‌گذاری سفارش‌ها

  • نوامبر ۲۰۱۹

عرضه نسخه ۳ پروتکل 0X – ارتقای مکانیستم استیکنیگ و پیاده‌سازی لیکوییدیتی بریج (Liquidity Bridge)

  • ژانویه ۲۰۲۰

عرضه API پروژه

  • ژوئن ۲۰۲۰

معرفی آزمایشگاه 0x و عرضه ابزار معاملاتی پریسکوپ (Periscope Trading)

  • ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰

معرفی و راه‌اندازی ماتچا (Matcha)

  • ۲۴ ژانویه ۲۰۲۱

عرضه ورژن ۴ پلتفرم زیروایکس با قابلیت ارائه گس فی مقرون‌به‌صرفه

  • ۱۷ مارس ۲۰۲۱

راه‌اندازی ورژن ۴ پروتکل بر بستر شبکه هوشمند بایننس

  • ۳۲ می ۲۰۲۱

اجرای API بر بستر شبکه پالیگان (Polygon)

  • ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱

آغاز همکاری با دکس گرو (DexGuru)

  • ۷ جولای ۲۰۲۱

آغاز همکاری با پلتفرم بریو (Brave)

بررسی همکاری‌های پروژه

زیروایکس با توجه به ماهیت خود که در اصل زیرساختی برای ایجاد صرافی‌های غیرمتمرکز است بیش از هر چیز به ادغام و همکاری با سایر پروژه‌های دیفای نیازمند است. در ادامه به بررسی ۳ تا از مهم‌ترین همکاری‌های پروتکل 0x با شبکه پالیگان (Polygon)، دکس گورو (DexGuru) و بریو (Brave) پرداختیم.

همکاری با پالیگان برای جذب ۱ میلیون کاربر جدید

پالیگان (Polygon) پروتکلی برای اتصال شبکه‌های بلاکچینی سازگار با اتریوم است که از راه‌ حل‌های مختلفی برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه استفاده می‌کند. پلتفرم پالیگان محبوبیت بسیاری بین کاربران و سرمایه‌گذاران دارد و کاربران بسیاری را به خود جذب کرده است.

پلتفرم زیروایکس ابزار API مختص شبکه پالیگان را طراحی کرده تا کاربران بیشتری را به سوی خود بکشاند. در واقع پروتکل‌هایی که از شبکه پالیگان استفاده می‌کنند، می‌توانند که این API را به محصولات خود اضافه کنند. 0x API در حال حاضر یک تجمیع‌کننده نقدینگی از پلتفرم‌هایی همچون کوییک سواپ، سوشی سواپ، کرو، دودو (Dodo)، ام‌.استیبل (mStable)، دی فاین (Dfyn)، کامث (Cometh) و غیره است.

همکاری با پلتفرم ترید و تحلیل تکنیکال دکس گورو

در دنیای کریپتو برای اینکه بخواهید وضعیت بازار و دارایی‌ها را تحلیل کنید باید مدام بین سایت‌های CoinGecko، اتراسکن، تجمیع‌کننده‌های نقدینگی و Uniswap.info جابه‌جا شوید تا بفهمید اوضاع در بازار از چه قرار است. دکس گورو امکان نمایش و تحلیل داده‌های روی زنجیره (On-chain) به‌صورت لحظه‌ای را فراهم می‌کند. پلتفرم Dexguru برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز خود از سرویس 0x API استفاده می‌کند.

همکاری با  Brave برای قدرت بخشیدن به سواپ توکن

بریو (Brave) یک مرورگر رایگان و متن‌باز است که توسط کمپانی Brave Software, Inc. توسعه یافته. تمرکز بریو توسعه شبکه بلاکچینی، حریم خصوصی و محافظت از اطلاعات کاربران است. پلتفرم بریو نیز برای جمع‌آوری داده‌های خود به سرویس 0x API متکی است و کاربران Brave می‌توانند با استفاده از این ابزار توکن‌های خود را به بهترین قیمت ممکن از طریق کیف پول Brave سواپ کنند.

معرفی تیم زیروایکس

معرفی تیم زیروایکس

تیم 0x توسط بنیان‌گذاران خود؛ ویل وارن (Will Warren) و امیربندعلی (Amir Bandeali) مدیریت می‌شود. ۳۸ نفر از اعضای اصلی تیم زیروایکس در سانفرانسیسکو مستقر هستند و ده‌ها متخصص دیگر از سرتاسر جهان به پیشبرد پروژه کمک می‌کنند. مشاوران پروژه Zero X همگی افرادی با تجربه و کاربلد هستند. از تیم مشاوره زیروایکس می‌توان به فرد ارسام (Fred Ehrsam) هم‌بنیان‌گذار کوین‌بیس (Coinbase)، جویی کروگ (Joey Krug) مدیر ارشد فناوری اطلاعات پانترا کپیتال (Pantera Capital) و لیندا شی (Linda Xie) هم‌بنیان‌گذار اسکالر کپیتال (Scalar Capital) اشاره کرد. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین اعضای تیم این پروژه می‌پردازیم:

  • ویل وارن (Will Warren)

وارن لیسانس خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه سن‌دیگو کالیفرنیا گرفته است. مدتی به عنوان دانشجوی محقق در آزمایشگاه رباتیک کار کرد. ویل وارن در سال ۲۰۱۷ به مدت ۳ ماه به عنوان مشاور فنی Basic Attention Token  فعالیت کرده بود. او قصد گرفتن دکترای مهندسی ساخت در دانشگاه سن‌دیگو را داشت، اما تحصیلات خود را ناتمام رها کرد و تاسیس 0X را شروع کرد.

  • امیر بندعلی (Amir Bandeali)

بندعلی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته اقتصاد از دانشگاه ایلینوی در Urbana-Champaign است. او پیش از پیوستن به تیم در سال ۲۰۱۶، به مدت ۴ سال به عنوان تریدر فعالیت می‌کرد. امیر بند علی به مدت ۴ سال به عنوان مدیر ارشد فناوری در زیراوکس کار کرد. او هم‌اکنون سمت مدیر عامل مجموعه را دارد.

  • فابیو برگر (Fabio Berger)

فابیو برگر مدیر مهندسی مجموعه 0x را بر عهده دارد. او در دانشگاه دوک علوم کامپیوتر خوانده و سال‌ها به عنوان فول استک دولوپر فعالیت کرده است. پیش از پیوستن به تیم زیروایکس، به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار در تاسیس دو پروژه WealthLift.com و ShelfRelief مشارکت داشته است.

  • الکس خو (Alex Xu)

او که از دانشگاه سن‌دیگو لیسانس اقتصاد کسب‌وکار دارد، کار خود را در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان کارآموز تحلیل سرمایه‌گذاری در بانک شروع کرد. بعدها در سمت‌های مختلفی همچون مدیر حسابداری، مدیر بازار در شرکت آمازون و در زمینه دیجیتال مارکتینگ در گوگل فعالیت کرد. الکس اکنون به‌عنوان مدیر عملیات در زیروایکس فعالیت می‌کند.

رمزارز 0x را از کجا بخریم؟

در صورتی که تمایل به خرید ZRX دارید می‌توانید آن را از صرافی‌های ام.ایکس.سی (MXC)، هیت بی.تی.سی (HitBTC)، بیت‌مکس (BitMax)، کوین بیس پرو (Coinbase Pro)، بایننس (Binance)، اکی‌اکس (OkEx)، کراکن (Kraken)، بیترکس (Bittrex) و پولونی‌اکس (Poloniex) خریداری کنید. همچنین توکن این پروژه در صرافی‌های غیرمتمرکزی همچون یونی‌سواپ (UniSwap)، وان اینچ (1inch)، کرو (Curve)، کایبر سواپ (KyberSwap) و سوشی سواپ (SushiSwap) لیست شده است. برای مبادله رمزارز 0x می‌توانید همچنین از پلتفرم معاملاتی Matcha که توسط پروژه زیروایکس توسعه پیدا کرده، استفاده کنید.

توکن زیروایکس را کجا نگهداری کنیم؟

از آن‌جایی که زیروایکس یک توکن ERC20 است می‌توانید آن را در کیف پول‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند، نگهداری کنید. از جمله ولت‌های نرم افزاری می‌توان به مای اتر ولت (MyEtherWallet)، متامسک (MetaMask)، کوین بیس (Coinbase)، تراست ولت (Trust Wallet)، اکسدوس (Exodus) و کیف پول‌های سخت‌افزای ترزور (Trezor) و لجر (Ledger) اشاره کرد.

جمع‌بندی

0x پروتکلی است که امکان مبادله دارایی‌ها به‌صورت غیرمتمرکز و همتابه‌همتا را ممکن می‌کند. هدف زیروایکس ایجاد یک پلتفرم استاندارد است که تراکنش‌ها را خارج از زنجیره انجام و سپس روی زنجیره ثبت کند. 0x این کار را به‌وسیله سرویس 0x Mesh ممکن می‌کند. از طرف دیگر به وسیله 0x Matcha و 0x API بهترین قیمت و استخرهای نقدینگی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما زیروایکس فقط یک صرافی غیرمتمرکز نیست بلکه زیرساختی برای توسعه پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از قراردادهای هوشمند و کدهای آماده‌ای که زیروایکس در اختیارشان قرار می‌دهد، برای بهینه‌سازی پلتفرم‌های خود استفاده کنند. در این مقاله به این پرداختیم که پروتکل 0x چیست، چه مشکلاتی را حل می‌کند، چطور کار می‌کند، چه خدمات و ابزارهایی را به کاربران ارائه می‌دهد و رودمپ پروژه، توکن زیروایکس، نحوه خرید، فروش و نگهداری رمزارز ZRX را با یکدیگر بررسی کردیم.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا